Gå til innhold

Hjelo, samboer har fått blodforgifning!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Noen som vet noe om blodforgiftning her?

For noen uker siden hadde samboer en betent finger og ei stripe oppover armen, da fikk han en kur og alt ordnet seg.

Men nå i dag har fingeren hans verket slik og fikk ny kur med med legen men når vi skulle legge oss nå så han på badet at det hadde kommet ei stripe som var helt opp til armhulen omtrent ,så nå ringte han legevakten og fikk komme inn med en eneste gang for det hastet visst voldsomt.

Vet at dette ikke er er et spørsmål om graviditet eller noe men er det noen som vet noe om dette. Bestemoren min skremte meg med sist han hadde det om stripen hadde kommet lengre opp så hadde han kunne dødd. Jeg blir helt fra meg jeg... ikke lenge til babyen kommer, har termin 18 mars. Sitter å gråter litt og venter på at han skal komme hjem.

Det er lett å ordne slik blodforgifning sant? er såå urolig... måtte bare skrive litt inn fordi jeg hvis ikke går jeg på veggen .

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

min mann har hatt blodforgiftning og noen av de symptomene han fikk var bla: høy feber, skjelving og oppkast. det er en alvorlig tilstand og må behandles snarest mulig. men er din samboer til lege nå så er han nok i de beste hender. skjønner deg veldig godt, jeg ble kjempe redd da dette skjedde med min mann... men det går nok sikkert bra nå som han får behandling. :) *trøste*

Skrevet

ja, takk for deilig svar:) Blir jo så lett urolig. Så for meg at han aldri kom til å komme hjem. Og de bestemødrene som skal uroe slik. Uff. Men men, han hadde det for noen uker siden og i dag kom det plutselig tilbake! utrolig. han er så pjusk stakkars..

Skrevet

Hei her kommer en liten trøste klem til deg som som sitter og venter. HAr selv at "blodforgiftning" flere ganger. Den typen du beskriver er ikke direkte blodforgiftning men betenelse som sprer seg i blodåren. Man må behandle den slik at den ikke kommer inn til de store lymfeknutene vi har eller inn til hjerte derfor haster det litt. Din kjære vill få antibiotika så ordner dette seg. Jeg har brukt å ha mine sår som blir så betente i grønsåpe bad. Kjempe efektivt. Dersom legen ikke sier noe kan dere i morgen prøve å få kjøpt medisinsk jod på apoteket, det smøres rundt såret og hjelper også fantastisk. ( Vil bare si jeg er sykepleier, oppvåkst på gård og "behandlet både far og bror på denne måten så du kan trygt prøve det jeg nå har skrevet)

Ønsker dere lykke til det ordner seg dette!

Skrevet

huff, ja, ikke noe å spøke med akkurat. jeg blir også lett urolig. min mann er veeeeldig syk når han er forkjølet og sånn, men når det er noe alvorlig, da er det liksom ingenting i veien... måtte jage han til lege nesten... men han var skikkelig dårlig da... huff huff.

samboeren din får nok god oppfølging nå tenker jeg. :)

Skrevet

Takk takk, veldig greit å få svar fra dere!!

Kan en dø om en ikke hadde gått til lege?

Ja, det startet som en betent finger og så gikk det videre oppover armen. Det er andre gangen på tre uker han har det..

Skrevet

hei du!

så flott at du skrev dette! jeg er sykepleier student og det er veldig greit å lære nye og nyttige ting! :)

Skrevet

godt det kom noe godt ut av denne tråden:) Jeg var ganske fortvilet her en liten stund. Supert at dere er så raske. tror dere han må være der i natt eller?

Skrevet

hmm... ikke godt å si... håper sykepleieren kan komme inn på tråden og skrive litt mer om det. jeg vil gjerne lære litt om det. :)

Skrevet

*sitter å gnafser på ei plate sjokolade og venter og biter negler..*

Skrevet

Det kan godt hende de vil gi ham antibiotika intravenøst (rett i blodet) for å være på den sikre siden. Det er veldig mye mer effektivt enn tabletter. Det er i så fall ofte bare en kort tid siden han ikke er kjempesyk av dette.

Skrevet

Og da må han være innlagt glemte jeg å skrive...

Skrevet

Dersom han ikke blir behandlet kan det utvikle seg til ordentlig blodforgifting og da kan man dø, ja. Men i dag er det ikke mange unge som dør av det som på fagspråket kalles sepsis. Dersom man får sepsis er hel ekroppen i ubalanse. Betennelse i det meste av organer. I og med at fingeren blir vond hoven og rød så ringer det en klokke hoss de flest og man følger litt med hvordan det utvikler seg slik han nå gjorde. Når den røde stripen kommer er det et varsku om at noe må gjøres og det har han gjort. Bør nok være obs ved senere sår skader da man perioder i liver er mer utsatt for slik. Selv er det nå mange år siden jeg hadde dette selv. Men da hadde jeg det også flere ganger etter hverandre. Så snart jeg fikk et sår så kom stripen. Jeg var meget oppmerksom og kunne da stoppe det med jod og grønsåpe bad.

Skrevet

uff, stakkars...Håper han kommer seg på beina snart for jeg og jenta våres på ett trenger han veldig akkurat nå. jaja, bra han fikk det nå og ikke når lå og skulle føde..

Skrevet

Da kom samboer hjem gitt, men ny kur . Nå skal han ta ti tabletter for dag. Åh, så glad jeg ble. Jeg har så mange mareritt om nettene fortiden og det værste må jo være om samber eller barn som stryker med. Blir gal av meg selv innimellom:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...