Gå til innhold

Hvor lang tid fra legen sender rekvisisjon til sykehuset i Oslo, til man blir innkalt?

Coolbela

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det varierer. Ang. ordinær ultralyd hørte jeg aldri noe og ringte selv og bestilte. Nå senere i svangerskapet sendte jordmor rekvisisjon og da tok det en uke før jeg fikk brev om time. Alltid greit å følge opp selv for å være sikker. Samme gjelder fødeplass.

Glemte å skrive at det gjaldt Duo-test. Jeg bor på sørlandet, men må altså helt til oslo for å få tatt testen. Det har gått 2 uker siden jeg var på Sørlandet sykehus og der legen sa at innen 2 uker får du time på sykehus i Oslo.

Blir litt fortvilet når jeg hører sånt. Jeg pratet først med fastlegen min om duotest, men hun kjente ikke til det. Skulle til gynekolog noen dager senere, så jeg tok det opp der. Men han kjente heller ikke til det!!!! Ba dem innhente info og neste gang jeg kom, så beskrev gynekologen en doutest som "et ekspiriment de holder på med i Oslo"!! Han ville ikke søke meg dit, det fikk fastlegen min gjøre. Og hun sa hun hadde gjort det....Men jeg hørte ingenting, så jeg purret på henne, og det viste seg hun ikke hadde sendt den likevel. Så ringte jeg en uke senere til Oslo og hørte om de hadde fått henvisningen, og da fikk jeg vite når det antagelig ble, og også at de prøvde å få ul på Riksen samme dag, så jeg slapp med en tur. To dager senere fikk jeg skriftelig svar.

Hvis du virkelig er 15 uker på vei er det jo for sent med duotest, men du kan ta trippeltest. En eventuell fostervannsprøve tas vel fra fullgåtte 15 uker, det sa de i alle fall på Ullevål.

Annonse

Det er tydlig stor variasjon når det gjelder legenes kunnskap om fosterdiagnostikk.

Jeg har alltid gått til kontroller hos gyn i forbindelse med svangerskap, de kan liksom det faget! fastlegen mn denne gangen ble nesten fornærmet da jeg ba om henvisning til min vanlige gyn, men jeg er svært glad for at jeg sto på mitt. Har fått den beste oppfølging med mange ul og annet.

Det er veldig trist at fastleger ¨gjør seg bort¨pga mangel på kunnskap, og forårsaker at man må eks ta fv når det kanskje ikke hadde vært nødvendig. Når det er sagt, så får du i allefall et sikert svar da ved fvp.

Jeg var inne til 12 ukers ultralyd og gynekogen sendte da henvisning til riksen og ullevål for videre genetisk utredning. Jeg fikk svar i går 1,5 uke etter men får bare fostervannsprøve fordi det blir for sent med duo testen. Har fått time 13 feb i Oslo, da er jeg i min 15 uke.

Så for meg som sogner til sykehuset telemark gikk det jo raskt å komme inn. Så du bør kanskje purre opp sykehuset som sendte henvisningen.

Grrr, jeg er så skuffet. jeg ringte til Sykehuset her jeg bor, og de sa de hadde sendt henvisning til Ullevål. Jeg ringte Ullevål, men der kunne de ikke se at de har registrert henvisning på meg. Etter litt om og men, kom hun på, hun jeg pratet med, at de ikke hadde åpnet dagens post, og VIPS, der lå henvisningen...Jeg var på sykehuset 15. januar og i går var det 29.janauar. Synd dette tok så lang tid, da jeg virkelig ønsket en tidlig fosterdiagnostikk, da jeg egentlig er mot abort og tror jeg vil takle dette litt dårlig. og, selv innbiller jeg meg at jo lengre man er ute i svangerskapet, dess vanskeligere er det å ta bort fosteret ved "feil".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...