Gå til innhold

hei:/ jeg trenger særiøst hjelp!!

Anbefalte innlegg

huffffff... jeg klarer ikke og gå ned.. jeg gikk opp 40 kg under svangerskapet.. jeg veide 74 kg når jeg ble gravid.. også gikk jeg opp og opp og opp, og på det høyeste så vede jeg 116 kg!!!.. er helt jævelig.. også gikk jeg ned til 98.. men nå som jeg har sluttet og amme så har jeg bare godt opp igjen.. veier 110!!:. det er helt grusomt! har så dårlig selvtillit.. er jo bare 18 år... magen henger.. er dø hud helt nederst!.. masse strekk merker.. huffff.. vet ikke hva jeg skal gjøre.. jeg spiser jo ikke så mye.. er jo litt godis på lørdager.. men er jo ikke det meste heller.. er så deprimert for tiden.. vennene mine er så tynne og fine.. går i kjørt og viser seg fram.. jeg vet jeg har godt gravid, er ikke det.. men er mange som blir helt tynne rett etterpå.. jeg bruker st 46 og oppover.. :( prøvd alt jeg nå.. noen som har noen råd??.. jeg er ca 170 høy og veier 110 kg! sikkert mer nå, forundrer meg ikke:( offffffff...

Fortsetter under...

Opp med haka - det siste som hjelper er å gi opp.

Jeg er ikke den rette til å fortelle deg hvordan du skal komme deg ned i vekt - selv gir jeg alltid opp etter å ha gått ned de første 5-10 kiloene, det er så utrolig mange fler der de kom fra - så da går jeg over et par måneder gradvis opp de kiloene igjen. Men jeg håper jo at jeg en gang skal greie å karre meg helt ned på normalvekt igjen! ...det krever bare det lille ekstra, og i påvente av det forsøker jeg holde vekta stabil - i det minste...

Visste du at feilen mange overvektige gjør ikke er å spise for mye, men for skjelden eller for lite? - og at i lengda er det eneste holdbare å spise riktig og mosjonere. Da jeg var "på din alder" var det faktisk en venninne som fikk meg ned i vekt - hun hadde begynt på et Libra-kurs for å lære hvordan man spiser riktig, og for å ha noen til å motivere seg. Hun satte meg inn i at man bør spise 5 små måltider om dagen, 3 timers mellomrom. Ingen småspising på kvelden - minst tre timer før du skal sove (sier Oprah) ;). Drikke mer vann, gjerne et glass før maten. Gå en halvtimes tur minst 3 dager i uka.

Alle slike praktiske små"regler" hjalp meg - selv om noen kanskje synes det er dumt, hadde jeg en liten regel om at jeg skulle ta 20 situps før jeg la meg - alltid, foreksempel.

Jeg har en tendens til å bli veldig fokusert på vekta, går opp på den hver morgen - ikke for å se om den går nedover, men for å se at den ikke går oppover. Det er en forferdelig dårlig vane, for selvfølgelig svinger vekta - derfor bør du veie deg kanskje en dag i uka. Grete Rhode kursene opererer med at du veier deg en fast dag i uka. Skal visstnok være svært motiverende i lengda å tegne opp en liten vektkurve.

Sett igang, selv den lengste reise starter med et lite skritt ;)

For det første så må du på en eller annen måte skjønne at du er du, og er verdifull enten du veier 60 kg eller 110 kg. Du blir ikke lykkelig eller mindre deprimert av å gå ned i vekt, selv om det kanskje føles slik akkurat nå. Det høres kanskje enkelt ut, men tro meg, jeg VET at det ikke er det. Når du har kommet så langt at selvbildet ditt ikke henger sammen med vekten, så kan du prøve å gå ned i vekt. Overvekt henger desverre ofte sammen med lavt selvbilde eller andre problemer i livet, problemer du kanskje ikke selv er klar over at du har. Ta kontakt med legen din, h*n kan muligens hjelpe deg på vei med begge deler eller henvise deg til noen som kan det. Jeg ønsker deg masse lykke til

Klem fra

Huff, høres ikke ut som om du har det no særlig for tiden, så først vil jeg gi deg en liten trøsteklem! Jeg har selv alltid vært stor, men måtte nå det punktet du nå har kommet til (og bli der en liten stund), før jeg virkelig tok meg selv i nakken og sa at nok er nok. Jeg ville ikke kaste bort mer av tiden min på å være misfornøyd med meg selv. Jeg satte meg ned og tenkte; hva slags trening er det jeg virkelig trives med? Svaret for meg er svømming. All annen trening vil være bortkastet for meg, jeg vil ikke klare holde ut i lengden om jeg ikke gjør noe jeg trives med. jeg begynte så smått å legge om kostholdet, bytta f. eks ut kaffe latten til vanlig kaffe osv. og sørge for å spise jevnlig og sunt. På denne måten gikk jeg ned 8 kg i løpet av et par mnd. Da hadde jeg ennå 25 kg å gå ned. Så møtte jeg en ny bølgedal, så jeg tok motet fatt og ringte legen. Reductil skulle nå hjelpe meg med resten av kg. legen var bare så motiverende og flott, og jeg fikk reductil. Dette ser nå ut til å fungere, takk og pris! Jeg er sikker på at jeg ville klare å gå ned de kg jeg ønsket uten reductil også, så skal ikke promotere så mye for disse pillene, er jo ikke sikkert at dette er noe du ønsker å bruke. Og uansett er jeg ikke 100% sikker på om det er faktisk pillene som hjelper meg ned i vekt, eller om det er troen min på at de skal gjøre det som faktisk gjør forskjellen. Poenget mitt er at du må tro på at du skal klare å ta av deg de uønskede kg, og at du vil finne en trivselsvekt. Denne trenger jo ikke være det du veide før du ble gravid, men en vekt du føler deg flott med. For faktisk så er det hvordan du bærer kg dine som gjør forskjellen på flott eller ikke, så rett opp ryggen og vær stolt av den du er:) og sunnhet starter faktisk på innsiden!

Jeg er sikker på at du vil klare dette helt fint jeg, finn noen du kan prate med som kan hjelpe deg på oppturer og nedturer og hjelpe deg med å holde motivasjonen oppe!

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...