Gå til innhold

Kan jeg bruke nesespray???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg er så tett i nesen og har drevet å tatt nesespray i en ukes tid nå. Har to forskjellige stående, otrivin og en til jeg ikke husker navnet på. Har tatt de litt om hverandre. Er det farlig???? Hva kan evt skje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har tatt de i to uker, bør du ta en god pause, slik at du ikke blir "avhengig".

Jeg vet man kan ta Otrivin, men det er ikke alle merker man skal bruke som gravid. Og skal kun brukes forsiktig, etter det som står i brukerveiledning.

Jeg var skikkelig tett i jula og brukte kun litt otrivin før jeg la meg, ellers brukte jeg saltvann...

Skrevet

Svarte deg på skravle... Men til solfrøken: otrivin bør man helst ikke bruke, den er mye sterkere enn zymelin...

Skrevet

Hei.

Jeg har vært plaget med utrolig tett nese i begge mine tidligere svangerskap og har tatt mye nesespray, mye mer enn hva som er sunt tror jeg. Det er mest skadelig for neseslimhinnen din og ikke påvist at det er direkte fosterskadelig, men det er jo et legemiddel med et virkestoff så det bør jo gjerne helst ikke brukes over lengre tid. Opptil max 10 dager i strekk er jo det som anbefales. Du kan jo prøve å begynne å bruke litt skjeldnere og så gå over til den for barn etterhvert før du prøver å slutte helt. Jeg vet hvor grusomt det er å være tett altså. Men jeg er heldigvis og bank i bordet ikke tett denne gangen:-)Og så kan du prøve med nesespray som kun inneholder fysiologisk saltvann og se om den har effekt. Den er iallefall ikke skadelig på noen måte.

Skrevet

Jeg er desverre avhenging av nesespary for å få puste!!! har brukt zymelin barnespray i 10 dager nå og har kjøpt meg en annen barnespray nå , fikk beskjed om å ikke bruke otrivin ,men har du tatt et par dråper skader det ikke!!!:-).. Jordmora sa til meg at dette desverre var hormonelt og mange gravide fikk det(tette nese).. hadde tenkt å ta en pause fra nesesprayen ,men har fådd influensa nå så må vente litt.. anbefaler deg å kjøpe zymelin barnespray..

Skrevet

...jag var hos min fast lege i måndags för min otroligt tete näsa. Han sa att Otrivin inte e ett alternativ då slemhinnerna sväller mer efter långt bruk av de. Han skrev ut ett näse spray kallt Nasonex som innehåller kortison. Ska tydligen vara bättre. Gav mig även rek att köpa ett nese horn att skölja näsan med. Ska ha bra effekt. Lycka till.

Skrevet

Legen min ville ikke gi meg nasonex før jeg var ferdig med svangerskapet nettopp på grunn av at det inneholder kortison. Jeg har også prøvd nesehorn, men det funket ikke på meg. Er så tett at vannet ikke rinner igjennom

Skrevet

Ok, jeg fikk bare beskjed om at jeg kunne bruke den fra apoteket. Men da skal jeg huske det hvis jeg skulle trenge det igjen før fødsel....=)

Skrevet

jeg bruker saltvannsspray. det er ikke farlig når man er gravid. Står noe om at man skal være forsiktig med bruk av otrivin når man er gravid i pakningsvedlegget. Les alltid disse før du bruker noen medikamenter. Da er du på den sikre siden. :0)

Skrevet

Samme problem her. Du kan bruke Rhinox. Ikke Naso, Otrivin eller Nazonex eller noen av de andre. Du kan lese om alle slags medikamenter hvis du går inn felleskatalogen.no der står det klart og tydelig hva du kan ta ift graviditet.

Skrevet

Noe som er mye bedre er å smøre seg under nesen med Mentholatum eller Camphorathum. Bare ikke få det på øynene............... Det hjelper kjempegodt.

Bruker det også på ungene. Smører et tynt lag under nesen samt på brystet slik at de hele tiden siver opp til nesen. Så her i huset er det ingen som bruker nesespray lengre!

ANBEFALES!!!!!!!

Husk at i gamle dager fikk de sydd inn kamferposer i klærne da de var forkjøla! ;)

Skrevet

Samme problemet her. Dette er mitt andre svangerskap og er like tett denne gangen. Problemet var bare at tettheten aldri forsvant i mellom.. Jeg har gått på 4 el 5 nasonex kurer før jeg fikk operasjon.

Så gikk det vel 1 mnd og jeg var gravid igjen..... og like tett. Bruker Rhinox til barn fra 2-10 år (så lite som mulig, men må ha om natten) og lege + spesialist anbefalte heller å bruke litt spary enn å få bihuleproblemer. Da må det kraftigere ting til verks (mtp medikamenter).

Etter at jeg har føt venter en ny operasjon så snart jeg føler at kreftene er tilbake. Ser frem til dette da operasjonen virkelig hjalp sist.

Lykke til meg deg :-)

Skrevet

Har også hatt det problemet! Spurte legen min og hun sa det at jeg bare kunne bruke otrevin så lenge jeg ikke overdriver bruken, pga at det kun er en "lokalbedøvelse"! Det står også på pakken at den kan brukes av gravide så lenge doseringen blir overholdt!

Skrevet

Kommet en ny type saltvannspray..virker bra:)koster rundt 60 kr..

ekstra sterk:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...