lille-snupp Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Arghhhh! Jeg holder på å bli gal!! synne har lagt seg til noen utrolig dårlige vaner for tida, hun nekter rett å slett å drikke noe på dagtid!!! verken pupp, mme, vann eller noe som helst, selv om vi har prøvd alle mulige redskaper, som flaske, tutekopp, glass og sugerør... Ikke er hun noe spesielt flink med fast føde heller, spiser litt grøt i 11 tida, fruktmos i 14 tida og grøt igjen 17... og det er bare snakk om 1-3 ss... Dette resulterer i amming hvert 90. minutt, max annenhver time hele natta, fra 20-08!!! jeg får aldri nok søvn og blir snart gal!! Aner ikke hva vi skal gjøre, klarer ikke å nekte henne pupp om natta når hun ikke drikker og knapt spiser om dagen!! Har vart snart to uker nå!!! noen som har opplevd noe liknende eller har noen gode råd? Hun har ikke lagt på seg nok i det siste heller:(
Expat Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Hvor gammel er hun, og er det tenner på gang?
lille-snupp Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2007 Hei Expat! Hadde et innlegg om samme problem en tid tilbake hvor du kom med endel forsalg, men ingenting har hjulpet. Synne er 6 mnd, ikke antydning til tenner, stort sett veldig blid og fornøyd, men har diger gips fra livet og ned (ikke vet jeg om det kan ha noe å si men...) Hvertfall, det blir bar værre og værre.. Var en periode idag det romlet sinnykt høyt fra magen, men hun nektet pupp, så måtte tilslutt gi grøt som hun smattet i seg med store mmm lyder. Jeg overdramatiserer ikke, får seriøst ikke i henne så mye som en slurk vekse på dagtid, idag fra 06-19.30... Synes nesten det er litt skummelt jeg. Men allmentilstanden hennes er jo strålende.. Og kan all nattamminga dekke veskebehovet hennes? Morrasbleia er alltid sinnsykt tung, men utover dagen er bleiene bare litt bløte og lukter ganske stramt.. Jeg vet liksom ikke om det er noen vits å oppsøke hs heller, for det er ikke noe hjelp å få der, har prøvd tidligere, og de sier bare "legg til ofte" med det resultat at hun hater puppen enda mer, "amm i et mørkt rom" totalt nytteløst og uinteressant for synne.."slutt å gi nattmat".. er liksom ikke så forbaska lett å ikke gi mat om natta etter ho har "fasta" en hel dag da...... Skulle ønske det fantes en mirakel-løsning..Om ikke annet så hjelper det hvertfall å få ut litt frustrasjon her...
Expat Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Hvor i landet bor du? Jeg hakke peiling på gips, men hvordan er beina posisjonert? Kan du beskrive dette? Og det er jo kjempebra at hun tar grøt, ville tenkt over fortynnet babyjuice også, fra tutekopp. Kan du og pumper du på dagtid nå? Har du sjekket vektoppgangen hennes?
lille-snupp Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2007 Bor i tromsø.. Gipsen ja... hmmm gipsa som en hoppende frosk kanskje en kan si? Låra er gipset sprikende rett ut til sidene nesten i spagat med en bøy nedover i knærne, om du skjønner? Dette i seg selv gjør jo at amminga blir litt kronglete, men har finni ut at den tradisjonelle ammestillinga funker "best"... Hun plages med konstant forstoppelse, har kun bittelitt knallhard "sauebæsj" ca hver 4-5 dag, så mulig det påvirker spisinga? Og forstoppelsen skyldes jo gipsen så... Babyjuice er også prøvd, men er rett og slett ingenting som frister henne på dagtid..Helt merkelige greier! Jeg pumper meg på morgenen (etter at hun har fått endel tilbud om puppen), og igjen på ettermiddagen ca 15. Etter det prøver jeg i størst mulig grad å få i henne noen dråper, og som oftest spiser hun "frokost" en halv time etter at hun har tatt natta, dvs 19.30-20 tida... Vet at jeg egentlig ikke pumper nok, men er så slitsomt.. Melkeproduksjonen min er jo helt genial på natta til gjengjeld, eksploderer nesten etter 2 timer.. Må bare få snudd dette... Er egentlig veldig dumt det her, for om hun hadde sovet gjennom hele natta i 12 timer uten mat så hadde jeg bare tenkt "flink pike", men nå som det er hele dagen uten mat, noe som jo er de samme 12 timene, så tenker jeg jo straks at det er ille og at hun ikke får i seg nok og alt det der.. Har ikke fått sjekka oppgangen siden 16 jan, og da var den dårlig. Skal dra og veie igjen på mandag. Er veldig vanskelig å vite hvor mye hun burde veie siden vi ikke får målt lengden hennes og så mister hun jo endel muskemasse i underkroppen nå så..
lille-snupp Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 26. januar 2007 og det jeg pumper ut, forsøker jeg å få i henne igjen i form av grøt eller tilby på flaske som hun avslår 99% av gangene...
Expat Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Så du skal til legen på mandag. Har aldri hørt at forstoppelse kan skyldes gipsen, har legen sagt det? (Lærer noe nytt hver dag her!) Har du forsøkt malt? Spesielt i grøten? Hva med å forsøke hirsegrøt fra Holle (helsekost) den forstopper ikke så veldig. Det er forståelig at hun har trøbbel med magen og spising hvis det er sånn. Forsøk å massere magen hennes rolig med klokka, opp-til siden-ned, gjerne med litt olje på hånden. Og ta tempen etterpå. Det forårsaker ofte at litt kommer i bleia. Har du forsøkt å la henne søle med juiceboks? Sukkervann?
lille-snupp Skrevet 27. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 27. januar 2007 Så snille dere er som prøver å hjelpe:) Vel, legen har ikke sagt direkt e at gips=forstoppelse, men han har innrømmet sammenhengen. Hun er jo helt lammet fra livet og ned, noe som gjør at tarmene får utrolig lite hjelp av den naturlige bevegelsen i kroppen, sånn som å ta knærne opp mot magen etc... Jeg maserer flittig magen hennes, og hvis jeg rekker å gjøre det akkurat idet hun presser, så virker det som om det hjelper henne å presse litt ekstra. Febemålet har blitt brukt tidligere, men hjelper ikke nå lengre. Problemte er jo ikke at hun ikke jobber og presser, men at det er så utolig hardt og kompakt at hun rett og slett ikke får det ut. På toppen av det hele presser gipsen rompeballene sammen, så når hun får ut noe så blir det gjerne stående fast i åpningen, slik at vi må "dra" det ut derfra (sorry ekle detaljer!!!) Både malt og svisker er forsøkt i det uendelige, og nå prøver vi ut et soyaoljeprosjekt. Har 1 ts i hver grøt porsjon, og det kan faktisk se ut til at det hjelper litt! Vi har ikke latt henne prøve å "søle" med litt drikke nei, det hadde kanskje vært en god ide:) er bare litt forsiktig av hensyn til gipsen, som helst ikke skal bli bløtt.. Den skal jo sitte på til godt uti mars så kan blir bra hæslig og klissete etter hvert.. Hoppetussa: Synes kanskje at synne sover ganske lite, men er litt usikker. Hun står opp 8, tar dupp 10-10.30, dupp 13-14, dupp 17-17.30. (den siste duppen dropper hun ofte...) Legger seg 19, våkner 19.30 for mat, ligger våken og snakker i 2-3 timer (for seg selv uten kos og oppmerksomhet)sovner igjen ca 22, og våkner deretter annenhver timer for mat om natta, pluss har gjerne en våken periode fra 3-5 om natta... SÅ nei, hun sover ikke stort, hvrtfall ikke så sammenhengende.. Jeg skjønner mindre og mindre. Men hun er jo selvsagt mye mindre aktiv enn barn på sin alder, så kanskje det kan gjøre et hun trenger mindre søvn? Og forresten dere dager, jeg har GOOD NEWS!!! I natt har vært helt utrolig, synne var oppe for pupp kl00, våknet og gråt og var tett i nest kl 2, fikk nestedråper og tilbud om pupp (men ville ikke ha ettersom ho var dødeligfornærma over hva jeg hadde putta nesa hennes)og så sov ho videre til 7 og åt da en stor pupp til frokost!!! Helt utrolig, det er jo sånn normale unger gjør!!! Første gang siden fødselen at jeg har sovet sammengengende så lenge, så nå er jeg et nytt og bedre menneske!!!
Expat Skrevet 27. januar 2007 #10 Skrevet 27. januar 2007 Flott at du fikk en god natt. Kanskje hun er mye tett i nesa, hva med å heve hodeenden av sengen, med bøker under sengeenden (sengebeina)? Det burde være en enkel sak å mekke et forkle til henne. Hun er jo liten. Et maleforkle til større barn burde dekke til gipsen også, strikk rundt beina for å holde på plass? Så er det bare å søle i vei. Selv om beina sitter fast, så kan du vel la henne trekke seg opp etter armene for å trene magen? Ligger hun under babygym og strekker seg etter ting? 12-14 timer er total normal søvn i denne alderen ±. Antar at du har kalender der du krysser av til 15. mars... Kanskje du kan spørre på Småtroll 0-1 og 1-2 etter andres erfaringer med gipsete barn og avføring?
Gjest Mamsidaisy Skrevet 27. januar 2007 #11 Skrevet 27. januar 2007 Huff.. Stakkars liten og stakkars mamma'n hennes også. Min minste lå ikke i gips, men hadde stoooore problemer med å få gjort store ting i bleia. Gikk 2-3 uker mellom hver gang og han var ikke særlig happy med det... Prøvde masse forskjellig jeg også, men hjalp lite. Fastlegen min anbefalte osteopat og jeg skal si det skjedde ting. Hun fant noe skeivhet i nakken som hun rettet på og etter 2 behandlinger så gikk magen igang som den skulle. Da var han 4 mndr. Kan jo hende at gullet ditt har fått en ekstra belastning som følge av gipsen og at osteopat kan hjelpe?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå