Gå til innhold

urinveisinfeksjon og Sex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har det noe å si om man har sex når man har UVI?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veit ikkje korleis det er med UVI i graviditeten og sex, mange får jo UVI når dei er gravide, men som ikkje har det til vanleg. Men dei som er plaga med UVI får jo beskjed om å vere forsiktige, gå på toalettet rett etter sex for eksempel. Men veit ikkje korleis det fungerer NÅR ein har UVI, om ein bør avstå frå sex då`? Nokon andre som veit kanskje?

Skrevet

Det veit jeg ikke, men urinveisinfeksjon kan jo komme av at man ikke har tisset etter man har sex for eksempel. Så jeg vet ikke om jeg villa ha satset på det. Kanskje du forverrer det? Men hvis du ikke får vondt og sånn, så går det vel greit. Men jeg vil likevel tro at det er best å vente noen dager til det har gått over eller ta eventuell behandling først. Lykke til :)

Skrevet

jeg holde på en en 5 dagers kur nå. Det er jo ikke krise akkurat å la være å ha sex noen dager ....:)

Skrevet

Jeg tror ogsaa du kan smitte partneren din, noe han sikkert ikke blir glad for... det er jo bakterier og jeg ville ventet til det gaar over hvis jeg var deg. Hvis det er saann at det er sjanse for at det blir vaerre, saa boer du vaere forsiktig saa det ikke sprer seg oppover til nyrene etc.

Skrevet

Enig med de over.. Jeg har urinveisinfeksjon mange ganger i året, veldig plaget. Har hatt det også nå i Svangerskapet. Jeg har ikke pleid å hatt sex i den tiden, nettopp fordi det hjelper til at det kanskje blir verre. Men om du skulle falle for fristelsen, må du huske på å gå på do å tisse med en gang etterpå, slik at du får drept eventuelle bakterier. Jeg MÅ tisse hver eneste gang etter jeg har hatt sex ellers også, hvis ikke hadde jeg hatt infeksjon 100 ganger i året (Uten å overdrive - så ille er det)

Skrevet

kan mannen min bli smittet? Jeg har jo sannsynligvis hatt uVI en stund før det tilfeldigvis ble oppdaget på 12 ukers kontrollen.

Jeg trodde ikke UVI kunne smitte? Sannsynligvis er han da allerede smittet ? Bør han gå å sjekke seg? hvis det virkelig kan smitte så kan det jo være han har det. Og da kan jo jeg få det igjen også.

Noen som vet noe om dette?

Skrevet

Jeg er også plaget av hyppige UVI'er og har en nå også. :(

Har fått mange gode råd (og antibiotikakurer) opp gjennom årene, men har aldri hørt at man kan smitte partner og slik resmittes igjen. Da burde jo også partner få antibiotika, og det har jeg aldri opplevd å få av legen.

Det er nok lurt å unngå sex mens man er smittet ettersom dette lett kan tilfører nye bakterier opp i urinveiene og kanskje forverre situasjonen noe.

Skrevet

Vel, naa har ikke jeg noe personlig erfaring med detter, men jeg har hoert om andre som har blitt smittet av UVI av partner. Det kan nok godt hende dette er feil... folk sier jo saa masse rart .... Saa jeg tror nok at den stoerste bekymringen er at det kan gjoere det vaerre og at det er ubehagelig.

Skrevet

hmm.. tror ikke det er så stor sannsynlighet for mannen å bli smittet ved sex, er vel heller andre veien det går.. Mannen har visst mye lengre et eller annet så det er mye vanskeligere for bakterier å komme til.. Er derfor det er lettere å få det når man er gravid, for da blir det der et eller annet (husker ikke hva det var, urinlederne eller noe?!?) kortere.. syns jeg å huske. ikke HELT sikker her altså, men tror jeg er inne på noe, hehe.. ;)

Skrevet

Nei, aldri hørt partner kan bli smittet, og vet legen min hadde sagt ifra om det, sååå mange ganger jeg har hatt det. Så tror ikke smittefare er stor...

Skrevet

Det er jo tross alt inni urinblæra eller opp i urinveiene man har infeksjonen når en har UVI, så at partneren kan bli smittet tror jeg 99 % sikkert at han IKKE blir... Men det er jo litt uheldig hvis en er "uren" nedentil, enten partner eller deg, og at dette kan føre til forverret situasjon, eller ny oppblomstring like etter... Ønsker dere å ha sex når du har UVI, vil jeg anbefale at dere begge vasker dere nedentil før seansen... ;) Og som skrevet lenger oppe; husk å gå på do etter hver gang dere har hatt sex(ikke bare nå som du har UVI), dette minsker risikoen for ny UVI. Lykke til. :)

Skrevet

Mannen har mye lengre urinrør enn jenter. Kvinner har på ca. 5 cm, og menn 11 cm og mer...derfor er menn vanskelig å smitte, de har i tillegg ikke så stor sjangs for å få urinveisinfesjon siden bakteriene må så langt inn. Men jeg skal ikke si med 100% sikkerhet at menn ikke kan bli smittet under sex, men tviler litt. Men vask dere godt før sex, og gå på do rett etter sex!

Skrevet

Jeg har vært plaget av uvi i mange år og synes symptomene blir verre når jeg har sex. Grunnen er vel at det kommer flere bakerier. Hvis du skal ha sex vil jeg anbefale deg å tisse og skylle deg nedentil etterpå:)skeligere for gutter å få det pga lengre urinrør..

Skrevet

Heia! Bakterier (som forårsaker UVI) kan ikke smitte. Du kan derfor ikke smitte mannen. Årsaken til at man skal tisse etter sex er fordi vi jenter har så sabla kort urinrør, at bakterier fra endetarmen kan under "aktivitet" komme snikende. Disse bakteriene har man alltid. Menn har så langt urinrør (hehe, somoftest) at de slipper unna. Når man tisser skyller man bort bakteriene. Betennelse i urinveiene har ingen sammenheng med skjeden eller underlivet ditt, og så lenge du er i form til det kan du sikkert ha sex!

Kos deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...