jul86 Skrevet 26. januar 2007 #1 Del Skrevet 26. januar 2007 Vær så snill å les dette..! Vet ikke om dette hører hjemme her, men trenger virkelig svar. Det må jo være noen som har vært, eller er, i samme situasjon som meg.. For å gjøre en lang historie så kort og enkel som mulig... Ved utregning av fødselspenger vil jeg ha variert inntekt de siste 10mnd. Pr. dags dato er jeg i en 60% stilling, og gjør altså desverre ingenting de resterende 40%. Jeg er ikke registrert arbeidsledig, fordi man må ha 50% eller mindre stilling dersom man skal ha rett til dette (å være registrert arb.ledig og å motta dagpenger). I følge NAV sine regler regnes et gjennomsnitt av inntekten de 10 siste mnd. hvis man har hatt variert inntekt. Har man derimot gått arbeisledig med rett til dagpenger en eller annen gang de 10 siste mnd, trekkes de 6 BESTE inntektsmnd. ut som grunnlag for hva du får i fødselspenger. For meg har dette enormt mye å si. Slik som det er nå, vil det bli regnet et gjennomsnitt av alle 10 mnd., noe jeg taper veldig på og ender opp med ca 8000 i mnd. Hadde jeg kunne gått på dagpenger, ville de trukket ut de 6 beste mnd. mine, og jeg ville endt opp med rundt 13-14.000! Det er så utrolig bakvendt og urettferdig! Jeg har letet lenge etter en jobb, og da jeg ble tilbydd 60%-stillingen sa jeg ja til den fordi jeg liker å jobbe. Jeg ØNSKER ikke å gå arbeidsledig. Nå føler jeg meg straffet for det. Hadde jeg vært en slask og takket nei til jobben, og i steden gått på dagpenger, ville jeg fått MER i fødselspenger! Og hvis jeg hadde hatt en mindre stilling (50% eller mindre) ville jeg kunne motta dagpenger nå, fått MER å rutte med nå OG fått mer pr. mnd. i fødselspenger.. Hvor er logikken??? Jeg skjønner at poenget med ordningen er at; hvis du er så "uheldig" å være arbeidsledig, så skal du i allefall få den goden at de 6 beste inntektsmnd. dine utgjør grunnlaget for fødselspenger (hvis du feks har hatt en greit betalt jobb de fire første mnd, og så gått over til dagpenger av en el annen grunn). Men for MIN del, så har jeg nå bare fallt mellom regelverket, og rett og slett blitt straffet for å ha gjort så godt jeg kan (føler jeg selv) med å jobbe og tjene ærlige penger. Jeg er ikke en sånn som bare tenker på penger til vanlig, men det er så utrolig frustrerende nå som barnet kommer om under tre mnd., og jeg blir å få 4-5000 kr. mindre utbetalt pr.mnd. pga. av at jeg IKKE har gått arbeidsledig... Er det noen der ute som kan komme med litt forståelse, råd, tips, veiledning, trøst, hva som helst.......så mottas det med Stor Takk!! Sitter her og føler jeg har gjort noe veldig feil, selv om jeg har lært at det å jobbe er en bra ting... Håper på noen svar, blir glad for hva som helst egentlig! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7956093-veldig-rotete-situasjon-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-hjelpe-meg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest MammaTil2 & LynVingen Skrevet 27. januar 2007 #2 Del Skrevet 27. januar 2007 Syntes det sto lite om akkurat dette på nav, har du snakket med en saksbehandler der da? - vet at ulike trygdekontorer har ulike oppfatninger av hvordan man skal tolke det som står i folketrygdeloven - merkelig nok. Du har forresten min fulle forståelse, man må nesten kunne trygdelovgivningen til fingerspissene før man blir gravid, syk, gammel - ja, U name it... Ingen på trygdekontorene som er interesserte i å fortelle deg hva du har krav på - med mindre du vet det selv c",) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7956093-veldig-rotete-situasjon-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-hjelpe-meg/#findComment-7971077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2007 #3 Del Skrevet 7. mai 2007 ser der er en stund siden du skrev innlegget, men håper du leser dette allikevel. fortell meg hvordan det har gått, om du har fått noe orden på det her. jeg ble litt bekymret for er i samme situasjon, men som jeg har forstått det regner nav utde beste 6 månedene av de 10 siste uansett. det er så utrolig kipt å gå ned i lønn, og hvertfall som du sier at du liker å jobbe, og føler at du blir straffet for det. men det er desverre typisk det da, at man må være sleip og spille for å få litt ekstra, eller i hvertfall det man har krav på. blir frustrert og forbanna. håper å høre fra deg igjen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7956093-veldig-rotete-situasjon-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill-%C3%A5-hjelpe-meg/#findComment-9219318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå