Gå til innhold

Paracet eller Ibux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ligger her å er syk... hva er best paracet eller ibux?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Paracet.

Ibux skal man ikke ta når en er gravid.

(eller smertestillende med ibuprofen i det heletatt!)

Skrevet

jepp, bare paracet som er "lov" for oss.

Skrevet

du kan ta IBUX frem til 6 mnd..

Skrevet

ikke det legen min (og alle andre her inne) har sagt, nei!

Har du paracet så bruk det!

Skrevet

Hvor har du det fra at man kan ta det frem til 6 mnd? Hvorfor det?

Skrevet

Det står på Ibux pakken, at en kan ta ibux frem til 6 mnd

Skrevet

Hentet fra felleskatalogen.no:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.

MAO. IKKE BRUK DET !!!!!

Skrevet

Takk for svar... går og tar meg en paracet jeg :-)

Skrevet

Var dette om ibux eller paracet?

Skrevet

om Ibux sikkert.

Kun paracet på meg og den lille vertfall

Skrevet

Har du lest på Ibux pakken? der står at en kan ta ibux frem til 6mnd....

Skrevet

etter avtale med legen ja...... da er det noe helt spesielt siden ikke paracet kan brukes...

Skrevet

Ibux har blitt koblet til en del spontanaborter tidlig i svangerskapet fordi det virker muskelavslappende. Altså kan du risikere at livmormuskelen slapper av og slipper fosteret. Var en stor sak i media for noen år siden, husker jeg.

På pakken står det at barn og gravide kun skal bruke det etter avtale med lege, og ikke siste 3 mnd før fødsel

Min lege anbefalte det ikke pga abortfaren.

Vil derfor ikke anbefale det til noen her inne.

Hvis noen derimot har fått anbefalt ibux av sin lege etter konsultasjon, er det opp til dem!

Skrevet

NEI!! Det er ikke riktig at man kan ta ibux inntil 6 mnd! Ibux kan påvirke hjertet til fosteret. Paracet er ok.

Skrevet

Jeg må bare få spørre jeg. Og det er til alle dere som anbefaler, eller mener det er greit og ta Ibux: Har dere noen utdannelse innen legemidler eller skriver dere det dere tror er riktig eller som dere har hørt før.

Jeg har legemiddelutdannelse og jeg får gåsehud på ryggen av noen av de svarene som er her. Jeg lurer på om dere er klar over de konsekvensene det kan få for den som spør dersom hun skulle ta Ibux og det skulle gå galt? Jeg syntes det er et for stort ansvar dere tar på dere å svare uten så veldig kunnskap om hva som kan skje.

Så derfor anbefaler jeg dere å la være å svare og hvis dere må svare så får dere heller henvise til lege eller jordmor. Jeg syntes det er de som skal bestemme hva som skal tas. Ikke noen her inne uten utdannelse. Det er en grunn til at noen har utdannelse til å jobbe på apotek og leger har sin utdannelse.

Dette er ingen leksjon til noen av dere, men jeg syntes vi må bli mye mer forsiktig med å anbefale når vi egentlig ikke har greie på hva vi snakker om. Og som jeg har skrevet her før, selv om det passer for naboen er det ikke sikkert det passer for det, og det samme gjelder legemidler.

Håper med dette at dere viser forsiktighet og tenker over det dere skriver. Konsekvensene KAN bli store.

Skrevet

Jeg må si meg svært enig med det siste innlegget her, er selv medisinstudent og har fått sett med egne øyne hva ibuxbruk kan gjøre med et lite barn. Hjertefeil er det mest vanlige. Bruk for all del ikke ibux i svangerskapet, det kan få veldig alvorlige konsekvenser.

Skrevet

Ikke ta Ibux. Tror det er pga ibuprofen eller noe som er i det. Du kan tryggt ta paracet!

Skrevet

Interessant debatt. Jeg har hatt kroniske muskel-og leddsmerter siste fem år, og har tatt ulike medisiner som revmatikere tar. Jeg rådførte meg med revmatolog da jeg var i uke 3-4, og hun forsikret meg om at jeg kunne bruke ibux. Paracet er ikke aktuelt for meg, det fungerer ikke i det hele tatt. Jeg er selvsagt forsiktig med bruken, og tar bare ibux når jeg absolutt ikke holder ut smertene. For gravide med kroniske smerter har jeg også hørt at legene vurderer ulemper ved medisinbruk mot ulemper ved at moren blir utslitt og får for høye nivåer av stresshormoner som fosteret også påvirkes av..

Enig med hun som sa at her må vi som ikke har spesialkompetanse på dette feltet synse for mye.

Skrevet

Pinex.. det har jeg fått beskjed om at jeg kan ta hvis jeg er nødt til å ta noe..

Skrevet

Jeg har i det siste vært en del plaget med en tann, fikk betennelse i den og smertene var uutholdelige! Paracet har alltid funka for meg før mht kraftig tannpine (faktisk bedre enn Paralgin Forte), men det gjorde det ikke nå... Jeg rådførte meg med både tannlege og JM, og ble anbefalt Fenazon-koffein... Enten alene, eller sammen med Paracet. Jeg er hjelpepleier, og både JM og tannlege slo opp i felleskatalogen og sjekka bruken av Fenazon-Koffein hos gravide... Så jeg brukte iallefall det... Lykke til.

Skrevet

jeg tar ingen ting jeg. uansett hvor syk og vont jeg har.

har alltid hørt at paracet er greit og ta, men jeg får meg ikke til og ta noe medesiner i det hele tatt.

Skrevet

Jeg må bare oppklare litt. Det jeg mener med at vi skal utvise forsiktighet i anbefalingene er å IKKE skrive hva vi har blitt anbefalt av lege, for jeg mener det er opp til legen å komme frem til hva som er best for hver enkelt.

Men det er helt riktig som ei litt lengere opp skriver, at legene skal vurdere fordelene opp mot ulempene, men la det bli legens jobb, ikke vår.

I min jobb ser jeg enkelte ganger at gravide får ting som ikke er anbefalt for fosteret, men da er det legen som tar den avgjørelsen.

Men for dere som har vondt, ta Paracet, Pinex, Paracetamol, Pamol eller andre tabletter som inneholder Paracetamol. Alle de nevnte tablettene er like og inneholder akkurat det samme og er trygt å bruke for oss gravide dersom man holder seg til den doseringen som står på pakka.

Alt utenom det syntes jeg at hver enkelt kan ta med sin lege.

Skrevet

Ja, vi skal være forsiktige med å gi svar til folk her inne, MEN :

Det er også et ansvar for den enkelte å vurdere svarene. "Som man spør får man svar". Klarer man ikke spørre noen i helsevesenet selv evnt slå opp i Felleskatalogen selv og velger å stole på uautoriserte svar fra alle "synserne" her inne, så må man ta ansvart for det selv!

Hilsen en uten helseutdannelse, men som likevel klarer å skille den riktige infoen fra den gale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...