Gå til innhold

Amming, slanking og miljøgifter!?!

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig verst;

- En overvektig mamma som slett ikke har det bra hverken psykisk eller fysisk?

- Ingen morsmelk, kun mme?

- Miljøgifter i melken?

For mange er kanskje dette realiteten. Det er faktisk ikke alle som går ned i vekt når det etterlengtede barnet er her og man kommer i gang med ammingen.

For min del er det en realitet. Min lille er nå 7 mnd og jeg veier mer nå enn jeg gjorde når jeg gikk høygravid. Jeg verker i kroppen og har det helt forferdelig både psykisk og fysisk, med det resultat at mye av melken har forsvunnet. Ammer 2-3 ganger i døgnet, noen ganger mer for kos, men har ikke nok til fullamming siden hun var 3,5 mnd.

Jeg må gå ned i vekt, for den lilles skyld og for min egen. Og 1/5 kg i uken som er anbefalt er rett og slett ikke nok.

Så da er liksom alternativet mitt å slutte og amme nå for å gå ned i vekt så jeg kan fungere. Er det liksom det beste for den lille?

Eller kan de klare å få i seg litt miljøgifter?

De klarer ikke det i følge HS, men legen min sier at de fint kan takle det. Føler det er mye skremselspropaganda ute å går når jeg nevner amming og slanking i samme setning.

Og nei, jeg spiser ikke så veldig usunt, og jeg er ute å går tur hver dag. Desverre må det hardere "lut" til denne gangen...

Flere som sliter med samme problemstilling?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7954723-amming-slanking-og-milj%C3%B8gifter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan jo ikke anbefales, men morsmelkens egenskaper overgår at man evt får miljøgifter i melken. Det er altså bedre å amme enn å gi mme - tross miljøgifter. Det skal forskes mer på de konsekvenser det har at miljøgifter går over i melka.

Å ikke gå ned mer enn en kilo i uka er faktisk også rein sunt slankevett, om man ammer eller ikke. Du skal jo ha overskudd til den lille, så utsulting lønner seg i hvert fall ikke. Hva med Grete Roede-kurs? Mange som er fornøyd med det. Der er det et program tilpasset ammende kvinner, så får du i deg nok næring til å kunne fungere i hverdagen.

Lykke til!

Selvfølgelig kan du gå ned i vekt eller slanke deg! Ditt barn får nå ikke masse mm men mye annet? Og da er et kilo i uken er ok for deg, du fullammer jo ikke nå. Det er en fornuftig måte å gjøre det på. Går du på en "sykehusdiett" eller fullblods nutrilett under 1500kcal i døgnet, så mister du muligens noe av melka di. Går du ned mer enn 1kg i uken (etter oppstartsuken) så kommer vanligvis vekta på igjen etterpå, det er jo litt dumt. Grethe Roede har et fint opplegg.

Har du fått sjekket blodprøve i det siste? Min vektoppgang etter graviditet skyldtes blant annet for lavt stoffskifte...

Og forresten, miljøgifter i melken er bedre enn mme. Hvis du lurte.

Takk for konstruktive svar!

Har ikke vært så mange av de når jeg har spurt andre steder så det setter jeg pris på.

Har tatt prøver hos legen og det var ikke lavt stoffskifte. Håpet det var en så enkel forklaring men det var det altså ikke.

Da skal jeg i gang med en pen slankekur så får vi se om det hjelper.

Takk igjen! :o)

Hallo!

selvsagt kan du gå ned i vekt, poenget er bare å gjøre det sakte. Viktigst er at du spiser nok (Med sunn og næringsrik mat).

Et godt tips er å investere i et Mor og barn-kurs på Grete Roede, der er alle i samme båt og kurslederen er der for å regne ut hvor mye du trenger å spise, samt veilede deg generelt på matområde. Søsteren min er kursleder, så jeg har hatt mye nytte av henne.

Ikke fortvil, vet hvor kjipt det er å føle seg fremmed i egen kropp. Lykke til.-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...