Gå til innhold

Celleforandringer

dete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på kontroll i november, og tok en celleprøve siden det var en stund siden jeg hadde gjort dette. For noen uker siden fikk jeg brev om at det var funnet celleforandringer av ukjent årsak. De ville ha en ny prøve av meg, og jeg fikk ny time 26. mars. Jeg ringte og ville ha timen før, og fikk time 1. mars. Det er fortsatt lenge til, og jeg går og er redd for å dø... Noen som har vært borti dette???? Jeg har vært veldig slapp og sliten dette svangerskapet, går nå med nr. 3.... Glad for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde også celleforandringer for noen år siden. De tok prøver med jevne mellomrom, men jeg hørte aldri noe mer enn at de ville følge med før de plutselig slutta med det. Regner med det ble greit da.. Har tatt et par ganger etter det også, og da var det greit.. (var ikke gravid da jeg hadde det da)..

Prøv å slapp av, de hadde tatt deg inn fort som fy hvis de trodde det var alvorlig.. Sikkert ingenting å bekymre seg for, men de vil bare følge med deg!

Lykke til! =)

Skrevet

Heisann:)

Celleforandringer er ganske normalt, og mange kvinner opplever dette en gang i løpet av livet. Det er svætr sjelden at det er noe alvorlig.

Jeg fikk brev om at de hadde funnet celleforandringer, men de understreket at dette sansynligvis ikke betydde noenting, men at jeg burdeta en ny kontroll etter et halvt år.

Men jeg vet ikke om dette har noe å si for graviditeten -må huske å spørre legen om dette på+ første kntr, men har ihvertfall hørt at det ikke gjør noe...

Skrevet

Ikke bekymre deg du! Som de andre her har sagt er celleforandringer veldig vanlige, og de fleste som får det trenger ikke å gjøre noe med dem. Men det er jo slik at noen typer celleforandringer KAN utvikle seg til kreft senere i livet, og det er derfor de driver med disse kontrollene.

Når de har funnet forandringer hos deg, tar de i første omgang en ny, grundigere sjekk for å se hva slags celleforandringer det er og om det har spredd seg. Ofte viser det seg at de har forsvunnet av seg selv, eller så er det ufarllige forandringer.

Noen ganger finner de ut at det er tryggest å fjerne dem, slik det ikke er noen fare for at de skal bli "skumle" senere. Har selv måttet inn og fjerne celleforandringer for et par år siden, og det gikk helt fint. Når du er gravid er de veldig tilbakeholdne med å utføre slike inngrep, og hvis det er nødvendig å fjerne dem venter de til etter fødselen.

Ble langt dette, men poenget er: celleforandringer betyr IKKE at man er syk! Håper du ikke er så bekymret lenger :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...