Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jeg gikk på skole fram til sommeren i fjor og begynte på en privat skole på høsten i fjor, tok noen fag og fikk lån + stipend av lånekassa. Jeg fødte barn i november... Og siden jeg da liksom er ferdig m utdanninga mi siden jegbare tok et høstsemester så har jeg ikke rett på fødselsstipend fra lånekassa !!!??? Syns d er så mange regler å forholde meg til. Jeg får kun barnetrygd. Vi klarer oss ikke bare det og lønnen til sambo !!! Skjønner ikke Norge...Når man er student har jo man jo ikke krav på noen verdens ting..... Lyst å begynne å grine !!!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Jeg kjenner ikke til reglene, men sjekket du ikke dette opp før fødsel? Har dere ikke spart opp noe? Det er din og sambo sin oppgave å ha penger til barnet - ikke lånekassen sin oppgave. Om du ikke har rett til fødselspenger så fikk du vel engangsstønad. Om dere ikke klarer dere økonomisk bør du kontakte Nav. Om din samboer jobber kan jo han få betalt permisjon, mens du jobber. Iallefall frem til barnet er 1år. Sjekk rettighetene dine!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Jeg er ikke dum da , skjønner at det er vi som må ha penger til barnet !! Herregud. Hvem er du ?????? Og ja jeg har sjekket masse opp før fødsel og vi trodde vi hadde forstått det riktig, men jeg hadde tatt litt feil. Men jeg er ikke tafatt og skal ordne dette . Dessuten har ikke far rett til perm så lenge jeg ikke har opparbeidet meg permisjon. Har du ikke sjekket det kanskje ????? Du trenger ikke være så dømmende selv om jeg skriver om min fustrasjon her inne... Bare det å skrive at det er min og sambo sin oppgave ...Nei...Æsj... Nå ble jeg hvertfall i dårlig humør, Går jo ikke an å skrive noe her inne uten at folk skal dømme deg opp og ned.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Penger er ofte et tilbakevenende problem, det er jo noe man må ha.... Dersom dere har lån, kan dere snakke med banken om kun å betale rentene en periode. Det meste ordner seg, selv om det kan se svart ut. Du kan jo også selge noe av da klærne som ungen vokser ut av etterhvert.
Gjest Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Her vil jeg bare skyte inn: Ikke selg ting når du er blakk. For det første kan det være ting du kan få brukt for eller savne seinere, for det andre vil du antagelig gå med på et altfor lavt bud i desperasjon. Og mange ting som man trenger igjen etter å ha solgt kjøper man igjen nytt serinere, så det taper du på. Hvis det blir såpass ille at dere har problemer med å få betalt regninger og kjøpt mat kan jo (og jeg hater å si det, siden det er noe vi alle er "imot" ) å gå på sosialkontoret og søke om hjelp fram til ungen blir stor nok til at kontantstøtte er aktuelt. Hvis du og faren ikke er gift er han ikke pliktig til å forsørge deg i lovens øyne, derfor kvalifiserer du antageligvis til denne hjelpen.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Jeg fikk barn 1.sep og avsluttet utdannelsen i sommeren i forkant. Fikk heller ikke noe støtte fra Lånekassa. Jeg hadde deltidsjobb ved siden av som utgjør littegrann mer enn engangsstødnaden, så jeg har valgt dette. Pappaen fikk heller ikke pappaperm siden jeg jobbet under 50%, som også er kjipt. Så kan man spørre oss hvorfor vi valgte å få barn når vi ikke var bedre forberedt? Jo, fordi det er ikke alltid slik at det er så lett å planlegge og bli gravid, og dette gjaldt for oss. Holdt på i mange år før vi lyktes, og vi kunne ikke sette livet på hold for det. Vi klarer oss med litt hjelp fra snille foreldre. Trøster oss med at det bare er for ett år.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Vi er også nesten i samme situsjon som anonym oppenfor her.. Jeg ble gravid rett etter jeg begynte på en ny skole.. Måtte slutte etterhvert pga kvalme osv v\hadde ikke vært på skolen i 3mdnr.. Hadde bitteliten jobb ved siden av også.. Men det jeg ikke visste var at jeg kunne ha fått fødselsstipend!! Men hvem tenker på sånt , når man så vidt klarer å stå oppreist i 3mndr? Var da på skolen å skreiv, meg ut da.. eneste de sa var at dem kunne holde av plass til meg neste år, ettersom dette var det siste året jeg hadde krav på.. Men ettersom jeg fant ut at denne linja ikke var noe for meg så takka jeg nei.. Hadde jeg visst jeg hadde hatt krav på fødselsstipend så hadde jeg fortsatt.. eller så hadde jeg tatt permisjon fra skolen året etter å fått fødselspenger.. Men i hvertfall fikk jeg jobba 7 av de magiske 10mndene og tjente mer enn engangsstønaden.. Men da nurket var 3mndr ble pappan sykemeldt og fikk like lite penger i mnd som meg.. Yrkessjåfører får ikke sykepenger som andre... Blæ.. Så så har vi levd på ca 10000kr hver mnd tilsammen.. har da gått på et vis.. Så jeg ville bare si at det ordner seg sikkert... Stå på.. Har nok sikkert krav på mer penger vi å...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå