Forskeren Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jenta mi er kanskje litt sen med språket, hun kan nå ca. 30-40 ord, men setter max sammen 2 ord.. Hva med deres små?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Aner ikke - flere hundre? Har begynt å sette sammen flere ord - som regel 2-3, men kan også så flere sammen.
Aga:-) Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Johannes imponerer meg stadig vekk. Han snakker kjempegodt, og i lange setninger. Som fjummsi sier dreier det seg sikkert om mange hundre. Det som egentlig er viktigst i språkutviklingen er forståelsen, og det er nesten helt ufattelig hva et barn på 2 år evner å forstå.
Guttemamma x 3 Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Han forstår så og si alt vi sier til ham, men han snakker mest "babbelensk". Av og til hører vi et ord vi forstår, men så kan det gå uker til vi hører det igjen. Han er flink til å uttrykke seg uten ord. I barnehagen gir han beskjed når han er sulten, tørst, vil sove, vil gå på besøk på annen avdeling, eller har en eller annen plan han må ha hjelp til. En av assistentene der hadde ikke tenkt over at han ikke snakket så mye, for han kommuniserer hele tiden.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Har ikke peiling. Sluttet å telle da han var 13-14 mnd. da kunne han ca. 75. Han snakker fulle setninger og det er ikke noe problem å forstå han. Han er 2 år og 2 mnd.
ekogm Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Gutte vår kunne ca 100 ord da han var nesten to år gammel. Språkutviklingen er ganske forskjellig, når din datter setter sammen ord er det jo i grunnen som det skal være.
Mamman til Astronauten Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Ikke bekumre deg, det at hun setter sammen ord tyder på at hun er i ferd med å "knekke koden" for alvor! Snart så eksploderer det sikkert, og du mister tellinga på hva kan si... ; ) Jentar vår har snakket masse siden hun var ca 18 mnd, og nå da hun er to og tre mnd snakker hun lange innviklete setninger, med grammatikk som bare en toåring kan få til...! Eksempel "Mia vann oppi der, mamma ikke nei" som betyr at hun vil ha vann i DET glasset og at mamma ikke skal si nei... ; )
Forskeren Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2007 Oj, så flinke barn dere har!! Flere hundre ord, det må jeg si.. Trodde faktisk ikke det var såååå dårlig stelt her, men hun kommer seg vel. Og ja, hun forstår alt og kommuniserer mye, er veldig sosial. Gleder meg til fortsettelsen.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #9 Skrevet 26. januar 2007 Tipper det er noen hundre, lenge siden jeg sluttet å telle. Han har ord på det meste som finnes i hans hverdag, og kan vel si setninger på 4-5 ord. Det meste er normalt av språkutvikling, jeg snakket som en foss før jeg var to, mens broren min ikke sa noe før han var 2,5. Han kunne plutselig alle ordene på en gang, for han hadde jo lenge skjønt hva vi sa.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #11 Skrevet 26. januar 2007 Datteren min setter sammen 6-8 ord, det er ganske mye tror jeg. Kan mange ord, og snakker veldig bra for alderen. Nettopp blitt 2.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 Det er bare så ujevnt i denne alderen! Det er i alle fall ingen grunn til bekymring. Veien fra noen få ord til veldig, veldig mange er ofte kort, og det går i rykk og napp. Plutselig prater hun i lange setninger!
ekogm Skrevet 27. januar 2007 #13 Skrevet 27. januar 2007 Som sagt, språkutviklingen i den alderen er svært forskjellig, men hvis du er bekymret skader det sikkert ikke å spørre helsestasjonen om råd.
Gjest MMJ Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 Tulla er 2 år og 2 mnd. Hun snakker heile setninger. Kan flere sanger... Alle ord er ikke like tydelige, men alle skjønner hva hun mener da. Hr hørt hun er veldig tidlig i snakkinga da
OsloMor Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Hun (Snuppa er 2 år og en mnd) kan alle ord nå, har snakket i fulle setninger lenge allerede (selv om det "løsnet" i auguast da hun begynte i barnehagen. Alle sanger vi synger hjemme og i barnehagen kan hun utenat (som Alle fugler små de er, Bæ-bæ lille lam, Dyrene i Afrika, Mikkel Rev, happy birthday to you(:-)), Fløy en liten blåfugl OSV. Nå spøker hun og lager tulle tekstetr til sangene, kan ikke si annet enn at jeg er imponert, he-he. Jammen morsomt dette her; å skryte av barna;-)
Ruttitutt :-) Skrevet 27. januar 2007 #17 Skrevet 27. januar 2007 Snuppa her er snart 23 mnd, og kan nesten alle ord. Og setter sammen sikker 6-7 ord i setningene. Kjempemoro!!
Gjest Skrevet 27. januar 2007 #18 Skrevet 27. januar 2007 Nei det vet jeg ikke. Datteren min er språklig sterk. Motorisk er hun derimot litt treg, så hun har tydeligvis fokusert på førstnevnte. Hun setter sammen mange ord, og har lange setninger. Fantastisk morsomt:-) Det er koselig å høre henne fortelle om hendelse fra barnehagen. Hun ble 2 år i desember forresten.
mammae:-) Skrevet 27. januar 2007 #19 Skrevet 27. januar 2007 Hvor mye et barn på 2 år snakker er som sagt tidlegere her veldig forskjellig, og stort sett er alt innenfor normalen. Jenta vår er 2 år og 4 mnd og snakker flytende, og har vel gjort d en liten stund. Nabogutten er 2 år og 1 mnd og stort sett er det mamma, pappa og hei som er forståelig, men begge deler er vist like normalt. Uansett en "herleg" alder:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå