mamseeeen Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 er i uke 28 nå, og det sier seg at man skal begynne å telle sparka! men hvor mange spark skal man kjenne på hvor lang tid?? noen som kan hjelpe?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Sjekk www.telltrivselen.no Har et skjema jeg kan fylle ut ang spark i løpet av dagen. Står der at at det er skjelden et friskt barn sparker mindre enn 10 spark i løpet av 2 timer i de aktive periodene.
Pirkeanonym Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Hvorfor skal en egentlig telle sparkene? Holder det ikke at en kjenner at det er liv?
mamseeeen Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #4 Skrevet 26. januar 2007 ja litt enig med deg der... kommer bare til å bli bekymret når jeg skal telle sparka og kanskje er det ikke nok spark!! men det var min jordmor som sa at jeg måtte begynne og telle sparka fra uke 28!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Jeg som tipset om nettsiden man kan gå inn på! Fikk et skjema da jeg var på ordinær UL, hvor man kan telle spark en gang i løpet av dagen fra uke 28. Det er sikkert et prosjekt som pågår, som er helt frivillig. Jeg tror ikke jeg kommer til og gidde fylle det ut, kjenner selv liv hver dag og det holder for meg:)
Gjest Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Mener å huske at det i svangerskapsboka mi står at du skal kjenne 10 spark mellom kl. 09.00 og 21.00 Også er det er skjema der hvor man krysser av for kl.slettet du har nådd 10 spark. Kjenner du det 10. sparket kl. 15.15 så krysser du i ruta for 15.30 (rute hver halvtime). Dersom mønsteret endrer seg (f.eks at du bare kjenner 5-6 spark 2-3 dager på rad) så skal en kontakte føden. Det samme skal en gjøre dersom en ikke kjenner liv (eller svært lite) iløpet av en dag.
Turid Laila Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Jeg tror flere kunne hatt nytte av å bruke dette skjemaet, så hadde de sluppet å være så mye urolig! Og heller kontaktet jordmor med en gang de ser mønsteret endre seg. Jeg kommer til å fylle ut det skjemaet vi fikk på ultralyden så godt jeg kan fra uke 28. Han er veldig aktiv allerede nå 17+6, men det er umulig å telle ennå egentlig.... Men er aktiv om morgenen og om kvelden, midt på dagen er det mer stille
coscos Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Hei! Jeg har fått dette skjemaet av min jordmor, og sitter med det foran meg nå. Dette er et forskningsprosjekt, man kan godt bare fylle det ut for egen del, eller levere det inn etter at man har født. Du kan også være anonym. Fra uke 28 skal man ta tiden på hvor lenge det tar å telle 10 spark. Du skal helst gjøre dette på samme tidspunkt hver dag. Du skal skrive ned hver dag hvor lang tid det tar (i minutter, ikke fra kl. slett du startet). Det de sier er at spark er en indikator på at babyen har det bra. Og, når du noterer ned hver dag, så er det lettere å se etter om det er mønster, eller om det vil være avvik. Ikke så lett å gå rundt å huske på hvor ofte babyen sparket fra dag til dag :-). Det står at et friskt barn sjelden sparker mindre enn 10 spark i løpet av 2 timer når du vet at det pleier å være aktivt (derfor viktig å gjøre det på omtrent samme tid hver dag). Jeg er nå i uke 26, kjenner masse spark, og har tenkt til å fylle ut dette skjemaet når jeg kommer til uke 28. Synes det er en enkel form for å følge med om barnet har det bra, samt om dette kan bidra til noe i forskningssammenheng så synes jeg det bare er positivt (vil jo ikke være så mye ekstra arbeid for meg).
Bebbies i magen Skrevet 26. januar 2007 #9 Skrevet 26. januar 2007 Var litt feil i et av innleggene her. Det som er med sparkeskjema er at du skal sette av 2 timer i løpet av dagen der du skal sette deg ned og telle 10 spark. Så skal du krysse av for hvor lang tid det tok å telle de 10 sparkene innenfor de 2 valgte timene. De 2 timene bør omtrent være det samme hver dag. Blir jo det samme som coscos skriver. Så det nå. Men alle må huske på at det er HELT frivillig. Så hvis du ikke vil så lar du være. jeg er fortsatt ikke helt sikker på om jeg vil. Tar det når jeg kommer til uke 28 jeg =)
Gjest Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 Ikke feil, bare en annen måte å regne på. Jeg har en britisk svangerskapsbok, og de gjør det vel på en annen måte enn den gitte undersøkelsen! (henviste til svangerskapsboka mi jeg, for jeg er kun 16 u. på veg og har ikke sett det norske skjemaet!) Hovedsaken er jo at man skal finne ut hva som er normal aktivitet for sitt barn, også søke hjelp dersom mønsteret endrer seg på noe vis!
Bebbies i magen Skrevet 26. januar 2007 #11 Skrevet 26. januar 2007 Den er grei vettu. De gjør de vel forskjellig fra land til land også.
Neverstill Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 herregud.. det er et under at foreldrene våre og våre besteforeldre har vlitt født tenker jeg... det er jo såååå mye (vitale ting.....!?) man skal måtte sjekke og ordne og styre med. tror man skal bruke litt sunn fornuft jeg og ikke tro på alt man leser og hører..å telle spark ville jeg gjort for morro skyld men jeg tror ikke min kjære lillegutt lider noen nød hvis jeg ikke teller:) og skulle jeg tellt alle sparkene så hadde jeg jo ikke fått gjort annet.. god helg
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #13 Skrevet 26. januar 2007 enig med cecillie, kan vel ikke være nødvendig og telle spark, en er jo på jobb og har ellers mye å gjøre likevel... bare en kjenner liv hver dag må vel være haugen på nok spør du meg! God Helg!
Gjest Skrevet 26. januar 2007 #14 Skrevet 26. januar 2007 Bebbies i magen: Du treng absolutt ikkje sette av to timar til det kvar dag - det er jo sjelden det tek to timar før du har kome opp i ti spark. Du treng berre sette av den tida det tek å telje 10 spark. Einig med coscos, det er frivillig, men eg kjem nok til å gjere det sjølv for å registrere omtrent kor aktiv babyen er på det same tidspunktet kvar dag - det blir mykje lettare å evt kontakte føden dersom det skulle vere avvik når ein har fått inn eit mønster Dersom ein ikkje vil telje spark trur eg regelen er (eller slik er den vel uansett) at det ikkje skal gå meire enn 4 timar mellom kvar gong ein kjenner liv. Dersom det går meire enn 4 timar er det lurt å drikke noko kaldt/søtt eller "dytte" litt til vennen der inne for å få ein reaksjon.
Minda Skrevet 26. januar 2007 #15 Skrevet 26. januar 2007 Jeg har begynt å telle nå. Begynner tellingen når jeg legger meg, og teller til 10 spark. Det tar vanligvis mellom 5 og 15 minutter. Det fungerer ikke så bra hvis jeg legger meg senere enn vanlig, men mellom 22 og 23 blir det masse liv med en gang jeg setter eller legger meg ned. Vet ikke hvor mye poeng det er i å telle fannet enn for forskningsprosjektet hvis det vanligvis er mye spark.
MomInUSA Skrevet 26. januar 2007 #16 Skrevet 26. januar 2007 Jeg gjorde det samme som deg Minda sist. Babyen var aktiv naar jeg la meg (og saa paa TV), og telte da - jeg kom som regel ogsaa til 10 foer det var gaatt ti minutter. Saa lenger man teller en gang i hver dag og kommer til 10, saa ser jeg ikke noe point i det der skjemaet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå