Gå til innhold

Er lei dette forumets negativitet til MME/delamming!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sorry overskriftten...ikke såå sinna ;-) Men vil gjerne si noe,

også for å berolige dere som delammer:

Jeg er en av de som gir litt tillegg etter mm for at jenta mi skal bli mett og fornøyd, jeg har gitt ca 70 % mm. Dette har jeg gjort siden hun var

2 uker pga. for lav vektoppgang. Jeg tømmer ALLTID puppene før jeg gir mme.og har prøvd alt mulig for å få opp produksjonen. Men tross alt har vi funnet en løsning som fungerer utmerket for oss.

Når jeg leser innlegg i dette forumet høres det ut som det eneste riktige er å fullamme. Delammes det, kan man forvente allslags fæle sykdommer hos den lille (setter det litt på spissen ja ;)

Uansett er det å delamme virkelig en laaaangt bak nr 2 løsning..

Holdningen er heller dårlig synes jeg og følelesen for de som MÅ gi mme blir ikke akkurat bedre av å lese her.

Jeg har snakket litt med fagfolk (ikke ammehjelp/helsesøster)

og konklusjonen deres og min egen er at ved delamming blir puppen ordentlig tømt hver gang, de siste goddråpene er alltid med, babyen blir fornøyd, roligere og sover bedre. Mme fungerer som det lille ekstra med litt ekstra næringsstoffer slik at barnet skal legge tilstrekkelig på seg og bli mett.Hva er så galt med denne løsningen ?

I noen tilfeller der det oppleves at barnet er våken feks.hver time om natten, er urolig og ikke fornøyd, er nok ofte grunnen at det ikke får nok mat og næringsstoffer (morsmelkens sammensettning er avhengig av et næringsrikt kosthold!).

Er dette bede? For lite søvn kan neppe være bra for babyens utvikling, mentalt og fysisk....og selvsagt heller ikke bra for mor..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Grunnen til at jeg ikke er så positiv til å delamme er at jeg har gjort det selv. For meg ble det for mye styr, og endte med at dte kun bke mme etter drøye 3 mnd. Jeg syntes det var trist og har i ettertid angrep på at jeg gjorde det.

Så det handler ikke om fæle sykdommer hos meg. Det er heller en erfaring om at 1 flaske mme fort kan bli veldig mange flasker. Hvis du får det til å funke for deg så er jo det kjempebra! Det er viktig å få sove, og det er viktig at alle trives.

Etter min mening skal de ofte mer idealisme til for å greie å gjennomføre en delamming enn fullamming. For meg opplevdes det hvertfall som dobbel jobb.

Jeg skjønner at du blir litt sint. Når man gjør sitt beste er det ikke noe kjekt å oppleve at andre rakker ned på det du gjør. Når det gjelder min egen glede over å ha fullført 6 mnd med bare pupp, så henger det sammen med tidligere erfaringer. Fordi ammingen ikke fungerte sist, og at jeg gjennom hele svangerskapet grudde meg til å skulle gjøre det igjen. Nå føles det som om at jeg har overkommet mitt livs utfordring. Men det betyr ikke at jeg forventer at alle andre ser det på samme måte!

Ammeforum er kanskje ett sted hvor det er mange av oss som veldig, veldig gjerne vil fullamme i 6 mnd. Vi sier mye for å motivere hverandre, og det er nok det du leser som negativt for delamming. Gode argumenter for hvorfor det er greit å gi mme er ikke akkurat det jeg trenger! Jeg trenger noen som sier at det kommer til å gå bra og som kan heie meg frem når det blir problemer.

Håper mitt eviglange svar ga mening!

Skrevet

Dette er en AMMEdebatt, dvs mødre spør om hjelp ang amming. Hvis det "bare var å gi mme", hadde man ikke trengt hjelp... skjønner?

Det er helt og holdent individets valg om man vil amme eller gi mme. I ditt tilfelle med lav vektoppgang, forstår jeg det godt.

Jeg prøver ikke å tvinge noen til å amme.

Skrevet

"bare var å gi mme"???

Det er akkurat en slik holdning jeg mener er negativ her inne !

For meg var det ikke "bare å gi mme", jeg prøvde faktisk ALT for å kunne amme 100%, men måtte begynne med mme for at ungen min skulle gå opp i vekt. Jeg har ikke tydd til en lettvint lønsing med å gi mme.

Ammedebatten burde også inkludere oss som har måttet ty til mme,

jeg var her mye i starten og fikk mange gode råd for å få opp produksjonen. takker for det!

Skrevet

Jeg er så enig, så enig med oktobermamma. Jeg har også prøvd alt. Ikke gidder jeg be om flere råd heller, hverken av venninner eller helsesøster. Får samme svar hver gang : legg ofte til, pump mellom måltider. Jo, tusen takk for svar jeg har prøvd i syv uker å få opp produksjonen.

Den eneste personen som får meg til å fortsette og delamme og å være stolt av jobben jeg gjør, er ei fantastisk dame som er jordmor og ammehjelp. Ho ringer jeg når motet begynner å svikte.

Skrevet

En det av oss her inne fungerer også som ammehjelpere IRL. Ammehjelpere har ikke lov til å rådgi om mme direkte. Vi har imidlertid lov til å fortelle hvorfor mm er bedre enn mme, og hvorfor man skal orke "bare litt til". Samtidig er det en del av ammehjelpernes oppgave å hjelpe de som sliter for mye å fase over på tillegg. Da med hjelp av helsesøster. Ofte er det vanskelig å tyde fra fire linjer hva som er allerbeste rådet for noen, og dessuten kan et svar til en mor som ber om motivasjon virke leit for noen andre.

Delamming faller litt mellom stoler. Noe mm er alltid bedre enn ingen mm.

Og mamming er viktigere enn amming.

Som du kan lese på flaskeposten.org så er det slik at det faktisk er staten (les, helsesøstrene) som skal informere om hvordan man bruker mme og hva som finnes av muligheter. Informasjonen er det dessverre vanskelig å få tak i. Derfor er flaskeposten.org så bra!

Det er mulig at "instruksjonene" for ammehjelpere blir mykgjort litt, det skal bestemmes senere i vår. Men nå vet du hvorfor jeg svarer som jeg gjør her inne på ammedebatten.

Skrevet

Jeg tror faktisk du la for mye i de parantesene der, det var mer et utsagn og var absolutt ikke negativt ment.

Skrevet

Ofte må man følge sin egen magefølelse også, det er du som er mamman, og du som vet best om deg og barnet ditt!

Skrevet

Takk for svar alle sammen =0)

Ømfintelig tema dette...

Hoppetussa,

tok det nok litt for bokstavelig ja ;-)

Ha en god helg!

Skrevet

Måtte bare oppklare misforståelsen! :-) Skjønner i etterkant at det hørtes litt negativt ut - beklager det. Det er klart det er et ømfintlig tema dette her, også er det vel som Expat sier mange som føler seg "truffet" på en negativ måte når en annen mor får råd. Alle er forskjellige, og må finne ut hva som passer for seg!

En riktig god helg til alle sammen!

Skrevet

Helt riktig! Bladde kjapt nedover her og fant f.eks disse "kjempenegative" trådene:

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7929915

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7919619

http://www.dinbaby.com/forum/thread/7908703

Helt ærlig, syns ikke HI traff veldig godt her. Tvert i mot syns jeg de mest aktive ammehjelperne her inne er veldig flinke til å si at noen ganger er MME (helt eller delvis) best for mor og barn, og henvise til f.eks flaskeposten.org, der man får mer info om flaskemating.

Å gi oppmuntring og råd til noen som BER OM oppmuntring og råd for å kunne fortsette å fullamme er ikke det samme som å være negativ til delamming eller MME.

Skrevet

JEg har vært endel inne og lest på dette forumet i det siste og jeg synes ikke det har vært en utpreget negativ holdning til mme.

Jeg tror de fleste mødre, både de som ammer og de som ikke gjør det, har ganske god forståelse for dem som velger å gjøre noe annet enn dem selv.

Skrevet

Man kunne selvfølgelig skrevet et innlegg på flaskematforumet om hvor negative alle der inne er til MM/amming, men jeg syns det ville være like usaklig som HI her (men kanskje sannere?). For jeg forstår at mye av negativiteten der inne kommer av frustrasjon og at man er lei av det man oppfatter som mas. Og det HI tydeligvis oppfatter som negativitet er det andre oppfatter som oppmuntring og gode råd.

Er jeg nødvendigvis negativ til jordbæris fordi om jeg sier at sjokolade er godt? For å bruke HIs logikk ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...