Gå til innhold

Da har jeg også pint meg igjennom laparoscopi!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var innlagt på Ullevål igår,og i åtte-tida på morgenen tok de meg inn,så slapp heldigvis ligge hele dagen å vente på min tur:-)

De gjorde en laparoscopi,og en hysteroscopi,så da har de granska både eggledere,eggstokker,livmor,div. indre organer i bukhulen samt bekken-rommet. Dem fant en bitteliten endometriose-flekk under høyre eggleder,den fjerna de,men ellers så jeg ut som innvendig som et medisinsk atlas,sa legen:-) all blå veske rant lett igjennom systemet,så ingenting er tett(noe vi visste,siden jeg har vært gravid 2 ganger på 2 år) Han så ingenting som kunne være årsak til mine SA og MA,så etter all sansynlighet har vi bare hatt uflaks med hele greia.

Pjuh,godt å vite,og inntil videre er jeg vel ferdigutreda,så nå får vi prøve igjen for fullt!

Har 3 små kutt på magen,ett ved navelen,ett ved ve. eggstokk,og ett på midten,nede mot livmora(dette blir skjult under trusestrikken)

Jeg var helt på bærtur etter narkosen,hadde en sånn vanvittig ekkel følelse i kroppen,det kribla og klødde på innsida av hele kroppen. Dere kjenner kanskje den følelsen en får når en sitter på universitetet/skolen på eksamen og så må man bare plutseklig reise seg og rase fra seg,for det føles som en makk har krøpet opp i ræva og lager uro i hele kroppen! Skikkelig jævlig,men fikk noen fin-fine sprøyter med noe som hjalp litt. Jeg har naturlig litt lavt blodtrykk,så var en del svimmel,men det var ikke så ille da. Hjelper med lakris,nam nam:-)

Jeg har ikke no særlig vondt,så har ikke tatt en eneste tablett enda,og håper jeg slipper(liker ikke å ta tabletter,har ikke gjort det på 2 år)

Kjennber det godt i operasjonssårene,men det er til å leve med. Er verst når jeg har sittet eller ligget et stund,da strammer det litt i stingene nederst,samt når jeg hoster eller nyser.

Føler meg litt som en skrøpelig bestemor når jeg skal reise meg opp av sofaen,men ellers er formen fin. Littegranne varm kanskje,men lett feber er vanlig noen dager etterpå.

Kjente litt til luftsmerter i brystet og i øvre trapezius(øvre rygg-/nakkemuskel) i går,føltes litt som "sting i hjerte" om dere har kjent det noen ganger(er ikke i hjertet da),nesten som en slags angina. Litt ekkelt,men kjennber veldig lite til det idag,kanskje litt øverst i magen,opp mot ribbena.

Så bortsett fra den ekle følelsen etter narkosen(frøs som faen da jeg våkna),så er laparoscopi helt greit,for de av dere som går å gruer dere. Grua meg masse sjøl,og er glad det er over!

Måtte fjerne div piercinger,men det var egentlig mest pga faren for brannskade om de plutselig må bruke strøm,og de kunne ikke ta på seg ansvaret for det. Selve infeksjonsrisikoen ved intimpiercinger var ikke så stor,sa legen.

Jeg hadde også på meg lett sminke,så de er ikke SÅ strenge på ting da. (tenkte jeg ville føle meg crappy nok som det var,så måtte pynte meg litt med mascara og kajal,som trøst,hi-hi!)

De var kjempesnille med meg der,og dulla masse med meg. Kalte meg lille,vesle .........,og sa "stakkar,stakkar,lille deg" da de leste journalen min,skulle ikke tro de hadde kikka på fødselsdatoen min,ha-ha!(jeg er jo 28 og stor,sterk jente nå!)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Åååå, så glad eg ble nå!!

Må være godt å få beskjed om at en er frisk.... så nå må dere bare stå på!!

Klemklemklemklem!!

Og så fint av deg å skrive dette innlegget slik at det kan hjelpe andre som gruer seg til lap!!! Snill du!!!

Ønsker deg masse lykke til videre nå!!! Nå går det veien vett du...

Ha en fin og smertefri dag!!!

Vær snill med deg selv nå!

Klem!!

Skrevet

Takk takk:-)

Det ordner seg nok,tenker jeg,håper på et lite frø iløpet av våren en gang. Er bare redd for å miste igjen,men det er jo mer uvanlig at det går galt 3 ganger på rad,så har oddsene på min side nå!

Masse klemmer til deg også! Alt bra med deg,forresten?

Skrevet

Ja, her gå det sin gang.. sitter og gomler på appelsiner!! Deilige..

Gleder meg til helg.. kan slippe å stå opp kl 7!! Det er tidlig for trøtte meg!! :-))

Bra du er positiv!! Og nå har du jo oddsene på din side også...

Men er det ikke noe mer de kan gjøre for deg.. hvis du blir gravid mener eg, så gjør det lettere å beholde?

Og stemmer det som noen sier, at en kan bli lettere gravid etter lap??

Skrevet

Jaja, det var da godt at de ikke fant noe egentlig, og at det ikke var så forferdelig som du hadde trodd..:))

Hvor mange SA/MA har du hatt? Og har du noen barn fra før?

Jeg har hatt 1 SA og har 1 barn...jeg bare tenker at det skal litt til før jeg legger meg på op.bordet selv om jeg skulle få flere SA/MA'er. Det er sjelden at de finner noe når problemer ikke er at man ikke blir gravid, men at man mister. Litt endometriose finner de nok ofte, men det ville de nok også funnet hos mange som ikke har hatt ufrivillig barnløshet, hvis de laparoskoperte dem rutinemessig.. :) Som regel er det jo en utviklingsfeil ved fosteret som forårsaker SA/MA, og jeg vet jo at jeg kan få friske barn...Har du vært gjennom flere utredninger/undersøkelser? (Gentester etc..?)

Skrevet

Jeg har vært utrdea for ufrivillig barnløshet,har prøvd i snart 2 år. Ble gravid helt i starten,og hadde en SA i uke 5,så tok det 1,5 år til jeg ble gravid igjen,og hadde da en MA i uke 11.

Jeg fikk først og fremst lap. fordi jeg har sterke menssmerter,feber,kvalme,svimmelhet,ømme pupper,ryggondt m.m ved mens,så de mistenkte endometriose,særlig siden det tar litt tid å bli gravid for meg. Jeg ble gravid i oktober og avlyste derfor den første inkallelsen til lap.,men da jeg mista ble jeg oppsatt på nytt,for å fjerne evt. endo slik at det skal gå fortere å bli gravid igjen.(evt. sjekke om jeg må søkes til ivf,noe jeg nå ikke trenger,håper jeg!)

Har ikke vært utreda for abortene,siden det er helt normalt å miste 2 ganger på rad. Jeg har ingen barn,bare en stor,siklende hund! :-) (er jo nesten som en unge da!)

Skrevet

Å,nam,appelsiner:-) *slafs* Har også lyst på,tror jeg må kjøpe på butikken,om jeg får kreka meg ut døra! Er vant til å stå opp halv seks her i huset,siden mannen min bør komme seg avgårde ei god stund før 7,for å slippe unna den aller værste rushen inn mot Oslo.(turen skal egentlig ta en liten halvtime,men på de værste dagene tar det 75 minutter!

De kan ikke gjøre noe ang. abortene,ikke så lenge jeg ikke er utreda for habituell abort(når man har miste 3 ganger),2 ganger er jo "normalt". Går sikkert fint neste gang. Ikke søren om jeg gidder gå igjennom den jævlige svangerskapskvalmen enda en gang, til ingen nytte!

Det kan bli lettere å bli gravid etter lap,siden de fjerner evt. endo,og de skyller godt igjennom systemet. Vi får vente å se om det ga en ekstra liten piff!

Skrevet

Hei Eli!

Så godt å lese at de ikke fant noe!!

Krysser fingrene for at du skal slippe IVF og at dere klarer det på den "naturlige" måten!!

Har litt problemer med hukommelsen, har mannen din testet seg?

Mange klemmer

Skrevet

du er ikke den enste som sliter med hukommelsen her inne. blander sammen alle her,og har null kontroll på hvem som har gjort hva osv.!

Mannen min har ikke sjekka seg,de syntes ikke det var nødvendig siden vi har blitt gravide 2 ganger fra før av. Syklusen var litt ute å sykla en periode,så det gjorde vel sitt også,samt at vi var i karibien i 1 år,og så sterk varme er nok ikke prima for svømmerne heller,ikke for noen!

Tror nok vi slipper IVF,skal iallfall prøve på naturmåten frem til sommern,så får vi ta det derfra!

Masse klemmer tilbake!

Håper det klaffer for dere også,du har jo gått en stund nå,så synes det burde være din tur snart! :-)

Skrevet

Jeg har tatt en pause i prøvingen, sliter med et for lavt stoffskifte som gjør det vanskelig for oss. Er greit å få stoffskiftet opp på normalen igjen, før vi fortsetter med prøvingen. Legen min lurte på hvordan jeg orket å jobbe med SÅ lavt stoffskifte, orker ikke så mye mer når jeg kommer hjem fra jobben da...

Kjører på for fullt med prøvingen så fort jeg får normale verdier på prøvene mine!!

Kjempemasse lykke til for dere da!!

(Bor bare 30 min unna dere Røyken/Hurum/Bødalen/Slemmestad-jentene)

Skrevet

Kanskje like greit med en pause,sånn at kroppen din får kommet til sitt normale jeg før du trår til med baby! Da regner jeg med du får medisiner,så håper du snart er oppe og kjører igjen:-)

Kanskje vi får til et treff en eller annen gang i området her,da får du kaste deg med!(jeg er supertreig med sånne sosiale ting,så skal ikke si at jeg er den første til å stelle istand noe,ha-ha!)

Masse lykke til med å få kroppen på rett kjøl igjen! Regner med du er her inne fra tid til annen uansett,så vi snakkes nok!

*klemmer*

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...