Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vær så snill å les dette..! Det må jo være noen som har vært, eller er, i samme situasjon som meg..

For å gjøre en lang historie så kort og enkel som mulig...

Ved utregning av fødselspenger vil jeg ha variert inntekt de siste 10mnd. Pr. dags dato er jeg i en 60% stilling, og gjør altså desverre ingenting de resterende 40%. Jeg er ikke registrert arbeidsledig, fordi man må ha 50% eller mindre stilling dersom man skal ha rett til dette (å være registrert arb.ledig og å motta dagpenger).

I følge NAV sine regler regnes et gjennomsnitt av inntekten de 10 siste mnd. hvis man har hatt variert inntekt.

Har man derimot gått arbeisledig med rett til dagpenger en eller annen gang de 10 siste mnd, trekkes de 6 BESTE inntektsmnd. ut som grunnlag for hva du får i fødselspenger.

For meg har dette enormt mye å si. Slik som det er nå, vil det bli regnet et gjennomsnitt av alle 10 mnd., noe jeg taper veldig på og ender opp med ca 8000 i mnd. Hadde jeg kunne gått på dagpenger, ville de trukket ut de 6 beste mnd. mine, og jeg ville endt opp med rundt 13-14.000! Det er så utrolig bakvendt og urettferdig! Jeg har letet lenge etter en jobb, og da jeg ble tilbydd 60%-stillingen sa jeg ja til den fordi jeg liker å jobbe. Jeg ØNSKER ikke å gå arbeidsledig. Nå føler jeg meg straffet for det. Hadde jeg vært en slask og takket nei til jobben, og i steden gått på dagpenger, ville jeg fått MER i fødselspenger! Og hvis jeg hadde hatt en mindre stilling (50% eller mindre) ville jeg kunne motta dagpenger nå, fått MER å rutte med nå OG fått mer pr. mnd. i fødselspenger.. Hvor er logikken???

Jeg skjønner at poenget med ordningen er at; hvis du er så "uheldig" å være arbeidsledig, så skal du i allefall få den goden at de 6 beste inntektsmnd. dine utgjør grunnlaget for fødselspenger (hvis du feks har hatt en greit betalt jobb de fire første mnd, og så gått over til dagpenger av en el annen grunn).

Men for MIN del, så har jeg nå bare fallt mellom regelverket, og rett og slett blitt straffet for å ha gjort så godt jeg kan (føler jeg selv) med å jobbe og tjene ærlige penger. Jeg er ikke en sånn som bare tenker på penger til vanlig, men det er så utrolig frustrerende nå som barnet kommer om under tre mnd., og jeg blir å få 4-5000 kr. mindre utbetalt pr.mnd. pga. av at jeg IKKE har gått arbeidsledig...

Er det noen der ute som kan komme med litt forståelse, råd, tips, veiledning, trøst, hva som helst.......så mottas det med Stor Takk!! Sitter her og føler jeg har gjort noe veldig feil, selv om jeg har lært at det å jobbe er en bra ting...

Håper på noen svar, blir glad for hva som helst egentlig!

Fortsetter under...

sender litt trøst ¤klem¤

dette systemet vårt er helt villt, jeg er bare vikar, er sykmeldt nå da med en superliten sum i måneden. Jeg tenkte aldri på å melde meg arbeidsledig siden jeg hadde masse vakter på sykehjemmet der jeg jobba, men nå ser jeg at det er det jeg skulle ha gjort, da hadde jeg fått mer penger, å det at de tar de 6 BESTE mnd gjør jo en stooor forskjell for alle vil jeg tro.

Jeg tror de ser på de siste 3 mnd i mitt tilfelle, eller de siste seks.. vet ikke helt, men de tre månedene før jeg går ut i permisjon har jeg hatt utbetalt 18000, 9000 og 6000, så om de bare tar den siste måneden sliter jeg skikkelig, et snitt vil vel heller ikke bli så stort. Heldigvis er pappa`n villig til å jobbe litt ekstra, men jeg har jo såå dårlig samvittighet for det.

jeg skal til nav til uka og spørre hvordan de tenker, og få litt hjelp til foreldrepengersøknaden.

neste gang jeg tenker på å bli gravid skal jeg enten ha 100% fast stilling, eller være arbeidsledig å jobbe masse i 6 mnd,..

norge skal jo være såå bra å bo i, men ikke for oss vanlige jobbende virker det som!

blir så oppgitt over systemet!

vi er to i samme båt iallefall

Husk at dagpenger utgjør 60% av inntekten man hadde så det er jo derfor man sier 6 beste månedene i tilfellene man har jobbet noen måneder og så er arbeidsledig Man skal da få uttelling for at man har jobbet

Skal derfor mye til at man havner med så mye mer med å være arbeidsledig

Ja, logikken med regelen er jo selvfølgelig at om man har vært så "uheldig" å gått på dagpenger, så skal man i allefall få foreldrepenger utregnet ut i fra de seks beste mnd. dine...

Men i teorien (for å sette det på spissen) kan man jo gå arbeidsledig i to uker, for så å jobbe minimalt i fire mnd., for så å jobbe kjempemye i seks mnd., og dermed få utregning ut i fra de seks beste mnd. når foreldrepenger blir utbetalt.

For min del så har jeg havnet mellom to stolben. Jeg har i de ti siste mnd. hatt lav inntekt pga. at jeg har vært skoleelev og fordi jeg nå har en 60% stilling og dermed er 40% arbeidsledig. Men jeg fyller altså ikke kriteriet for å motta dagpenger, som igjen gjør at de regner et gjennomsnitt av de ti siste, og ikke trekker ut de seks beste.

Det er bare frustrerende og urettferdig at jeg har tapt på å IKKE gå arbeidssledig.....

Jeg fikk beskjed på nav at jeg må ha hatt inntekt 6 av de 10 siste månedene før jeg gikk ut i permisjon men at de kun tok utgangspunkt i inntekten den siste måneden før perm startet, og ikke et snitt. Bli klok på dette systemet er ikke enkelt.

Er det ikke noe med at hvis siste måneders inntekt er 20-30% lavere enn siste 3 års gjennomsnitt så kan man få regnet ut fra siste 3 år? Kan være du kommer bedre ut da? Det var noe slikt til meg i forrige svangerskap, men kommer ikke helt på hvordan dette var. Mulig dette gjaldt sykepenger.

Annonse

Men du har jo ikke rett på arbeidsledighetstrygd siden du ikke oppfyller kriteriene for å få det, så hvorfor sutre om at du hadde fått mere som arbeidsledig?

Jeg er arbeidsledig og det er ikke en ønskesituasjon, jeg får bare 63% av den lønnen jeg hadde så jeg kan ikke se at det lønner seg å være arbeidsledig.

Poenget er at det skal være for en representativ periode.

Selv har jeg hatt lavere inntekt siste halvannet år. Det har gjort at de har gitt meg 1/3 av hva jeg mener å ha krav på.

Men klagen ligger inne med et krav på å få regnet et gjennomsnitt av de siste 3 årene. Så får vi se hva det ender med.

takk for mange svar og støtte:)

til et av innleggene: jeg sier ikke at å gå arbeidsledig er en ønskesituasjon, tvert i mot. jeg er kjempeglad i jobben min (jobber i barnehage), men synes det er noe som blir feil når jeg hadde fått mer HVIS jeg hadde gått arbeidsledig.

Jeg vet at man bare får ca 60% av inntekten ved mottak av dagpenger, men det ville likevel ikke blitt like lite som jeg totalt får nå (lønn de siste 10mnd + foreldrepengene jeg vil få etter fødsel). Vet også om (som jeg kanskje skrev) flere andre som sliter med dagpengeordningen, fordi det som sagt oppfordrer til å "holde seg under" 50% jobb...

Men men, det er i allefall hele systemet det er noe galt med. Veldig bra at noen klager! Jeg blir nok å gjøre det samme. Jeg forstår at regler er regler, men som NAVdamen sa til meg; "Hvis mange nok klager, ser de jo at denne regelen ikke fungerer som den skal......".

Og kanskje de da kan gjøre noe med det? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...