Gå til innhold

Hva er best av riksen og ullevål? Altså fødested

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt gravid igjen, og sist gang fikk jeg ikke plass i Oslo. Derfor vil jeg søke snarest nå, men jeg vil gjerne vite om deres erfaringer fra riksen og ullevål slik at jeg kan velge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

IKKE fornøyd på riksen!!!

Makan til stressa og overarbeida mennesker...men det er min mening da!

Skrevet

Jeg født på ullevål, var IKKE fornøyd, langt i fra. Søsteren min fødte på riksen og hun var storfornøyd, også andre jeg har snakket med var fornøyd med riksen. Hvis du har mulighet, søk deg til riksen, styr unna ullevål!!!!!!!!! På ullevål risikerer du å måtte føde på gangen

Skrevet

Men var ikke det før de nye reglene kom?

Hvordan er Ullevål ABC forresten?

Skrevet

Glad du spurte! Ullevål ABC er helt fantastisk. Anbefales på det varmeste dersom du ikke planlegger å bruke kjemiske smertestillende. Så rolig og avslappet, så tilrettelagt også for fedrene, og herlige jordmødre. De sier også at de ikke avviser fødende kvinner, slik de ikke kan garantere på vanlig fødeavdeling på ullevål. Vær tidlig ute med å søke!

Skrevet

du risikerer å føde på gangen på riksen også...like fullt der...bedre å velge e sykehus hvor de faktisk har tid til å hjelpe deg når du trenger det. og tar i mot deg med åpne armer...på riksen følte jeg meg skikkelig til byr(ikke under selve fødslen, men på barsel) Men har desverre ingen valg. MÅ føde på riksen...

Skrevet

Men de har hvertfall ikke tid å hjelpe deg på riksen. Jeg hørte at Riksen ikke kan ta i mot fødende fra Ullevål, og derfor kan de kun ta i mot de som allerede har fått fødeplass. Riksen må også alltid ha noen åpne plasser for kompliserte fødsler som kan oppstå, derfor tar de aldri i mot fler enn de har kapasitet til. På Ullevål risikerer du bare å måtte klare deg selv, slik opplevde jeg det.

Du kan selv se linken fra aftenposten, dette er min historie:

http://oslopuls.no/nyheter/article1367098.ece

Skrevet

Jeg fødte på riksen og fødselen osv var kjempe topp, og etterpå.. men litt mange på barsel avd når jeg var der (ble født såå mange den natta og dagen etter), men er stooor fornøyd jeg. Kjempe hyggelige leger å jordmødre... Så anbefaler riksen jeg;)

Skrevet

Jeg mente selvfølgelig at de hvertfall ikke har tid å hjelpe deg på ullevål=)

Skrevet

Det sto i avisa for et par uker siden at dersom du vil føde på riksen så må du søke om fødeplass allerede når du er 4-5uker på vei ellers så får du ikke plass!

Jeg fødte på Ullevål og er veldig fornøyd, bortsett fra at det tok litt lang tid før jeg fikk lov til å komme inn siden det er så fullt der - men ikke så stort problem for meg som bor 5 minutter unna sykehuset. Jordmødrene var kjempegreie og oppholdet på barselhotellet var supert.

Skrevet

jeg fødte på riksen, eller keisersnitt da... og jeg er veldig fornøyd... var veldig bra på barsel oxo, utenom en dame som hadde helt amme dilla... var helt gale på den amminga, så jeg blei nesten gal... men alle andre var kjempe hyggelig.:)

Skrevet

jeg hadde plass på ullevål, ringte og møtte en sur dame da jeg hadde rier. lang hsitorie kort; jeg var en av fire som i fjor ble sendt til ringerrike sykehus, og der var det supert!

men begge steder (riks og ullevål)er vel preget av samlebåndsprisnippet etter hva jeg har hørt..

Skrevet

Riksen var bare så flott. Fikk så god hjelp. Om jeg noensinne skal føde igjen skal jeg velge riksen igjen. De har bare avvist 1 fødende og de har spesialister. Tulla måtte ha akutthjelp. Fikk hjelp av noen helt fantastiske leger. Følte oss så trygg der. Mannen min fikk overnatte på familierom.

Skrevet

HI her.

Takk for at dere deler deres erfaringer. For en ekkel erfaring du har anna_lou, jeg kommer i alle fall ikke til å søke på vanlig avdeling hos ullevål for jeg har hørt at det er stappfult der. ABC høres derfor fristende ut fordi jeg trengte ikke smertestillende sist. Har riksen noe sånt som tilbyr "alternativ" fødsel da?

Skrevet

Du kan velge ett rom som visst er noe av det samme som abc på ullevål. Jeg så det bare på omviningen =0).

Skrevet

Jeg fødte på Riksen og det var helt fantastisk, er kjempefornøyd. Jeg søkte i uke 8 og fikk plass, søkte i januar ifjor. Både føden og barsel var til å skryte av. Følte meg trygg, ivaretatt og stort sett alt. De har et alternativ rom på Riksen som ligner ABC klinikken på ullevåll.

Lykke til med svangerskap:)

Skrevet

Har født 2 ganger på Riksen og synes det var fantastisk bra! De er så flinke, profesjonelle og hyggelige der fra begynnelse til slutt. Nytt og fint sykehus betyr mye også synes jeg.

Skrevet

Jeg mener HELT KLART riksen!!! Så super snille, koselige damer!!! Og pent og rent overalt! Jeg vil gjerne dit igjen! Men da må man søke j*****g tidlig da. Sist søkte jeg i uke 12 og det var for sent..

Skrevet

Jeg må ha vært usedvanlig heldig med fødestue, jordmor, anestesilege, barnepleier og oppholdet på pasienthotellet når jeg fødte min gutt på Ullevål (føde B) for her hagler jo kritikken. Jeg fikk komme inn og hadde bare 3 cm åpning, og fikk bli på sykehuset (fikk fødestue etterhvert) selv om det var stappfullt på føden den dagen jeg fødte. Jordmoren og barnepleierne var helt fantastiske og jeg hadde en kjempefin opplevelse når jeg fødte på Ullevål.

Jeg tror at noen er skikkelig uheldige og kommer inn på dager hvor det rett og slett er fullt, og det gjelder jo både Riksen og Ullevål. Det kan jo ikke personalet gjøre noe med, så de må vi ikke skylde på. Hvis man dersom er så uheldig at man føler seg som en byrde for personalet og at man ikke føler seg velkommen, er dette kjempetrist!

Jeg var ihvertfall kjempefornøyd med mitt opphold på Ullevål, så der føder jeg gjerne igjen :o)

Skrevet

Jeg fødte på Ullevål. Var livredd for å bli avvist. Men ble lagt inn dagen før termin pga. svangerskapsforgiftning så da var det i boks. Den dagen jeg fødte var jeg helt alene på føden faktisk, men dagene etter eksploderte det. Da var det stappfullt på føden.

Eneste jeg har å si om Ullevål er at de ikke så tegnene på at gutten ikke kunne fødes naturlig før det hadde gått 30 timer. Ble keisersnitt da. Hadde tatt ultralyd dagen før, og de hadde skrevet i jrn. at han var estimert til å være mellom 4,5 og 4,7 kg. Jeg er 160 høy.

Han var 4,5 kg og 54 cm lang, og han legen som akkurat hadde startet skiftet sitt (han som beordret ks) kjente med en gang at jeg var for liten til å føde babyen normalt.

Skrevet

En liten rettelse: Mente ikke å si at det eneste jeg kan si om ullevål, men det eneste negative jeg kan si om Ullevål : )

Skrevet

Jeg fødte på Riksen og har bare positivt å si om det. Vil helst føde der igjen! Fantastisk personale, tok seg god tid, fikk hjelp til alt og mannen min fikk bo der hele tiden (det var rolig da). Fikk masse hjelp i ettertid også med ammeproblemer. Åh, de var bare helt supre.

Etter det jeg leser her virker det som om opplevelsen av fødselen helt klart har sammenheng med hvor god tid de har der og da. Ullevål har flest fødeplasser i landet og kan ha det travelt, men de har jo også stor kapasitet og dyktige folk. Riksen kan også bli travel, så man vet aldri, men som en over her skrev vil de alltid ha litt mer plass "til overs" for vanskelige tilfeller, så jeg tror sjansen er større for at det er rolig der. Fordelen med Ullevål er at du får eget rom på hotellet. Uansett tror jeg det er to veldig gode steder å føde.

Skrevet

Fødte på Ullevål, føde B, i desember som var, og var veldig fornøyd. Kom inn med 2 cm åpning og måtte vente litt før jeg fikk fødestue men det var helt greit, hadde vært 4 fødsler den natten jeg kom inn, kom inn kl 04 og allerede kl 06 hadde jeg 6 cm åpning. jordmødrene var supre, barnepleieren også! og oppholdet på pasienthotellet var like fantastisk, herlig å ha privatliv og tid til den lille. maten på hotellet var snadder!

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen.

Men jeg glemte helt å spørre om hvordan opplegget for barsel er på riksen. Jeg greier nemlig ikke sove med andre i rommet.

Skrevet

Du er absolutt ikke garantert å komme på hotellet på ullevål bare så det er sagt. Når jeg fødte var det fullt der så jeg ble lagt på barsel. Ble satt på venteliste, men den var laaaang, så jeg kom aldri til hotellet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...