Gå til innhold

Mindre melk til nummer to?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er noe jeg lurer litt på... Med barn nummer en hadde jeg overproduksjon av melk. Spruten sto ut av begge puppene når jeg ammet, og sånn var det de første 5-6 mnd, før det tilpasset seg. Med nummer to har jeg derimot ikke hatt det på samme måten, unntatt kanskje litt helt i begynnelsen. Jeg fullammet han også til han var 6 mnd og ammer han fortsatt, men det føles ikke som det er noe særlig i puppene, selv om jeg vet at det er litt. Kjenner ikke utdrivningsrefleksen så ofte lenger heller (lillegutt er 14 mnd nå). Førstemann ammet jeg til han var 20 mnd, og kommer til å fortsette å amme minstemann også, selv om jeg tror jeg har mindre melk. Etter jeg fikk førstemann gikk det 10 mnd før jeg fikk mensen igjen. Nå med nummer to gikk det bare 3 mnd. Kan det være at hormonnivåene i kroppen min er annerledes nå? Jeg merker veldig godt at melkemengden varierer i takt med syklusen. Mindre melk like før og under menstruasjonen.

Er det ofte sånn at melkemengden er mer "tilpasset forbruket" til nummer to enn til det første barnet? Finnes det noe forskning på dette? Med nummer en var det dessuten bare jeg og han, og jeg har vel hatt en litt mer hektisk hverdag nå med nummer to, men likevel er det ikke så stor forskjell tror jeg. Hvordan påvirker stress melkeproduksjonen? Og da tenker jeg på sikt, ikke med tanke på utdrivningsrefleksen.

Noen av dere ammeeksperter som vet om det er noe forskning på dette? Eller andre med erfaring?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...