Gå til innhold

Tell trivsel spark.....? Veldig GLAD for svar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste på bim at fra uke 28 oppfordres mødre til å telle spark pr døgn. Aktivitet er som kjent tegn på at fosteret har det bra!

Den saken er grei, men hvordan i huleste klarer en å telle alle sparkene i et døgn?. Skal man bare ligge på rygg med notisblokk klar i 24 timer?? Klarer dere å telle spark pr dag? Det skrivet som ligger på hovedsiden ang. trivselspark gjør meg mer bekymret enn klok...Begynner å tenke på at han har jo ikke vært så aktiv i dag, er noe galt liksom. Merker dere forskjell på aktivitet i forhold til hvordan dere har det psykisk/fysisk fra dag til dag, er det så om dere er litt tufs i formen er det mindre aktivitet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette skjemaet fikk jeg beskjed av jordmor å kaste for det skaper mer bekymringer enn noe annet. For det er så forskjell på dagene.

Skrevet

Hei.

Jeg er med på mor og barn undersøkelsen, og jeg teller spark hver dag (registreres på skjema). Først fant jeg ut når den lille var mest aktiv og når det passet best for meg. Sparkene bør telles på samme tid hver dag. Jeg bruker å gjøre det mellom 2130 og 2230. Du skal ta tiden det tar å registrere 10 spark/bevegelser fra den lille. Vanligvis går det mellom 0-5 min her i huset. Ikke lenge, mao.

Det kan variere en del på hvor aktiv den er, men det har aldri tatt mer enn 25 minutter...

Skrevet

Jeg ble også helt kokko i hodet av å registrere spark... Ble bare bekymret de dagene det var mendre akrivitet enn vanlig, og så begynte jeg å tolke meg fram til hvorfor h*n skulle være misfornøyd, og så ble det bare fryktelig galt, alt sammen... Jeg ga opp det der og har slått meg til ro med at babyen min har det bra så lenge jeg kjenner spark i løpet av dagen :)

Skrevet

Jeg teller også spark, og registrer på skjema jeg fikk gjennom "mor og barn". For meg er det en trygghet, og ikke noe stress.

Skrevet

dette kjemaet bestemte jeg meg med en gang at dette skulle ikke jeg gjøre, det skaper bekymring, og dessuten er det umulig å huske hver dag, når en ikke er hjemme hvor mange bevegelser...

Skrevet

Hei!

Jeg synes det er kos å ligge å kjenne etter spark og bevegelser. Føler jeg blir litt kjent med nurket. Og mindre bekymret, fordi jeg ser ett mønster i sparkingen.

Gå inn på telltrivselen.no, så blir du kanskje litt klokere?

Skrevet

Man skal velge de to timene i døgnet hvor babyen er mest aktiv. jeg begynte først med to timer om morgenen, men fant fort ut at det aldri var å stole på at han var våken på den tiden, er visst et b-menneske gitt ;) Så la jeg merke til at babyen var mest aktiv mellom 21.30 og 23.30.... når jeg merker at han er våken, så teller jeg 10 spark/bevegelser og tar tiden det tar. Det har aldri tatt mer enn 6 min;)

synes egentlig man får veldig dårlig info om dette....

Skrevet

Jeg fikk og dette skjemaet, startet men orket ikke å fortsette. Babyen sparker og spenner flere ganger om dagen og jeg spurte legen min om det gjorde noe. Hun sa det var ok, det var egentlig en hjelp til å holdekontroll på uvanlig/lite bevegelse i.l.a dagen, men her er det full fart titt og ofte :-)

Er det stille en dag, prøv litt saft (sukker), sjokolade el. lign eller kaldt vann.Da skal du se det skjer saker :-) Jeg pleier å "dytte" litt og jeg da :-)

Skrevet

Fikk også beskjed av jordmor å se bort fra oppfordringen om å fylle ut skjema. Men hvis du ønsker å følge denne, er det bare meningen at du til en viss, mest mulig fast tid på døgnet skal kjenne etter og ta tiden på hvor lang tid det tar å kjenne 10 spark/ økter. Det er altså ikke snakk om å måtte følge med hele tiden...

Skrevet

Det er ikke menningen å telle alle spark hver dag, da må du lese nøye igjennom... =) Du skal finne 2 timer, der bebyen er mest aktiv. Jeg har for eksempel 18:00-20:00. Da legger jeg meg ned og kjenner etter spark. Jeg bruker kunn 5-10min og det skaper trygghet. I bruksanvisninga står det jo at det skal ta max 15 min å telle 10 spark. Jeg bruker ofte bare 5.min. Mann skal passe på at bebyen er våken, da teller du spark fra første gang du kjente at den sparket. Du skal ikke ligge og vente til den sparker i 20 min da blir du bare bekymret. Hvis bebyen ikke begyner å sparke når du legger deg ned da kan du drikke glass med kaldt vann eller dytte litt til. Først når du merker at bebyen er våken kan du begynne å telle spark. Håper ting ble klarere for deg. Men jeg synes du burde lese nøye gjennom de arkene, for det står jo fint beskrevet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...