Gå til innhold

Svigermødre og gamle, gamle klær!!!!


Gjest

Anbefalte innlegg

Her om dagen satt vi hos foreldrene til samboeren og drakk kaffe, og kom inn på temaet mammaklær. Jeg fikk beskjed om at det trengte jeg da ikke å kjøpe, hun hadde spart på sine mammaklær hun, og de kunne jo jeg bruke!! Blant annet en beige sak som skal forestille selskapskjole fra 1976. Nå hører det med til historien at hun er veldig flink til å legge seg opp i hva jeg bruker penger på, og har ved flere anledninger prakket på meg hennes gamle tøy, "for da trengte jeg ikke å kjøpe nytt og dyrt"...

Hvordan skal jeg få sagt på en pen måte at jeg er drittlei av å bli prakket på gamle, stygge klær, og at jeg vil kjøpe meg noe nytt og pent? Har alltid gledet meg til å gå rundt i pene mammaklær som viser magen, ikke sånne posete, digre mammaklær fra 70-tallet... Jeg er 26, hun er snart 60, så klessmaken er litt forskjellig... Og hva hvis hun kommer trekkende med alle babyklærne fra samme tid? Tanken er sikkert velmenende, men jeg har sett dem på bilder, og de er grusomme. Er så lei av å prøve å være høflig, men aldri få sjans til å skaffe meg noe nytt og pent... Er jeg utakknemlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du trenger ikke å ta imot: Bare si at du allerede har kjøpt mammaklær - trenger ikke hennes. Evt ta det imot, men la være å gå med det. Dersom hun spør etter det sier du bare at du ikke har fått brukt det ennå, eller at det ikke var behagelig å ha på.

Det samme med babyklærne, bare ta imot og legg det til side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg er enig med forslaget om mammaklærne. Med barneklærne derimot tenker jeg at du kan gi klærne et forsøk. Det spiller liten rolle hva småbarn går med av klær så lenge de er varme, rene og hele, og det er svært miljøfiendtlig å kjøpe bare nytt av barnetøy - særlig med tanke på hvor fort de vokser ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan jo ta en hvit løgn, og si at du allerede har fått en del mammaklær av en vennine/en på jobben/en slektning eller noe slikt:) Og så løpe på butikken og kjøpe noe DU har lyst på:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke vil gå i svigermors klær jeg! Kan ikke samboeren si det til henne sånn som det er? Du skal ikke trenge å snakke bort noe som helst. I forhold til barneklærne vil jeg anbefale deg å ta en titt, men sørge for at du har samboeren ved din side så du ikke trenger å ta med hva som helst.

 

Jeg plukket med meg en god del som svigermor hadde lagt til side, men hun reagerte heller ikke når jeg la noe tilside. Jeg sa bare at det ikke kom til å bli brukt, og jeg legger heller ikke skjul på at jeg liker å handle nytt. De fleste forstår jo det! Tror svigermor syntes d var stas at jeg tok med noe, selv om ikke mye av det har blitt brukt. I dag sprader forresten sønnen vår rundt i strikkeklærne etter pappa og tre onkler, og mange har påpekt hvor fine de er. Så det er faktisk mulig å finne noe som er pent.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

hihihihi...godt å høre det er flere... bare vent til barnet kommer...da kommer klærne fra hennes barn frem...slike lange åletrange babyklær som gjerne er hullete, eller lappet...hihihihihihiiiiiii

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

så sitter jeg her med et smil om munnen:) kjenner meg så altfor godt igjen,min svigermor er verdens snilleste, det er det ingenting å si på. Og tanken hennes er bare vel ment, men det blir litt rart når de prøver å prakke på oss alt mulig rart som de har brukt for 30 år siden.. . F.eks strikka jakker som hennes mor har brukt. Det er ikke respektløst å si nei takk, for man har så forskjellige smak. Og man skal jo trives i de klærne man har. Men det er ikke alltid de vil høre, jeg har, på en fin måte, sagt at jeg ikke kommer til å bruke de klærne, og at ho derfor kan prøve å gi det bort til organisasjoner som trenger det f.eks.

 

så mitt svar på spørsmålet er at det ikke er uhøflig å si nei takk, selv om det til tider virker som hun ikke vil høre på meg, for det kommer stadig nye spørsmål...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Hehe... her om dagen ble kom min svigerfars søster (uten egne barn) hysterisk lykkelig og hadde funnet overallen som hun og svigerfar hadde brukt som ettåringer.... på 50-tallet.... om ikke vi synes det var veldig koselig å bruke den på våre barn? Det kunne det jo vært, for det finnes et veldig fint bilde av svigerfar med den på, men nå var den rett og slett ekkel og morken. Nei takk, sa vi, dressene som lages i dag er mye bedre for barna å bruke.

 

70-tallsklærne som mamma har tatt vare på, derimot, har vi brukt litt av for moro skyld, men knytebluser? Det har vi droppet. Der også av samme grunn - dagens bodyer er virkelig mye bedre.

 

Men det er jo bare å ta lærdom av - her i huset skal bare de aller fineste og de hjemmestrikka klærne bli tatt vare på til neste generasjon - alt annet skal gis vekk så fort sistemann har vokst ut av det. Det samme gjelder annet utstyr. Mye bedre for miljøet at det blir "brukt opp" mens det ennå er aktuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

jeg har ei ste-bestemor som er litt i overkant ivrig på det at vi ikke skal kjøpe nytt.. på eget intiativ har hun hatt innsamlingsaksjon og samlet inn en hel kasse med brukte, gamle "loftsklær".

 

vi var heldigvis så lure at vi gikk igjennom kassen når hun ikke var der, og har tatt vare på noen ting som faktisk ser veldig bra ut.

den knæsjrøde fløyelsbuksa, med gnallgrønne tog, bamser, biler og sleng ble ikke med, men noen ting som kan være behagelig å ligge med hjemme om vinteren beholder vi.

 

har termin i slutten av septemer, så det kan være litt greit med klær som kjennes behagelig ut. tenker selv på den slitte joggebuksa mi og den hullete t-skjorta jeg ikke får til å hive for den er så god;)

 

ellers så har vi en del ivrige førstegangs-bestemødre og oldemødre som er veldig glad i å strikke:)

det finnes ikke noe finere eller mer behagelig enn å ha på seg babyull klær;)

 

ellers så synes jeg at du burde ha tatt deg en prat med samboeren din, det er hannes mor og han bør kunne si til henne at det er en spesiell tid for deg, der det å handle gravidklær er en del av prossesen som DERE nyter;)

 

vill også bare få utdype hvor fornøyd jeg er med min egen mor som er livredd for å tråkke oss på tærne, hun har ikke kjøpt så mye klær for hun vill ikke at vi skal tro at hun "bestemmer" hva han skal gå i. har også levert alle oppskriftene til ullklær, så vi vet hva vi får:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe...sitter her å smiler litt.

 

jeg har termin i mars og svigemor har allerede vært å "plumpa" borti babyklærne som thomas hadde som liten. har ikke fått sett hele kolleksjonen ennå, men tipper det er ett og annet stilig jeg får bruk for.

 

jobber i barnehage og har fått fulgt en del med på barnemoten nå til dags. jentene går så og si kun i rosa og hvitt, mens guttene går i blått og brunt. det er jo ufattelig kjedelig. en av unga på min avdeling har en del klær han har arva etter sin far. stilige velur bukser i knæsje farger som nok er veldig behagelig å ha på.

så litt 70 talls klær blir jeg nok å ta i mot fra svigermor. tviler på at hun blir fornærma om jeg ikke tar i mot alt. :)

 

anngående mamma klær...

 

mammaklær er klær som er ment for at den gravide skal få føle seg bra selv om hun er stor som et fjell ikke sant? :) det er greiest å handle selv etter ege smak og stil. nå er det jo sommersalg. så kanskje du kan ta med svigermoren din ut å vise henne at det ikke trenger å være så dyrt. så kan du kjøpe de dyre plaggene du har lyst på en annen dag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...