Gå til innhold

Gruer meg til å amme offentlig eller blant kjentfolk...

Anbefalte innlegg

Noen som har det på samme måte?

Foreløpig holder vi på å innarbeide ammerutinene, men jeg føler at jeg er veldig lite diskret.. Må ofte sitte å klemme litt på puppene og hjelpe babyen med å få de inn i munnen osv. Gruer meg alltid litt til det skal komme besøk, av frykt for å måtte sitte å vise frem alt fra alle vinkler.... Har heller ikke så veldig praktiske klær for å skjule noe som helst, og den ene gangen jeg prøvde å gå med en ammetopp tok det akkurat 5 minutter før det hadde rent melk nedover hele.....

Noen som har noen gode råd eller tips, og er det egentlig vanlig at noen av dere går i et annet rom for å amme?

Synes ikke dette er noe problem foran de aller nærmeste, f.eks noen i familien og min beste venninne osv...Er alle de andre jeg synes det er vanskeligere med...

Fortsetter under...

jeg bruker ofte en cardigan eller jakke utapå ei t-skjorte når jeg er ute i offentligheten, da får jeg skjult litt bak jakken, ellers så har jeg klipt av armene på en singlet, å har en slags mageskjuler, det er heelt supert. føler meg så naken når jeg blotter hele henge-magen!!! ellers så kan du jo bare gå i ett anna rom da, skylde på at ungen blir distrahert av de andre eller no??=)

lykke til=)

Går alltid på et annet rom når det ikke er de nærmeste eller nære venninner på besøk, sier at babyen trenger ro.....

Kjempelurt med jakke eller cardigan for da kan du skjule deg og babyen litt mer. Eller ta med et sjal eller stort skjerf som du kan legge over deg og babyen.

Ute prøver jeg å finne en plass der jeg kan sitte med ryggen til folk, synes ikke det er spesielt flott å vise meg fram. Tror aldri jeg blir fortrolig med å amme "offentlig". Dessuten tenker jeg at det kan være noen som føler seg støtt av å se på meg "halvnaken", f.eks. på kafe eller når jeg er på besøk på jobben.

Jeg tror kanskje at dette er noe man blir mer komfortabel med etterhvert. Med førstemann var barnefaren nærmest hysterisk for at jeg skulle måtte vise puppen til noen, men til og med han skjønte at når lillegutt ville ha pupp, ja så var det bare å ta fram puppen og la han få. Det at han bæljet sjenerte dem rundt mer enn at jeg ga han pupp;-)

I ettertid irriterer det meg at jeg i det hele tatt (selv om det bare var helt i begynnelsen) prøvde å ta hensyn til det min daværende kjæreste mente om den saken.

Etterhvert vil du helt sikkert føle deg mer trygg på ammestilling, babyen blir større og tar puppen lettere osv... Det å vise fram puppen er selvfølgelig en privat sak, men hvis jeg var deg ville jeg forsøkt å ikke bekymre meg så mye ang dette. Men selvfølgelig kan du gå på et annet rom hvis DU føler deg mer avslappet med det, men ikke fordi du tror at ANDRE blir støtt av deg som ammende mamma. Tror i det hele tatt at svært få blir det, siden det er så vanlig å amme offentlig i Norge. Heldigvis:-) Du har jo også fått gode råd om å ha et sjal rundt deg e.l.

Ønsker deg lykke til med mange kosestunder for deg og babyen din!

Kjenner meg veldig igjen. Hatet å amme når folk var i nærheten (og det var de jo støtt i begynnelsen, alle kom på barselbesøk). Mye pga at jeg også måtte klemme litt på puppen og få henne til å hylskrike (for da hadde hun åpen munn, jeg hadde så ekstremt såre brystvorter) før jeg måtte ta "sats" og legge henne til. Haha mye styr med andre ord.

Nå er hun snart 5 mnd og de siste 3 mnd har jeg ikke tenkt over det engang, skriker hun får hun mat uansett hvor jeg er. Har kjøpt ammesinglet på H&M, da ser man ikke akkurat mye. Har noen ganger et pledd over, men som regel bryr jeg meg ikke.

Men det hender faktisk jeg går litt unna/annet rom og ammer ennå på noen få mennesker...

Jeg syntes ikke det var noe særlig i begynnelsen jeg heller, tok nok en måned før jeg ikke gjorde noe av det. Jenta mi skulle ha mat hver halvtime på den tida, så til slutt ble jeg så vant til det. Når jeg er ute av huset tar jeg alltid på en "ammevennlig" genser, litt vid genser som faller fint over puppen.

Det er ikke alle som liker å amme offentlig. Svigerinna mi som har en baby på 8 mnd nå, liker ikke å amme offentlig, hun sitter alltid for seg selv. Vi er forskjellige, og folk bør ha respekt for den måten du velger å amme på.

Annonse

Du er ikke alene om det, nei. Har litt problemer med å amme blant familie og andre enda vi har gjort dette i snart 5 mnd.. Til å begynne med gikk vi i et annet rom, og foreldrene mine var "våkne" nok til å finne på noe annet når jeg skulle amme for å ikke stresse meg. Nå har jeg fått dreisen på det så jeg smetter puppen inn veldig diskret.

Bekymringen nå er at han begynner å bli nyskjerrig og slipper puppen for å kikke seg rundt, særlig når svigermor og den familien står over for å se han spiser og skal klype han i de gode lårene samtidig..... Skikkelig plagsomt. Men jeg bruker en god genser som faller over puppen, kanskje en tynn jakke utenpå som jeg kan skjule litt bar hud.

Jeg syns absolutt du kan gå et annet sted å amme. Det er viktig å ikke bli stresset den første tiden, man må finne ut av ammingen på egenhånd uten å ha noen som kikker og følger med. Jeg har ikke vært borti noen som ikke godtar det. Noen er ikke så glad i å sitte sammen med en som ammer.. Sånn er det bare

En annen ting: hvis jeg absolutt "må" amme blant andre, så har jeg alltid en klut som jeg legger over puppen, fester den i bh`en til han har "koblet seg på". Jeg bruker også kluten over puppen når jeg får i gang utdrivningsrefleksen, så slipper jeg å klemme på brystvortene for hele forsamlingen.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener! jeg fikk en skikkelig pang-start på min offentlige amming: allerede den dagen vi dro fra sykehuset krevde gutten mat (les: hyyyl skriking) da jeg satt i en forsamling og ikke hadde mulighet til å komme meg unna.... Da var det bare å dra fram puppen, selv om jeg ikke syntes det var særlig moro. Vi hadde også mye besøk den første tiden. I starten var gutten enkel å få til å amme, men i det siste har vi hatt litt mer trøbbel og derfor har jeg trukket meg tilbake når vi skal amme, orker ihvertfall ikke at folk skal se på når han kaver og sånn.

Kommer etterhvert til å kjøpe meg amme-topper for å bruke når vi skal ut.

Skjønner deg godt.

Gikk i annet rom når svigers kom og gjør det enda, de har en annen intimradius enn det jeg har og henger over og skal ta tak i og...

men det å sitte på kafe går nå etter 4 måneder så det suser.

har kjøpt inn mange bestefarsskjorter, type langermet tskjorte med knapping godt ned på magen. den brukte puppen vises, mens magen (som jeg er mer sjenert over!) er skjult. bestefarsskjortene er fra bik bok og HM. koster bare 100-200 stykket og vaskes på 60 grader. når amminga er over skal jeg flytte inn i lekre topper som går godt opp på halsen.

jeg er helt avhengig av å komme meg ut blant folk og ut i luft, så ble sjenansen mindre enn klaustrofobien til slutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...