Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #1 Del Skrevet 25. januar 2007 Hei. Noen som bor i Tyskland og som vil fortelle meg litt om det? Mannen min vurderer å søke på jobb i Dusseldorf for en periode på 3-5 år. Selv kan jeg ikke tysk, men regner med at det kan man vel lære... Vi har ingen barn enda, men prøver. Om du vil fortelle litt om hvordan helsevesenet/fødsel etc er der, så vil jeg bli veldig glad. Og om der er ting som er veldig annerledes/forskjellig fra Norge, og da tenker jeg på alt fra sosiale ting til helsevesen til boforhold etc. Mao jeg er helt GRØNN når det gjelder landet, så all info imøteses Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #2 Del Skrevet 27. januar 2007 Jeg har bodd i Tyskland i flere år, men har ikke fått barn der. Jeg var imidlertid gravid i Tyskland (barnet ble født i et annet utland). Jeg fikk meget bra oppfølging. Er det en ting du ikke behøver å bekymre deg for i Tyskland, så er det helsevesenet. Min erfaring er at det fungerer bedre enn i Norge. Det er vanligvis ikke ventetid for noen form for undersøkelser/behandlinger. Legepraksisene er som regel meget godt utstyrt med alt det nyeste utstyret. Det er lett å få legetime på kort varsel. Når det gjelder fødsler så er de fullt på høyde med Norge (eller bedre?): Du kan velge selv mellom alle typer fødsler og hvor du vil føde. Alternative behandlingsmetoder er også utbredt i Tyskland. Det er vanlig å amme i Tyskland, selv om mitt inntrykk er at de gjerne ammer litt kortere enn i Norge. Mine bekjente har ammet i rundt 6 mnd. Det finnes mange "fritidstilbud" til mor og baby på dagtid. Tyskland ligger imidlertid dårlig an når det gjelder fødselspermisjon, barnehageplasser etc. Har hørt at de pr 1. jan 2007 har innført en forbedring slik at det blir mer "lønnsomt" å få barn. Er ikke helt sikker på hva det går ut på, men dette gjelder jo mødre som jobber. Barnehageplasser finnes det stort sett fra barnet fyller 3 år - det betyr at mange mødre blir hjemme i 3 år. Det er ofte et problem å komme tilbake i jobb. I det tidligere DDR finnes det fortsatt barnehageplasser fra barnet er noen mnd gammelt. Mitt inntrykk er ikke at Tyskland er veldig barnevennlig: Det kan ofte være vanskelig å få leid leilighet dersom man har små barn! Jeg har også sett skilt på lekeplasser (i boligstrøk) hvor det henvises til at barn kun får leke der til visse tider av døgnet! Det er en del godt voksne tyskere som har lav toleranse når det gjelder "barnestøy"! Latterlig! Det er ikke rart at det fødes altfor få tyskere. Det er blitt et problem for Tyskland, og jeg tror så smått de begynner å forstå at noe må gjøres slik at dagens unge tyskere får lyst til å sette barn til verden. Mange av mine tyske venner har valgt ikke å få barn, andre velger "bare" å få ett barn - grunnene er nevnt ovenfor. Tyskland er ellers kjent for å være byråkratiets vugge ... Når det er sagt så vil jeg ikke skremme deg! Jeg er gift med en tysker, og trivdes godt i Tyskland! Det er alltid en omstilling å flytte til utlandet - mye fungerer annerledes, men man kommer inn i det etterhvert. Det er viktig å kunne/lære seg språket. Man må flytte med et åpent sinn, og godta at alt ikke er som hjemme. Det er veldig lærerikt, og ikke minst det at man får anledning til "å se" Norge og nordmenn utenfra. Düsseldorf er forresten en hyggelig by (særlig Altstadt - gamlebyen) - jeg har ikke bodd der, men jeg har vært der ganske mye. Det er vanlig å leie bolig i Tyskland. Tyskerne kjøper seg som regel et hus eller en leilighet når de har til hensikt å bli boende der "resten av livet". Leieleilighetene er vanligvis nyoppusset når man overtar dem! Som regel finnes det ikke skap eller kjøkkenskap/-innredning i leieleilighetene. Det må altså kjøpes av leieren, og tas med når man flytter ut igjen. Det er vanlig at leier må male leiligheten før utflytting! Dvs at alle vegger + evt tak må males hvite. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-7969152
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #3 Del Skrevet 28. januar 2007 TUSEN TAKK FOR GODT OG INFORMATIVT SVAR ANONYM!! Ble kjempeglad da jeg såg noen hadde giddet svare meg. Er så spent på om han får jobben. Så mange avgjørelser som evnt må tas. Elsker hjemmet mitt, så tanken på å selge det, er vond. Samtidig så prøver jeg å tenke at vi kan jo få det fint der og. Noen som vet om det er vanskelig å komme inn på studier der? Må man søke via Norge da? Dyrt? Må vel i første omgang begynne på tysk kurs... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-7980373
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2007 #4 Del Skrevet 30. januar 2007 Hei, jeg bor i Tyskland og er gravid i uke 31. Bor for tiden i Frankfurt, men vi skal muligens flytte til Düsseldorf om noen mnd - samboeren min har ogsaa soekt paa jobb der:). Jeg skal jo ha svangerskapspermisjon ett aar fra april likevel, saa er jo fleksibel. Som innlegget foer meg sier, er det ingen grunn til aa bekymre seg over helsevesenet i Tyskland, det er faktisk kjempebra. Jeg har faatt veldig god oppfoelging hele tiden (av gynekolog), hadde feks ultralyd i uke 7, 9, 11, 12 og deretter hver 4. uke fram til naa. Fra naa av skal jeg paa kontroller hver annen uke, og regner med at det blir ultralyd hver gang da ogsaa. Dette er kanskje litt mer enn vanlig, men jeg hadde en spontanabort i 2006 og var mye bekymret, saerlig i starten. Siden man gaar til gynekolog for vanlige kontroller istedenfor fastlege, er det ikke noe problem med ekstra undersoekelser, gynekologen har jo alt utstyr som trengs og tar som regel en ultralyd til hver kontroll selv om trygdekassen egentlig bare betaler tre ultralyder i loepet av svangerskapet. Det er forresten ogsaa vanlig at man faar indre ultralyd naar man gaar til vanlig GU uten aa vaere gravid. Man har ogsaa et reelt sykehusvalg (ikke som i Norge hvor dette "valget" er meget teoretisk), ettersom det er mer sykehusplasser enn foedende. I tillegg kan man (hvis man vil) ha med seg en "egen" jordmor naar man skal foede. Denne jordmoren foelger deg opp gjennom svangerskapet, er med paa foedselen og kommer hjem til deg de 10 foerste dagene etter at babyen er kommet for aa gi raad og hjelpe deg litt. Jeg har valgt aa ikke ha med en egen jordmor med til foedselen ettersom jeg stoler paa de som er paa sykehuset, men jeg har en som jeg har samtaler med hver maaned + som skal ta seg av oppfoelgingen de foerste 10 dagene. Svangerskapskurs paa 6-7 kvelder a´ to timer er forresten ogsaa dekket av trygdekassen. Vi skal begynne om to uker. Naar det gjelder permisjonsordninger er det blitt mye bedre etter 1.1.07 (heldigvis!!!) - naa faar man 1 aars permisjon med 67% loenn. Foer var bare 3 mnd betalt, 6 uker foer og 8 uker etter foedselen.... grunnen til at de endret dette var vel at det de siste aarene har blitt foedt veldig faa barn i Tyskland. Ellers maa jeg desverre si meg enig i det meste av det som ble skrevet om barnevennlighet, barnehageplasser og byraakrati...dette er daarligere enn det er i Norge. Men det er heldigvis endringer paa gang, som sagt har de langsomt fortstaatt at dersom foedselsraten skal gaa opp, maa noe gjoeres. Saa jeg orker ikke aa bekymre meg for barnehageplass enda....heldigvis har jeg en relativt forstaaelsesfull arbeidsgiver som er fleksibel i forhold til hjemmekontor, redusert arbeidstid osv. Men dette maa vi uansett foerst ta stilling til om en stund. Lykke til - kanskje vi sees i Düsseldorf?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8011943
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2007 #5 Del Skrevet 31. januar 2007 Takk til deg og "anonym kanskje Dusseldorf". Om vi begge flytter til byen, så kunne det absolutt vært hyggelig å kanskje tatt en kopp kaffe eller noe sånt. Det er jo ikke verre enn at om vi ikke har kjemi, så javel, da har vi prøvet. Synes ofte det kan være litt vanskelig å bli kjent med nye når man flytter, for de fleste av oss har jo våre nettverk. Selv er jeg 29 og har som sagt ingen barn enda. Men regner jo med at om vi nå flytter, så kommer det og (om ikke naturen selv setter en stopper for det). Selv kommer jeg mest sannsynlig til å pendle noe til Norge for å fullføre et embetsstudie. Må vel gå på tyskkurs og... Er det veldig vanskelig å lære seg? Er ikke noe språkmenneske. Ser for meg at det kanskje ikke er så lett å få jobb i T, særlig ikke når jeg ikke kan språket. Eller? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8033532
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #6 Del Skrevet 1. februar 2007 Det er meg igjen som ikke lenger bor i Tyskland :-) Düsseldorf er nok ikke det verste stedet å få seg jobb i Tyskland. Det er mye industri i området. Nå vet jeg ikke hva slags studium du tar i Norge, men det er jo en del internasjonale firmaer som har behov for ansatte med gode engelskkunnskaper (tyskerne er ofte ganske dårlige i engelsk). Du kan jo også sjekke med Norsk-Tysk Handelskammer hvilke norske bedrifter som eventuelt har kontorer i Düsseldorf og omegn. Jeg ville begynt på et tyskkurs så snart som mulig i Norge. I Tyskland kan du da fortsette på Volkshochschule (noe lignende Friundervisningen). Det er vanskelig for meg å si hvor enkelt det er for deg å lære seg tysk, men det er jo mange like/liknende ord på tysk og norsk selv om grammatikken er annerledes. Jeg hadde den fordelen at jeg kunne ganske bra tysk før jeg flyttet til Tyskland. Jeg la likevel veldig vekt på engelskkunnskapene mine da jeg søkte på jobber. Du kan f.eks. også forsøke deg på vikarjobber via Manpower o.l. Da kan du være heldig å få et "bein innenfor" i en bedrift. Min erfaring var at det lønte seg å kunne si at fra da og da bor jeg i Tyskland i forbindelse med jobbsøkingen. I begynnelsen søkte jeg nemlig fra Norge uten helt å kunne opplyse om en konkret flyttedato fra Norge til Tyskland. Det ble litt for usikkert for de potensielle tyske arbeidsgiverne. Så snart jeg var på plass i Tyskland gikk det overraskende raskt å få en jobb som var bedre enn det jeg hadde håpet på. Jeg visste jo at arbeidsledigheten er stor i Tyskland, og var innstilt på at jeg som "utlending" ville havne langt bak i jobbsøkerkøen. Det viste seg at nordmenn er vel ansette og hvis man i tillegg er godt kvalifisert så er det faktisk godt mulig å få en bra jobb. Jeg tror ikke det er vanskelig å komme inn på et studium i Tyskland. Såvidt jeg vet har de egne kvoter for utlendinger. Men tysk må du naturligvis lære deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8039673
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #7 Del Skrevet 1. februar 2007 Hei igjen, ja, hvis vi begge flytter til Düsseldorf maa vi absolutt treffes! Jeg har jo heller ikke noe nettverk der enda, og siden jeg skal ha permisjon er det jo alltid litt vanskeligere aa bli kjent med folk. Jeg er 33 og dette er mitt foerste barn - saa vi er ikke saa langt unna hverandre i alder.. Du boer nok gaa paa et tyskkurs foer dere flytter ned. Det er en fordel aa kunne litt av spraaket paa forhaand, da blir det lettere aa laere det ordentlig naar du foerst er i Tyskland. Det foerste aaret jeg bodde i Tyskland var jeg utvekslingstudent og jeg kunne ikke kjempemye tysk paa forhaand. Hadde hatt det paa skolen, men det meste var glemt da jeg flyttet ned. Det tok meg ca et aar aa laere tysk ordentlig - men det var ogsaa fordi jeg var mye sammen med andre norske i utvekslingsaaret. Dessuten tok jeg hovedfag og da fungerte det med engelsk. Men etterpaa begynte jeg aa jobbe, og alle de andre norske dro hjem....saa da ble jeg noedt til aa skjerpe meg og bli bedre i tysk, og da gikk det ganske fort. Jeg er heller ikke noe spraakmenneske - og det som hjalp for meg var aa komme seg over terskelen for aa toerre aa snakke selv, selv om man gjoer mye feil i starten. Hvis du vil studere tror jeg ikke det er noe problem aa bli tatt opp ved et tysk universitet, enten via norske kvoter eller direkte. Saa vidt jeg vet maa man avlegge en spraakproeve foer man faar lov til aa studere (hvis du ikke er utvekslingstudent). Universitetene tilbyr ogsaa spraakkurs for utenlandske studenter. I det firmaet jeg jobber er det faktisk endel som ikke kan tysk, men som bare snakker engelsk. Saa det gaar an, men det kommer jo litt an paa hvilken bransje du jobber i selvfoelgelig. Det er uansett en fordel aa kunne spraaket, saerlig for aa bli kjent med folk! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8042673
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2007 #8 Del Skrevet 1. februar 2007 Hei igjen. Så kjekt at du snart skal ha baby! Selv håper vi jo at det snart klaffer, enten vi flytter eller ei. Min kjære har fått beskjed om at søknaden er mottatt, så regner med at hvis det er aktuelt, så skjer det nok snart. Er spennende, men jeg er litt sånn 50/50 når det gjelder å flytte... Er bare det at vi er selvstendig næringsdrivende, så det blir å selge rubbel og bit... Er ikke "bare" å selge el leie ut et hus eller leil. Men samtidig så er det jo absolutt spennende å vurdere noe nytt. Skal det gjøres, så er det nå! Så vil jo ting som lønn, arb.avtale, skole, forsikringer etc være med å avgjøre. Skal nok la høre fra meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8046167
Wurm Skrevet 2. februar 2007 #9 Del Skrevet 2. februar 2007 Hei! Jeg er gravid i uke 31 og bor i Koeln (also ca. 45 min. med bil soerlig for Dusseldorf). Har bodd i Tyskland siden 1999, tidligere i Frankfurt. Kan bare underskrive paa det de andre svarerne har sagt: Helsevesenet i Tyskland er utrolig mye bedre enn i Norge. Oppfoelgingen under svangerskapet er straalende (gaar til Gynekolog hver 4. uke, fra naa av maa jeg hver 2. uke.) og sykehusene har stor konkurranse mellom seg om aa tiltrekke foedende. Du kan velge helt fritt og de fleste sykehusene har alle foedemetoder. Her er det ogsaa ikke uvanlig aa foede hjemme, eller aa dra hjem rett etter foedselen. Det du maa tenke paa er hva slags sykeforsikring du vil ha - privat eller offentlig (det finnes ikke noen folketrygd paa samme maate som i Norge). Trives selv veldig godt her nede og har ingen planer om aa returnere til Norge. Her er man liksom "midt i Europa" - Du er 2-3 timer med tog eller bil fra Amsterdam, Brussel etc. og det er ikke langt til sveits eller italia heller. og Frankrike er jo like rundt hjoernet. Jobbmessig har du gode muligheter her, paa tross av hoy arbeidsledighet. Arbeidtstillatelse eller oppholdstillatelse til studier er ikke noe problem, da Norge blir behandlet paa linje med EU-land. Men godt utdannede mennesker som er forberedt paa aa jobbe (also ingen 37.5 timers uke og hjem til middag kl. 4 - her er arbeidsdagen i det private naeringslivet ofte 8-20) er velkomne her. Boforhold - mer enn 90% av tyskerne bor i leid bolig og det er ikke vanlig aa kjoepe foer man vil bli boende resten av livet. Dusseldorf har en skandinavisk skole saa vidt jeg vet, og et skandinavisk ex-pat community. Du boer ta kontakt med det norske konsulatet i Dusseldorf (se link fra ambassaden i Berlin) og de kan gi deg en oversikt. Barnehageplasser er det smatt med i det offentlige, men privat kan du faa det du vil ha. Vi skal ha babyen i fulldagsbarnehage fra ca. 5 maaneder - privat maa du regne med mellom 600 og 700 euro i maaneden for det. Haaper dette hjelper litt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8054126
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #10 Del Skrevet 6. februar 2007 Heisann, HI, ville bare si at jeg har bodd i Tyskland i naermere fem aar (bor der ikke naa lengre da) men trivdes kjempegodt der. Naar det gjelder helseting saa er det ikke noe aa vaere redd for hvertfall da standarden er veldig hoy der borte og oppfoelging er kjempebra. Og det er ogsaa billig, selv om man ikke har helseforsikring. Men generelt har de fleste privat forsikring(evt faar det dekket via jobben), som gir deg stort sett gratis helsetjenester. Det er ogsaa mange norske samfunn der borte, det er bare om aa finne de. En side aa kikke paa kan vaere http://norskiutlandet.diskusjonsforum.no. Den har diverse info for nordmenn ute.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8112015
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2007 #11 Del Skrevet 6. februar 2007 Takk for svar alle sammen!! Regner med at vi hører noe i løpet av uka. Er spent og litt nervøs. Er litt sånn 50/50 til det hele... Mest tenker jeg på om jeg kommer til å bli ensom. Må studere stort sett på egenhånd der borte (tilknyttet uni her) og hvis han jobber 12-14 timer dagen, så blir det laaange dager alene. Synes bare ikke det er bare-bare å bli kjent med folk, særlig ikke når språket er nytt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8116055
Jule1982 Skrevet 14. februar 2007 #12 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei. Jeg bor i Norge tre måneder siden og jeg kommer fra Tyskland, Jeg kommer fra Dusseldorf-område. Dersom du har noen spørsmål og trenger råd ... du kan gjerne spørre! Håper at du og mannen din er heldig i Tyskland?! God klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8225329
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 14. februar 2007 #13 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei, vet ikke om du har kikket paa denne siden http://norskiutlandet.diskusjonsforum.no, der er det litt info. I tillegg saa vil jeg ogsaa si, som en foer her sa, at det er mange norske i Tyskland, saa det er nok lett aa bli kjent med andre norske hvertfall. (bodde selv i Tyskland i fem aar) Du kan jo ogsaa evt sjekke med sjomannskirken, de har jo norske moeter etc.. Har dere barn forresten?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8226841
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2007 #14 Del Skrevet 14. februar 2007 Hei! Vi har ikke fått vite noe enda om det blir noe av det eller ikke. Jeg vil/vil ikke... Takker for tilbudet Jule1982, for blir det til at vi drar, så har jeg sikkert "1000 spørsmål"!! Håper du selv finner deg godt til rette i Norge da! Vi har ikke barn enda. Arbeider med den biten! Så var det det å føde i utlandet da, særlig når man IKKE kan tysk... Skal ihvertfall kunne si "Jeg vil ha epidural"! Hi, hi. Nei, det ordner seg vel. Virker jo som om det faktisk er bedre sånn sett i Tyskland. Kan vel kanskje bli enklere å komme i kontakt med andre (mødre), når man har barn. Særlig om jeg ikke får jobb der borte (skal i utg.pkt pendle i tilfelle pga studier her). Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8232910
Kanskje snart? *igang igjen * Skrevet 16. februar 2007 #15 Del Skrevet 16. februar 2007 Ei jeg kjenner fikk barn mens de bodde i Tyskland, og de hadde en fin opllevelse..De var kjempedyktige med aa ta vare paa henne, og passa paa saa ho ikke revna..det eneste jeg tror de ikke gir saa mye av er smertestillende..Kanskje du faar lystgass.>Er ikke sikker Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8254248
lindynatt Skrevet 16. februar 2007 #16 Del Skrevet 16. februar 2007 Hei jeg har bodd i Tyskland siden 1999 og trives kjempegodt, bor i Bayern. har ikke barn, men vi prøvde en tid på å bli gravide og det fine er, masse gynekologer, så det å bytte lege er null problem. Sykekassene er mye bedre enn i Norge. MEN uten tysk har du et prolem, de fleste snakker dårlig engelsk og butikk ansatte ol kan man ofte glemme , ofte må man være glad de snakker tysk.. . Det å få jobb er avhengig av utdannelse og kunnskaper.. men det er tøfft da Tyskland har annet utdanningssystem og uten tysk kunnskaper (gode) er det få firmaer som ansetter folk. Manpower ol er en od idee, men die firmaene jeg har vrt borte i som formiddler folk, betaler luseløss, gir så lite så mulig ferie.. altså dårlige betingelser. Min mann ahr en ledene possisjon og ja, han jobber MYE. Vi har vært en del måneder i Norge i forbindelse med hans jobb (skal hjem igjen om knappe 2 mnd) og han er helt i himmelen. Lunsjpause man MÅ ta, maksimalt ti overtidstimer i uken. generellt jobbet han 50 timers uke hjemme, betalt for 38,5 timer, ikke overtidsbetaling, ikke avspasering. Kommer jo helt an på jobben også da.. Men tysk kunnskaper må du få deg, jeg har bodd i Frankrike men snakker ikke fransk og hjelpe meg så isolert man blir, man skjønner ikke de enkleste ting.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942966-tyskland/#findComment-8260509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå