Fikk gutt 010607 Skrevet 25. januar 2007 #1 Del Skrevet 25. januar 2007 Er det noen som har erfaring eller kjenner noen som har erfaring med morkakeløsning. Har dere blitt gravide igjen etter det, og hvordan forløp svangerskapet da? Hva skjer hvis morkaken løsner og man ikke begynner å blø? Har hørt at det kan skje. Kan det være farlig for mor??? Håper på flere svar Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/
lillieri Skrevet 28. januar 2007 #2 Del Skrevet 28. januar 2007 Jeg mistet et barn i uke 32 pga morkakeløsning den 4. februar i fjor. Nå er jeg gravid i uke 23. (Før du leser videre må jeg understreke at det som skjedde med meg var ekstremt og slettes ikke vanlig.) Med meg var det hele vedlig dramatisk, og ja, det var så vidt jeg ikke døde. Forut for det som hendte hadde jeg hatt en veldig belastende periode og var helt utslitt. Kanskje mye på grunn av dette tok jeg ikke symptomene alvorlig. Jeg fikk en voldsom hodepine, verking i ryggen og røde prikker på halsen som ikke gikk bort når jeg trykket på dem (ikke vanlig). I tillegg var jeg sliten og følte meg uvell og fikk mye vann i kroppen. Noen timer før jeg begynte å blø hadde jeg vondt i nedre del av magen. Jeg tolket det til å være en hengende ri og vi dro rett på sykehuset. Legene mener at jeg hadde hatt en blødning i morkakeveggen i et par dager før dette skjedde, uten tegn til blødninger fra skjeden. Da morkaken løsnet fullstendig kollapset alt sånn at blodet ikke koagulerte. Jeg fikk elleve poser blod og det var bare så vidt de ikke måtte ta livmoren min fordi den ikke sluttet å blø. Som sagt er jeg gravid igjen, noe jeg var sikker på at ville ta lang tid. Jeg er den første i sorggruppa som er blitt gravid igjen, så traumen har visst ikke hatt noen negativ innvirkning på fertiliteten min. Heldigvis Har du mistet pga. morkakeløsning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-7983759
Fikk gutt 010607 Skrevet 16. februar 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 16. februar 2007 Hei. Så ikke svaret ditt før nå jeg. Ja jeg mistet for et år siden pga morkakeløsning. Fødte i uke 27. Han døde etter 9 døgn pga hjerneblødning. Jeg lå på sykehuset siden uke 24 pga vannavgang, så jeg var jo heldigvis i trygge hender da den løsnet. Er gravid igjen nå i uke 22 og er så redd for at det skal skje igjen. Har så innmari mye forskjellige magevondter. Hvordan går det med deg i dette svangerskapet?? Blir du fulgt ekstra opp?? Er du sykemeldt?? Veldig interessant å høre fra andre som har opplevd morkakeløsning og blitt gravid igjen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8264540
lillieri Skrevet 22. februar 2007 #4 Del Skrevet 22. februar 2007 Hei igjen, Jeg håper og tror at dette svangerskapet vil gå bra, men kjenner stadig vekk på usikkerheten. Jeg er nå i uke 27 og har vært 100% sykemedt siden begynnelsen av desember. Denne gangen bir jeg fugt vedig godt opp på Ullevål sykehus hvor jeg tar ultrayd hver tredje uke. Utover det går jeg på fragmin fordi jeg har Leiden mutasjon (den snilleste formen), noe som de tror kan være årsaken til at morkaka i tidligere svangerskap har hatt små infarkter. Begge de tidligere barna har dessuten hatt lav fødselsvekt, noe som jo tyder på at morkaka ikke har fungert optimalt. Frem til nå har jeg overbevist meg selv om at årsaken til at det gikk galt sist var psykisk stress og en altfor slitsom hverdag. Det har gjort at jeg har slappet av, men nå som jeg nærmer meg tredje trimester begynner jeg å engste meg for at det er noe rent fysiologisk og at det er lite jeg kan gjøre for at det skal gå bedre denne gangen. For noen dager siden fikk jeg ganske kraftige kynnere før vi skulle på vinterferie. Jeg blir helt klart vedig stressa av det og angrer på at jeg har bitt gravid igjen. Spesielt synes jeg det er vanskelig at jeg utsetter sønnen min for faren for å miste mamman sin dersom det skal gå litt værre enn sist. Men jeg tror jo virkelig ikke at det kan gå så galt igjen. Legene ville vel aldri gitt meg klarsignal på å bli gravid dersom det var så farlig for meg å bli gravid igjen? Det er også helt klart en stor trøst at jeg har et barn fra før der svangerskapet gikk helt supert og du har jo to sønner hvor alt gikk bra! Vet du noe om årsaken til at vannet gikk og hvorfor gutten din fikk hjernebødning? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8351146
Fikk gutt 010607 Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 23. februar 2007 kjenner meg veldig igjen i det at du er redd det er noe fysiologisk som gjør at morkaken løsner. Det gjør jeg også. Mitt første svangerskap var helt fint, men mitt andre endte med hastekeisersnitt pga blødninger i uke 38. De mente at morkaken lå foran åpningen. Det hadde de ikke sett i uke 32 på ultralyd. Går nå rundt og har masse forskjellige vondter hele tiden og er livredd for at morkaken plutselig skal løsne. For det kan jo skje veldig plutselig. Grunnen til at vannet gikk var fordi jeg hadde hatt så mange blødninger og da gikk det vel litt ut over fosterhinnen tror jeg. Gutten min fikk hjerneblødning pga prematuritet og at han hadde veldig lavt blodtrykk det første døgnet. Hvem går du til på ullevål?? Jeg går også på ullevål. Har bare vært der en gang i uke 16 og skal tilbake nå på mandag i uke 23+4. Håper jeg blir fulgt opp litt mer en det, selv om det egentlig ikke har noe å si. Løsner morkaken, kan man jo ikke se det på forhånd og da hjelper det jo kanskje ikke å ta ultralyd på forhånd. Vi får bare krysse fingrene på at det skal gå bra denne gangen. Kan vi ikke holde hverandre litt oppdaterte da??? Litt spennende å høre hvordan det går siden vi er i ganske lik situasjon. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8358850
lillieri Skrevet 23. februar 2007 #6 Del Skrevet 23. februar 2007 Hei igjen, jeg skal også til Ullevål på mandag klokken 11.30. Når er du der? Kansje vi kan møtes? Legen min heter Rognerud Jensen. Huff, det var jammen ikke beroligende at morkakeøsningen kan skje så raskt uten forvarsel. Jeg har hele tiden satt min lit til at jeg vil merke det i god tid. Med meg var det en gradvis hendelse hvor jeg nok hadde hatt en blødning i morkakeveggen en stund før den løsnet. Jeg hadde vært sliten et par uker i forveien og hadde fått mye vann i kroppen. I tillegg er de usikre på om jeg også hadde en kraftig svangerskapsforgiftning. Svangerskapsforgiftningen har jo med morkaka å gjøre, så det kan jo hende at det utløste det hele. Kompliserte greier det her og det er ganske urovekkende og trist at det er forsket forholdsvis lite på dette. Tenk så langt legevitenskapen har kommet på andre felt! Jeg vil gjerne at vi oppdaterer hverandre. Til nå har det vært en ensom ferd å være gravid etter å ha mistet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8359850
Fikk gutt 010607 Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 23. februar 2007 Jeg skal dit kl 10 på mandag. Vet ikke hvilken lege jeg skal til. Innbiller meg liksom at jeg kommer til forskjellige hver gang. Har du gått til han hele svangerskapet??? Jeg var hos han en gang da jeg lå inne på obs posten sist graviditet. Veldig dyktig lege. Ja, det hadde jo vært veldig gøy å møtes da. Jeg skal på besøk etter jeg har vært der, men jeg kommer til å bli igjen på sv. pol litt etter timen, fordi jeg har jobbet der før, og skal besøke gamle arbeidskollegaer. Jeg hadde jo egentlig litt forvarsler på at noe kom til å skje jeg også, i og med at jeg begynte å blø fra morkaken i uke 9 og fortsatte helt til den løsnet. De mente at den hadde revnet litt fra kanten, og at det blødde fra den hele tiden. Hver gang jeg var til ultralyd fant de store blodkoagler i livmoren min. Jeg var vel innlagt 6 ganger fra uke 9 til uke 24 tror jeg pga det. Men jeg har jo hørt om de som plutselig morkaken løsner på uten å få noen som helst forvarsel, og da kan det være veldig farlig. Har til og med lest om noen som morkaken løsnet på og som ikke begynte å blø. Det er hvertrall skummelt. Det er jo veldig skummelt å drive å lese for mye om det da, for man kan bli gal av mindre. Kanskje vi ses på mandag da :-). Bor du i oslo eller?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8360386
lillieri Skrevet 23. februar 2007 #8 Del Skrevet 23. februar 2007 Hei, jeg kan ikke annet enn å more meg litt over tilfeldighetenes morsomme spill. Jeg skrev feil i sta. Jeg skal faktisk til legen klokken 10.30. Kanskje har du timen før meg? Jeg vil veldig gjerne treffe deg, men det er best for meg etter legetimen, altså ved 11 tiden. Dersom det ikke passer, kan jeg imidlertid forsøke å møte deg 9.30. Jeg har hatt den samme legen hele tiden og er veldig fornøyd med det ettersom jeg har hørt at det ikke er standard. Jeg bor forresten i Oslo. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8361151
Fikk gutt 010607 Skrevet 23. februar 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 23. februar 2007 Kanskje jeg skal til Rognerud Jensen jeg også. Det var jo pussig at vi skal dit nesten samtidig. Kanskje det var en mening med det. :-). Jeg får nok ikke til å komme noe før, for jeg bor helt ute i son, og skal ha med meg en gammel kollega, så jeg må innom å hente henne på veien. vi skal spise lunsj kl 11 med de andre som jobber der, men du sitter nok helt sikkert der når jeg kommer ut, og så kan jeg kanskje komme bort å skravle litt når du kommer ut. Jeg har mørkt hår og så kommer jeg til å ha på meg en brun jakke med pels på kragen. Har en blå mappe i hånden........ He he, litt morsomt. Høres nesten ut som vi skal på blind date..........:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8363642
lillieri Skrevet 24. februar 2007 #10 Del Skrevet 24. februar 2007 Supert! Jeg kommer til å sitte utenfor CTG rommet (er det ikke det det heter?) fra og med 10.15. Det kan imidlertid hende at jeg er inne en kort stund for å ta blodtrykket. Det sitter vel ikke så mange der, men jeg kan røpe at jeg har blondt hår og er litt svangerskapsrund. Det blir hyggelig å hilse på deg dersom vi får til å treffes! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8375414
Fikk gutt 010607 Skrevet 25. februar 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 25. februar 2007 Da ses vi kanskje da. :-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7942548-er-det-noen-som-har-erfaring-med-morkakel%C3%B8sning/#findComment-8386044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå