Gå til innhold

Epidural - risiko?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Mamsidaisy

Brukte epidural med førstemann og var veldig fornøyd med den lindrende virkningen.

- Ulempen med epiduralen er at når du har full åpning og skal begynne å presse er det svært sannsynlig at du ikke merker noe til pressriene. Det varte og det rakk, jordmora sa at jeg skulle kjenne noe, de skrudde ned på mengden epidural og opp på ristimulerende middel, men ingen ting skjedde.

Så ble barnet stresset (hjertelyden økte, fikk for lite oksygen der han lå og stanget, stakkars) og de tilkalte lege som satte vacumm på hodet til baby og så ba de meg si fra når det kom en ri. Gikk liksom helt inn i meg selv og "lette" etter rien, så kom den og legen dro barnet ut på 3 pressrier.

Han var fin i fargen, men pustet ikke selv, så de løp ut med ham og måtte hjelpe ham igang med å puste. Så fikk jeg såvidt hilse på ham før de måtte ta ham med til nyfødt intensiv for å følge ham opp videre.

Fikk først se ham etter 2 timer (da jeg var sydd og dusjet ren) og da lå han og sov i en varm og deilig seng. Fikk ikke holde ham fordi de måtte følge ekstra med på ham. Fikk ikke gullet mitt i armene før dagen etterpå (han er født kl 12 på natten) og det var fryktelig sårt å ligge på barsel uten baby...

Hva jeg anbefaler? Vær åpen for alle muligheter og ikke bestem deg for noe spesielt på forhånd. Velg gjerne epidural, men vær oppmerksom på ulempene. (Særlig da det med pressriene + at du blir veldig bundet til sengen pga at du blir koblet til diverse apparater + at du mister førlighet i beina).

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7940451-epidural-risiko/#findComment-7954262
Del på andre sider

Gjest Mamsidaisy

Burde vel kanskje også nevne at jeg bestemte meg for ihvertfall å prøve uten epidural med nr. 2. Ingen tvil om at det var en mye bedre opplevelse (kjente pressriene, kroppen jobbet godt og fikk baby på magen, mye mindre teknologi osv), men alle fødsler er selvsagt forskjellig.

Ble langt dette... puhh... :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7940451-epidural-risiko/#findComment-7954298
Del på andre sider

Har blitt informert om at epidural er trygt for mor og barn, men vet ikke mye om det. Hadde bestemt på forhånd at jeg ikke vile ha det, men ble mer eller mindre overtalt pga at fødselen ble igangsatt. Synes ikke effekten av epiduralen var så bra, men jeg kjente pressveene meeget godt. Kanskje ikke epiduralen var satt riktig? Hadde full førlighet i beina og. Den eneste effekten jeg fikk var at det ble litt pause mellom riene, som kom tett. Men selve smertene ble ikke mindre, ihvertfall ikke borte.Kommer ikke til å ønske epidural neste gang!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7940451-epidural-risiko/#findComment-7976046
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...