Gå til innhold

har Maange spm...

Anbefalte innlegg

Skrevet

først vil jeg bare si at lille gutt er ca 4 mndr... han er stort sett blid og fornøyd, legger godt på seg, utvikler seg normalt osv...men som den bekymrede mor jeg er er det masse jeg lurer på...

1. Han har avf ca hver til ammen hver dag... men denne er veldig slimete i konsistensen, og nvariere fra grønn til gul i farge

2. han er en skikkelig gulpegutt.. og innimellom er det skikkelig surt det som kommer opp.. med biter i ...altså oppkast...

3. Han hadde en skjevhet i nakken svak grad av KISS 2, fått en behandling hos manuell terapeut...blitt bedre mtp å ta på lue body osv, men sover fortsatt alltid med hodet mot den ene siden.

4.Han har hatt to milde(tror jeg da) forkjølelser siden jul

5. Han ligger og småtemper på 37, 6-37,9 stadig vekk, men virker å ha god allmenntilstand

6. han har store problemer med å finne søvnen selv, og er et mareritt å legge, må ammes, bysses eller trilles...

7:Han har skikkelig brystvegring, og sliter med å få i han mat på dagtid, må gjerne gå med han for å få han til å spise, ellers kan han ligge å hylskrike i 5-10 min før han plutselig ombestemmer seg og tar puppen, og da gjerne sovner...han er utrolig nysgjerrig så den minste lyd el annen stimuli er nok til at han slipper taket og ser seg forundret rundt...Andre ganger tar han puppen, men gråter og slipper etter to tre tak og fortsetter sånn.... veldig slitsomt dette her... når han er sånn, vil han heller ikke ta flaske....På natten og når han sover eller akkurat har våknet går det stort sett greit...Tror han får i seg det han skal, rikelig med våte bleier...

Hva ville dere ha gjort, er det grunn til bekymring, eller er dette sånt man må regne med...Kunne seff tatt kontakt med helsestasjonen, men der har jeg inntrykk av at ALT er normalt....!!

LILLEMOR

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår første var mye lik gutten din. Han hadde også KISS, gulpet endel og bæsjen var varierende i farge. Han ble bra etter 2 behandlinger hos manuellterapeut og da han var ca 4 mnd begynte vi å lære han å sovne selv på kvelden. (Hadde frem til da ammet og bysset) Dette gjorde vi på den måten at vi la han ned og sa god natt (mett og god og ferdig rapet). Når han begynte å gråte tok vi opp og roet for så å legge ned igjen med en gng han var rolig, og slik fortsatte vi til han roet seg i senga og sovnet. Om han bare sutret lot vi han ligge. Er litt jobb i begynnelsen, men det tar raskt kortere og kortere tid. Og til slutt så er det bare å legge han i senga og så finner han søvnen selv. Vi gjorde ikke dette på dagtid, så da var han fortsatt "avhengig" av at vi trillet tur.

Skrevet

Ang. mating; forsøk på gi han mat på soverommet hvor det er stille og rolig. Hvis Simen er urolig er det mye enklere å få gitt han pupp i liggende tilstand i det litt kjølige, svale soverommet under dyna, kontra på stua hvor det er masse lys og leven...;)

Skrevet

Sover han noe på dagtid? Isåfall kan du prøve gi han puppen da. Sovende barn sier sjelden nei til mat:)

Skrevet

Hvor ofte ammer du? Minsten vår har vært mye urolig, men jeg har funnet ut at det hjelper å ha sjeldnere måltider - dvs lar det gå ihvertfall 3 1/2 til 4 timer mellom hvert måltid. (Forsøkte en stund å amme oftere, 2 timers mellomrom, men da ble det bare værre). Etter 3 1/2 - 4 timer er hun mer sulten og spiser bedre, og får i seg mindre luft, og blir mye mer fornøyd. Hun er 3 1/2 mnd.

Kan det være magevondt eller luftsmerter? Her har det også hjulpet med Minifom dråper (fra apoteket) før hvert måltid.

Jeg ville snakket med helsesøster - det kan jo ikke skade akkurat!

Skrevet

Synes dette hørtes ganske så normalt ut jeg. Litt normalvariasjon er jo bare slik livet er;-)

Noen forkjølelser her og der er jo helt vanlig, det samme er litt gulp. KISS er også ganske så vanlig, og heldigvis noe en får god hjelp til å få bukt med i dag.

Avføring: både hyppighet og farge høres jo supert ut, og litt slimete kan de jo være av og til. Veldig grønne, slimete og gjerne skummete bleier derimot kan være et tegn på at de har reagert på noe i melka.

Amming: puppenekt kan komme og gå, som regel gir det seg av seg selv. Har du prøvd å amme i forskjellige vinkler? Gå inn på et mørkt rom? Amme i sjal? Pass på at du ikke tvinger han på puppen, det gjør det bare verre. Vi slet leeeenge med puppenekt her i gården, til slutt måtte jeg amme alle måltidene mens han sov/ holdt på å sovne. Men det gav seg! Og han er en stor gutt, så han fikk i seg nok selv om jeg følte han ikke fikk i seg nok, og det var dager med for tørre bleier.

Puppenekt kan ha med så mangt å gjøre, sjekk gjerne ammehjelpen.no. KISS kan også ha en påvirkning. Det samme kan selvfølgelig være om han reagerer på noe i melka di, men det høres jo lite sannsynlig ut siden han ikke har diare eller magesmerter.

Synes alt høres fint ut jeg. Lykke til!

Skrevet

psst, du skriver at han må bysses i søvn (noe som er vanlig). Sover han godt når han først har sovnet? På dagen? Natten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...