Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Hei.. Situasjonen har blitt såpass tilspisset at vi vurderer å gå fra hverandre.. Snakket om det lenge i natt, og det er så vondt at vi ikke får dette til å gå - men det ser ut som det går mot slutten.. Uansett; vi har jo begge foreldreretten p.t. - og jeg lurer på hva som skjer i fremtiden? Gutten er bare to måneder.. I utgangspunktet skal pappan ha fire mnd permisjon - men det blir jo kanskje litt vanskelig mtp amming og sånn nå.. Dette hadde ikke blitt noe problem hvis vi fortsatt bodde sammen i denne perioden. Så jeg er litt forvirret; hvordan løser samværs-saker seg når de er så små? Jeg kan på en måte ikke holde ut tanken på at lille gutt skal være borte fra meg lenge.. ikke skal bo hos meg.. Og hvordan er det med besøk for far i starten, også mtp på amming? Noen som har erfaring med samlivsbrudd i tidlig i den lilles levealder? ..og hvordan blir dette rent økonomisk..? Må han betale bidrag hvis vi fortsatt har delt foreldrerett..? confused... takker for alle råd.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Tror du kan overta fars permisjon ved samlivsbrudd. Bidrag har du rett på ja, det blir regnet ut etter hvor mange netter babyen er hos pappaen Du vil også få overgangstønad, dekket barnepass
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #3 Skrevet 25. januar 2007 huff..så trist da... jeg lurer på en ting, hvorfor kan ikke pappaen ha permisjon i4 mnd slev om dere ikke bor sammen? jeg tror dere bare må sitte dere ned å snakke sammen jeg..og lage en plan sammen... det anbefales i starten at babyen skal bo et sted..og det blir jo naturlig at du får ha han siden du ammer.... skjønner godt at du er forvirret..håper iallefall at alt ordner seg.... ta kontakt med trygdekontoret..da får du vite hvor mye penger du får osv..
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Uff, vil bare si at det er leit for dere. Det er jo mange som opplever dette med en liten baby, det er en slitsom tid. Er du sikker på at dere ikke kan holde ut litt til? For å si det sånn, jeg og mannen min har hatt et langt og veldig godt forhold. Så kom mini, og vi begynte å hakke på hverandre, mindre sex og søvn osv, det tar på. Men nå etter et halvt år får vi mere søvn og mini er en styrke for forholdet. Nå blir det bare bedre og bedre! Dette er absolutt ikke ment noe negativt, vil bare si at det er normalt at et forhold blir satt på prøve med en liten baby. Det er da man opplever noen av de tunge tidene man må regne med i et forhold. Er det ikke viktig å kjempe litt for det? Uansett, håper dere finner ut av det.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 tror det ikke er vanlig med overnattingsbesøk hos faren før babyen er 1 år. De fleste har nok samvær sammen eller far har babyen kun noen få timer.
mamman`te2flottegutter Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Å det er jo bare kjempetrist! Har dere forsøkt samlivsterapi? Jeg var nemlig alene med min første sønn og det unner jeg ingen! Men blir du alene så får du overgangstønad frem til barnet er 3 år + dobbel barnetrygd. Disse permisjonsgreiene kan jeg ikke svare på. Lykke til da:)
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Hei alle, og takk for gode svar. Til dere som ønsker at vi skal prøve.. vi har prøvd.. og prøvd.. Også ender det dessverre like dårlig hver gang. Skulle ønske jeg kunne si at sambo drikker eller er spillegal eller har vært utro.. Men det er bare totalt mangel på kommunikasjon. Føler at det er så mange sider jeg har oppdaget ved han som jeg ikke orker mer. Som vi snakket om i går; det er virkelig ikke sånn noen av oss vil ha det.. Hakking og spydige kommentarer, det virker bare som at vi får frem det verste i hverandre.. Så utrolig trist, for på gode dager har vi det så fint! Men vi har ulike mål, ulike drømmer, ulike prioriteringer.. Skulle så gjerne for lille gutts del håpe at vi klarte dette, han fortjener det! Men ikke for enhver pris.. Uansett, jeg googlet overgangsstønad - og kom inn på en side til aleneforeldreforeningen - der var det masse svar! Det eneste jeg fortsatt ikke har fått helt taket på er dette med permisjonstiden. Til deg som lurte på hvorfor det blir vanskelig for far å ha fire mnd; Jeg har veldig lyst til å fullamme så lenge som mulig - og dette kan bli litt vanskelig dersom sambo ikke bor i nærheten av meg, og han skal ha perm.. Men er veldig usikker på om jeg har krav på å "overta" hans permisjon, det kommer vel ann på hvordan foreldreansvaret blir fordelt etter mekling, antar jeg. Igjen - takk for råd.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Det ser forresten ut til at jeg ikke har krav på overgangsstønad, da inntekten min pr. mnd overstiger 24.000 kr. I alle fall hvis dette beløpet er brutto inntekt pr. mnd.. Det er imidlertid ikke tilfelle nå som jeg er i perm - 80% fødselspenger utgjør ca 17.000 i mnd. (netto). HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå