Gå til innhold

Merkelig hva leger kan si.....


Benni-min

Anbefalte innlegg

Da jeg var på kontrollen med lillegutt, sa jeg at jeg hadde vært på behandling hos kiropraktor. Der har han blitt bedre etter å fått løsnet de tre låsningene han har hatt. Han ble jo til å med henvist fra fysioterapeuten hans. Men da sa legen at det måtte jeg ikke, for de hadde ingen tro på det. Jeg sa også at jeg hadde planer om å gå til manuell terapeut for å sjekke ut om han har KISS, men det ante de ikke hva var, og sa jeg ikke burde gjøre noe før de hadde gjort sine undersøkelser.

Men når ting hjelper, hvorfor kan en ikke bruke det??? Og hva kan skade å få undersøkt han for KISS? Så får jeg iallefall det ut av hodet hvis det ikke er det. Han har jo så mange tegn på KISS. Bananstillingen bl a.

Hva hadde dere sagt/gjort?

Stoler dere fullt og fast på legene? Jeg har nå bestemt meg for å vente til jeg er ferdig på sykehuset før jeg går til kiropraktor og undersøker han for KISS, men kan det skade å gjøre det før?

Kiropraktor har jo hjulpet han før når han blir så stiv i kroppen, og manuellterapeutene vet jeg ikke hva gjør....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke man skal stole helt og holdent på legene. Følg magefølelsen! Jeg fulgte legens råd ang medisinering av en brystbetennelse, og endte opp med en innkapslet abcess.... Hadde han hatt peiling på brystbetennelser så hadde jeg kanskje sluppet tre turer på sykehus for drenering...

 

Jeg kan ikke så mye om Kiss, men kan ikk skjønne at det tar skade at noen ser på ham og vurderer symptomene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen leger kan alt om alt, og er det fastlegen din så kan han kanskje ikke så mye med barn (spesielt siden han ikke vet hva KISS er). Jeg stoler ikke blindt på leger...det er vel som med jordmødre, de har alle sine egne meninger og erfaringer. Jeg syns du bør gjøre det som føles riktig for deg, kan ikke helt forstå hva det kan skade å undersøke om barnet ditt har KISS....men jeg er ingen ekspert da men tenkte jeg skulle gi deg mine tanker om dette.

 

Du kan jo kanskje ta kontakt med en som driver med manuell terapi (?? jeg vet ikke om det var riktig skrevet, har ikke hørt om slik behandling før) for å snakke om mulighetene for å sjekke barnet ditt for KISS.

 

Lykke til videre, og jeg vil også høre om hvordan det går med Benjamin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre slik at når det gjelder KISS så er det mange helsepersonell som ikke kjenner til det, eller ikke vedkjenner at det er en fysisk "lidelse"... Da Emma hadde fått diagnosen så snakket mamma med min tante som er fysioterapeut (og absolutt bør kjenne til dette).. Hennes reaskjon var "du skal vel ikke begynne å bryte på den lille ungen!!".. Ikke akkurat så betryggende når man jo ikke engang vet hva behandlingen går ut på...

 

Emmas behandling for KISS har bestått utelukkende av "stretchøvelser". Dette er de hun har hatt:

 

1: Emma legges på siden, jeg legger armene mine på hoften henne for å holde henne stabil og terapeuten legger armen sin mellom skulderbladet på emma og bare yter lett press så hun stretcher området litt...

 

2: Emma legges på rygg, emma har korslagte armer og jeg holder armene hennes så hun er stabil. Terapeutern sitter ved emmas hode, tar tak rundt emmas nakke og stretcher hodet over til høyre... Emma kunne ikke tidligere se rett over til høyre...

 

3: Samme utgangsstilling som ovenfor, terapeuten holder emma rundt nakken og bare helt superlett "drar" i nakken på emma (Emma kunne ikke bøye hodet fremover, og heller ikke legge det ned når hun lå på magen).. Ved behandlign nummer to hadde Emma her er gjennombrudd. Da behandlingen startet så gråt hun (fordi hun ikke liker å bli holdt og ikke fordi det er vondt). men plutselig ble hun helt stille, terapeuten holder gjerne stillingen noen sekunder og det var som om emma plutselig skjønte at dette virker og dette er jo ganske behagelig egentlig..

 

Jeg må si jeg ble veldig positivt overrasket over behandlingen og det var ikke noe skummelt ved den.. Og dessuten så tar det jo en skikkelig undersøkelse først og er det slik at det ikke er KISS så finner de jo ut av det...

 

Lykke til iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke et enkelt spørsmål å svare på.

Det er jo dessverre slik at enkelte ganger fraråder man behandling på et godt grunnlag, men ikke gir all informasjonen til foreldrene, mens andre ganger fraråder man behandling på et heller slett beslutningsgrunnlag. Vanskelig å si hva legen din har gjort. Foreløpig er han den siste som har sett gutten din, og som har gitt deg et råd (om ikke du er helt enig), så jeg ville ha hørt på han inntil videre.

Jeg synes du kan oppsøke fastlegen deres for en undersøkelse, hun/han kan også se i epikriser samt evt ringe til sykehuset, for å få en second opinion.

Nakkeleddindusert symmetriforstyrrelse (KISS) er nok kjent, men kanskje ikke så kjent som en skulle håpe på;-)

Om jeg stoler fullt og fast på legene? Tja, hva skal jeg svare på det;-) Nei, jeg gjør vel ikke det, jeg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at kiropraktorene ikke blir anerkjent av legebestanden, og derfor anbefaler de ikke å gå til kiropraktorer. Jeg har selv måttet å til kiropraktor pga rygg og nakkevansker, men da med 'henvisning' fra fysioterapeut. Legen min anbefalte meg å ikke gå til kiropraktor, men oppsøke fysioterapeut, så det er ikke til å bli helt klok på.

 

Vet det er noen leger her inne så jeg skal ikke tråkke dere på tærne, men jeg snakker bare helt generelt... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråkker ikke meg på tærne, vet du;-)

Vi bruker vel alle de behandlinger vi ser effekt av. Er ikke spesielt glad i at pasienter må bruke MANGE penger på behandling som ikke virker - men det kan like gjerne være hos fysioterapeut eller manuell terapeut. Så jeg har min lille samling av behandlere, både kiropraktorer, fysioterapeuter og manuellterapeuter som jeg vet er dyktige, og som holder seg unna dersom det er situasjoner de ikke klarer å håndtere. Men vi er vel alle forskjellige, og jeg snakker bare for meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...