Gå til innhold

Juni: Nå er han overalt!


Gjest

Anbefalte innlegg

Han verken krabber eller åler, gutten min, men han klarer å manøvrere seg rundt omkring likevel! Han ruller seg rundt, strekker seg fram og roterer. Og det finnes så mye spennende å undersøke i verden! I dag dusjet jeg mens han lå på stellematta på gulvet. Da bruker han å ligge og leke med klærne som henger over ham. Da jeg sto og tørket meg, hadde han kavet seg bort fra matta, og begynte å dra i posen i søppelbøtta. Han klarte å dra den opp, og jeg oppdaget det ikke før bleier og bind veltet over ham. Såååå morsomt! Og enda mer morsomt ble det av lydene mamma laget: "Fysj!" og "æsj!". Jeg kunne ikke annet enn å le, da! Det blir action i heimen framover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hihi, så artig!

 

Mye spennende å utforske ja! Jeg har endelig funnet ut hvordan jeg skal få jenta mi til å ligge iro mens jeg dusjer, vasker etc.

Hun er høyt og lavt, har ålet seg lenge, sitter, klatrer og går langs møblene. MEN... hun har glemt hvordan hun ruller fra rygg til mage.. hihihi

 

Så nå bare legger jeg henne på ryggen og får gjort alt jeg skal : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja nå har det satt i gang her også! Utrolig moro. Hun drar seg bortover parkettgulvet i rasende tempo, og hever seg opp på alle 4 der hun står og svaier litt. Opp og ned og opp og ned. Merker at hun også synes det er utrolig morsomt, mer utholdende i å leke meg seg selv på gulvet nå.

'

Litt mer å passe på nå, gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teodor kommer seg også frem, på en merkelig måte ;) Kan egentlig ikke kalle det verken krabbing eller åling ;) Å gjerne baklengs ;)

Spennede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppriktig imponert over at det går an å forflytte seg 1 ½ meter uten å kunne krabbe! Gutten min står nærmest i bro når han ligger på ryggen, og så ”humper” han seg sidelengs eller bakover på ryggen. Trodde jeg var trygg så lenge han ikke krabbet, men dengang ei.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi...ja de er jammen meg kjappe:) og alle nei tingene er jo selvfølgelig aller aller best å leke med!!!:)

 

Nano og Diktatoren: Så utrolig flink bebbis som går langs møblene allerede:) Når er lille bebbisen din født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg endret nicket mitt - fra mamman til Harald

 

men her er det og travelt - Harald åler seg fremover i rasende tempo,

han kommer seg over tråskåla og rundt i alle rom der døra ikke er lukka..er den ikke i lås, dytter han den opp og åler seg videre :o) flinkingen :o)

han følger etter meg og uler når han ikke seg meg...hehe! får ikke ro på do en gang!! å være i lekegrinda er utilgivelig :o) er litt dumt at jeg ikke har lært ham det!! det gangene han er der så varer ikke det lenge!!

 

men han er ikke skeptiske til fremmende enda...håper vi slipper det!!

 

han står og hopper i fanga til folk, det er kjempe stas...leker helst med ting fra bordet!! og eeelskeeeeer vannflaska mi :o) den drikker han av med hjertens lyst...

 

gruer meg til april - da er det tilbake til jobben!!

blir ikke lenge til nestemann kommer :o) koser oss masse hjemme!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er helt utrolig for en fart de får på seg plutselig..

og som du sier, selv om de ikke åler seg klarer de å forflytte seg til et helt annet sted..

 

jeg sier nei og tar han bort når min lille er i blomsterkrukka.. men han ser bare opp på meg og LER!!? hehe.. en ny verden!

 

og det som er så fantastisk er hvordan lillingen kan fasinere seg av en liten støvdott eller lo fra en ullsokk og leke med den leeenge!!!! snakk om å oppdage verden..d et må være helt fantastisk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille snuppa mi har begynt å krabbe nå og er som ett olja lyn. Kryper fra rom til rom og utforsker det meste. Favoritter er å rive ned blomsterpotter i stua, spise på sko i gangen eller slikke på flisene på badet. En liten raring :)

Hun har også begynt å reise seg opp etter alt mulig - og står og vakler med ett stort glis om munnen. Er en utrolig gøy tid ja :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå virker det nesten som at det er flere som krabber eller åler, enn som ikke gjør det. :-) Jeg er glad det er min andrefødte.... ellers tror jeg at jeg hadde blitt litt bekymret!

 

Apropos støvdott... gutten min putter ALT i munnen, så det hadde ikke vært aktuelt å leke lenge med en støvdott, nei! Hmm...kanskje det er derfor han ikke krabber eller åler enda - fordi han er mer opptatt av å spise på ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte undersøke litt. Ikke fordi jeg er bekymret, men fordi jeg er nysgjerrig på hva som er tidlig, sent og gjennomsnittlig. :-)

Dette stod å lese på temasidene:

 

"De fleste lærer å krabbe når de er rundt 9-10 måneder, mens noen velger seg en annen måte å komme seg fremover på, f. eks ved å ake seg på rumpa.

 

Rygg- og nakkemuskulaturen begynner nå å bli sterkere, men før barnet selv setter seg opp, vanligvis ved 8- til 12 måneders alderen, bør det ikke settes på gulvet alene. Rundt 6 måneder klarer mange å sitte uten støtte noen få sekunder, men først ved 8 måneder er ryggen sterk nok. Ikke gå fra barnet i sittestilling, før det selv klarer å bevege seg trygt ut av denne stillingen- barnet kan fort velte når det blir sliten i ryggen.

 

I 9- 12 måneders alderen kan barnet trekke seg selv opp fra gulvet til stående stilling når det holder seg i et møbel. Etter hvert som balansen bedres, begynner barnet å gå sidelengs langs møbler, og kan etter hvert slippe taket med en hånd. Barn lærer seg tilslutt å gå uten støtte, engang mellom 10 og 18 måneder, de fleste rundt 13-14 måneders alder. Husk at normalspennet for motorisk utvikling er stort, man kan lett tro at sitt barn har forsinket utvikling selv om det er innenfor normalen. La barnet få den tiden det trenger!"

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...