Gå til innhold

ullbuksen stinker etter en natt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg kan da ikek vaske og kure ullbuksene hans hver dag,da blir di jo aldri tette!!men nå,etter ei natt, så lukter den en blanding av såpe og litt surt....men den holdt tett da...

noen tips?lukter deres ullbukser etter en natt? han sover hele natten med samme bleie,så vet jo at det vil lukte litt da, mne trodde ikke ullbuksen ville lukte surt...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan lufter du ullbuksa da? Og hvor lenge går det mellom hver gang du bruker den?

Her bruker vi samme ullbukse hver natt (sover fra 8 til 8, så ligger med den lenge), men vet enkelte foretrekker å bytte mellom to nattbukser annenhver natt. Om morgenen lukter kanskje ullbuksa litt, men etter lufting skal det ikke lukte noe. Vil tro den er kuret nok i alle fall, siden den holdt tett.

Skrevet

En tøybleie holder jo ikke helt på urinen etter hva jeg har forstått, for da skulle man ikke ha behov for en ullbukse utenpå bleia som suger opp urinen som lekker igjennom. Så det er vel kanskje ikke så rart at det blir lukt av ullbuksa når den faktisk blir våt av tiss? Men jeg trodde faktisk som deg at det ikke skulle lukte av den, men det er kanskje fordi den ikke er helt "herdet" enda? Veit ikke jeg, men det kommer nok en forklaring fra en av tøybleiebrukerne her inne, som enten har mistet luktesansen og vil hevde at det ikke lukter, eller som har erfart at ullbuksen når den har herdet ordelig ikke avgir lukt lenger :-)

Skrevet

takk for svar=) eg har tre ullbukser tilsammne, så kan bruke den samme ullbuksen bare om natten. til lufting henger eg den opp....han bruker samme bleie fra han legger seg ca kl 19, og til me står opp mellom 07-09.

Skrevet

Jeg kan hevde at ullbukser IKKE skal lukte, og det er ikke fordi jeg har mistet luktesansen!

Ullbukser er av noen kalt "magiske" bukser fordi:

Ullbukser skal være satt inn med lanolin (det kan ikke være superwashbehandlet garn). Lanolin er ullfett. Dette har flere gode egenskaper. Bl.a en merkelig kjemisk raskjon som gjør at lanolin og urin til sammen omdannes til såpe! I tillegg er det lanolin som gir ulla en helt egenskap til å holde på fukt uten å kjennes våt.

Og tro du meg - det var med skepsis jeg selv prøvde ullbukser, men det er sant - det kan gjerne gå en måned eller to mellom hver gang jeg vasker de!

Når det gjelder problemet i hovedinnlegget vet jeg ikke helt hvilke råd jeg skal gi. Hvis jeg merker antydning til lukt er det gjerne fordi det er på tide med ny vask/ullkur. (men det tar som sagt et par måneder).

Det er mulig å vaske ullbuksen i en kjele hvis du lar den ligge i vannet fra det er kaldt og til det er blitt kaldt igjen etter kokingen. Det kan jo være verdt forsøket. For så gi ny ullkur. Ellers er det viktig å lufte de mellom hver bruk! Hm...det er i grunn de tipsene jeg har.

Skrevet

hei HI her=)

takk for svar=)

det er ikke så lenge siden eg vasket pg kuret den ullbuksen...men merka nå etter at den har hengt til tørk en stund, at det lukter litt mindre av den nå...kan det væe det at den bare måtte tørkes skikklig først?skal bruke den samme bare om nettene,for har andre til dagen...så da bruker den jo ca 12 timer på å tørke da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...