Gå til innhold

Babler deres babyer?


Benni-min

Anbefalte innlegg

Da jeg var på sykehuset spurte både fysioterapeuten og legen om han bablet mye, og det gjør han ikke. Lager bare lange lyder. Nesten som nnnnnnnnnnnnn,mmmmmmmmmm.

Kan det også ha noe med treg utvikling å gjøre? Benjamin bablet mye mer før (noen mnd siden), men har helt sluttet nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt vanlig at de slutter å bable, har jeg lest. De har jo lært det, så da er det andre ting som står i fokus i utviklingen, andre ting han er opptatt av å få til. Ingrid babla i vei fra hun var halvannen måned, men hadde en måned der hun nesten var taus, hun prata i hvert fall ikke til oss, bare til seg selv. Den siste måneden har hun testet ut b/p/f-lyden. Og hvor høyt stemmen hennes kan låte! Altså - helt normalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er inne i en periode der volumet på stemmen er meget interesant og den kan også brukes for å få oppmerksomhet har hun funnet ut :)

 

Og har den siste uken kommet med masse nye lyder, så er nok inne i en ny runde med babling etter en stille stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, denne stille perioden hans har nå vart i et par mnd om ikke lenger. Han har ikke startet å eksprimetere med stemmevolum heller hehe. Jeg lurte på om det var fordi jeg snakker norsk med han og faren snakker islandsk med han. Trodde de ungene var tregere med å snakke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førskolelærer og det jeg har lært om tospråklighet er at mange hevder at barn med et morsspråk og et farsspråk KAN få en forsinket språkutvikling.Men det er ingen forskning som støtter dette helt og holdent. Tror dessuten det er veldig individuelt. Simen babler også mer i perioder, mens han er stille over lengre perioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det samme her som hos de andre som har svart deg. I perioder har Karsten "snakket"/hylt, i andre perioder har han vært stille. Og når han "snakker" er det gjerne en lyd det går i for en periode, kanskje opptil to uker før han bytter lyd. Nå i det siste veksler han litt over dagen, noe hyl, noe bababa, noe brrr (blåse med leppene) og noe gyyyy...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Emma har slike periode som hun babler i. Eller evt bare hyler.. Men, før hun fikk behandling for KISS så var lydene hennes totalt anderledes... Det var som om "stemmebåndet" var låst på et vis... Lydene endret seg allerede etter første behandling hos henne... Før behandlingen kunne hun f.eks ikke si Agyy og det var det første hun sa etter behandlingen..

 

Men det er nok en del andre ting som har blitt mer interessante og dermed så glemmer de litt at de kan bable i perioder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...