Gå til innhold

Rape-tips...? Noen??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger tips for å få lillejenta mi til å rape etter at hun har spist.. Hun er nå 7 uker gammel.

De gangene hun raper ordentlig, sover hun så godt etterpå... Får hun ikke til å rape, så gråter hun og har vondt (tror jeg) noe som medfører mindre søvn på oss foreldre.

Alle tips, gjerne kreative tips, mottas med stor takk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min unge raper lettere når han får komme litt opp. Enten på brystet eller at han sitter med hodet mot mine knær, og rompa mot magen min. Jeg har føttene litt oppover. Og jeg ha merket at han lettere raper de gangene jeg må holde han med en hånd. F.eks mens jeg ordner dyna. holder han mot meg, under armene,. Jeg er elendig til å forklare. Ellers bruker vi å stryke oppover på ryggen og klappe på rygg og rumpe.¨

Vi hører det også på gutten når han har luft. Om han har sovna, så hører vi han sliter, og hvis vi ikke tar han opp så han får rapa, så våkner han selv fort.

Skrevet

Sett henne på fanget ditt sittende, og bøy overkroppen hennes framover. Hold hånden din under haka for å støtte denne. Hold henne slik en liten stund, og snart kommer rapen! Hvis den ikke kommer med en gang kan du legge henne høyt opp mot brystet ditt etter en liten stund.. Ofte kommer den da. Hvis du holder henne for lenge sittende kan hun gulpe av det, men da kommer iallefall rapen. Du merker fort hvor lenge du trenger holde henne. Og kommer det ikke noen rap, så er det nok så lite luft at du trenger ikke bry deg om å få opp noen rap. Dette er et godt råd som ofte gis til kolikk-barn. Håper du skjønte hva jeg mente,... Det hjalp iallefall meg!

Skrevet

Metoden til aprilspøk var det som fungerte best hos oss.

Skrevet

Ja lærte også metoden til aprilspøk nettopp. Og nå kommer rapene mye lettere opp. Fikk høre at denne rapemetoden lærer alle mødre før de drar hjem fra sykehuset i Sverige.

Skrevet

Kan skrive under på denne jeg også. hadde store problemer med å få junior til å rape helt til vi byttet til denne rapestillingen - nå raper han så og si alltid (men obs obs - det stemmer at det kan komme en del gulp også så sitt klar med klut under haka hans!)

Skrevet

Hvis min gutt ikke raper holder jeg han med hendene på ryggen/nakken og hodet hans og rett og slett snur han sakte opp ned en gang eller to. Han synes det er morsomt og rapen kommer alltid:-)

Skrevet

Kan også legge ned babyen i 10 min, og så ta h*n opp for å prøve igjen.. Mange trenger litt tid før det kommer.. =)

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke om babyen din spiser masse eller er glupsk, men jeg tar hvertfall små pauser under ammingen så hun får rapet litt innimellom. Hvis magen blir for full av mat, er det ikke alltid rapen får plass til å komme opp.

Skrevet

Du kan også holde henne opp i luften og liksom tippe henne framover mot deg slik at hun får beina oppover og hodet nedover, og gjøre det forsiktig fram og tilbake et par ganger. Ellers når du stryker henne på ryggen når du har henne inntil deg med hodet på din skulder, skal du bare stryke oppover (ikke nedover), bare opp, opp, opp for liksom å få luften oppover... merkelig men. og du skal stryke helt opp til hodet, ikke bare midt på ryggen.

Lykke til

Skrevet

Her er enda en variant.

Legg henne med hodet på din venstre skulder.

Ta din høyre hånd og stryk henne på siden fra hoftekam til under armen et par ganger.

Skrevet

Vi lar Emilie sitte litt oppreist etter at hun har spist, og tar henne så opp på skulderen for å rape. Andre ganger ligger hun gjerne på lårne våre på magen - min erfaring er at hun raper lettere på lårne, for då kaver hun litt samtidig.

Når hun virkelig ikke vil rape, gir vi ca 1-2,5 ml med sukkervann.. (koke 1 dl vann, og 1 ss sukker) - pleier å funke..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...