enern Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Poden tåler ikke melk (15 mnd.), og må derfor lage mye mat fra grunnen. Saus føler jeg er en liten utfordring. Noen som har noen gode oppskrifter til både barn og voksne? De kan inneholde melk, for da bytter jeg det bare ut med ris - eller soyamelk. Buljong prøver jeg å unngå, for det inneholder så mye salt. Har dere erfaring med å kjøpe bein og koke kraft på dem?
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Hei. Jeg har laget frikasse saus på soyamelk. Du finner og fløteerstatning på helsekost eller Mega. Lurer på om Toro har en storhusholdningspakke med brun saus som er melkefri. Den selges på helsekost.
SassyMom Skrevet 25. januar 2007 #3 Skrevet 25. januar 2007 Bruk vannet du koker maten i som saus. Ha oppi litt tomatpuré feks, jevn med litt mel, ha oppi krydder.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Det skal ikke være melk i brun saus uansett.
mamma og godguttene Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Visst dere bruker bearnesaus, så er det ikke melk i den lette typen, pleier å lage den med soyamelk.
Gjest mphs Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har kokt mye kraft spessielt på jobben, men også hjemme. Hvis du skal gjøre det er det greit å lage mye på en gang, koke den godt inn(redusere) og fryse den i porsjonspakker. Dette gjelder spesielt om du vil lage oksekraft for den tar litt tid å lage(skal koke lenge). Når du lager sausene kan du også lage store porsjoner og fryse ned i passe porsjoner. Om dere har plass i fryseren. Så går det fortere når er slitne etter en lang dag. Oksekraft: 1 kg okse eller kalveben med litt kjøtt 4 ss olivenolje 2,5 l kaldt vann 2 grovhakkede stangselleri 2 grovhakkede store gulrøtter 1 grovhakket løk 1 bouquet garni(laurbærblad, persille og timian) 1 ts salt Stek bena i ovnen til de er brune ca. 30 min 240 grader(Snu dem etter et kvarter). Ha de i en stor kjele og tøm over kaldt vann. Del grønnsakene grovt opp og tilsett dem, du trenger ikke skrelle dem(men er det jord på dem må du skylle det av). Kok opp og skum av. La den koke 4-6 timer og sil den. Om nødvendig kan du sile den gjennom en lin klut. Nå kan du koke inn kraften mere slik at den tar mindre plass om det er nødvendig. Grunnoppskrift fiskekraft: 1 kg. avskjer fra torsk, hyse, laks, steinbit, breiflabb o.s.v. 1 gulrot 1 liten løk evt. 1 purreløk en liten slump olje Saften av en sitron Start med å vaske av avskjeret, fjern blod, gjeller og evt. innmat. Del opp bena i biter. Hell litt olje i en gryte, og ha i bena. Tilsett hakket løk, purre, og gulrot i skiver. Stek veldig lett. Hell over hvitvin/sitronsaft og vann slik at bena er dekket. Kok opp, skum av. La det stå å syde i 30 min. Sil av og reduser til det halve . Du kan høre med ferskvaredisken om de selger avskjær hvis du ikke har tilgang på det selv. _____________________________________ Hvit grunnoppskrift: 5 dl. eller 4-6 porsjoner 2 toppede ss. hvetemel 1 ss. smør 4-6 dl. væske Smelt smøret i en gryte, tilsett hvetemelet og rør det jevnt. Tilsett 3 dl. væske og kok opp under omrøring. (Hvis du lager en saus som både skal tilsettes kraft og melk, lønner det seg å tilsette kraften først, melk har en tendens til å svi seg) Rør hele tiden mens sausen koker. Tilsett resten av væsken etter etpar minutter, når du får et inntrykk av hvor tykk sausen er.Koketiden er minimum 5 minutter. Hva slags veske du skal ha i sausen kommer ann på hva du skal bruke den til. Til kjøtt bruker du f.eks. oksekraft og til fiskeboller eller annen fisk bruker du fiskekraften(og noe av kraften fra fiskebollene om det er det dere har, men husk den er salt)+ ris- eller soyamelk, skal du lage frikasesaus bruker du bare kokevannet fra kjøttet den dagen og ris- eller soyamelk. I hvit saus til f.eks. gratenger og lasagne brukes ris- eller soyamelk. Denne sausen bør være litt tykkere enn "vanlig" hvit saus, reduser derfor væskemengden noe. Skal du lage ferskkjøtt og løksaus tilsetter du bare løk og oksekraft. Forslag til tilsetninger i sausen for å få mer smak. Til kjøtt: -I løksausen er det godt med litt eddik og sukker. -Sopp til f.eks. biff, La 50 g. sopp surre etpar minutter i smør før du tilsetter det i sausen. -Tomatpure(tomatsaus til pasta og kjøttpoller etc)Lager du tomatsaus bør du ha i litt sukker for å "brekke" smaken. Men dare som krydder. -Krydderurter som f.eks. persille og dill(godt til fisk) -Karri da er det en fordel at karrien surrer litt sammen med smøret på svak varme før du tilsetter melet og væsken, da får man fram mer smak. -Nypresset sitronsaft -Paprika enten finhakket som surres lett i olje eller pulver. Gjerne i kombinasjon med en ss. hakket løk. -Hvitløk. -Pepper Til fisk: Reker, blåskjell eller krabsticks (Has i helt på slutten av koketiden, skal bare varmes.) Sopp Sitron Hvitvin (0.5 dl. til de voksne:o)) Løk Paprika Krydderurter Karri, surr den i smøret før du tilsetter mel og væske. Hvit saus til gratenger o.l. Litt revet muskatt Revet ost. _________________________________ Brun grunnoppskrift: 5 dl. eller 4-6 porsjoner 2 toppede ss. hvetemel 2 ss. smør 4-6 dl. kraft Et dryss salt og pepper og evt. litt soyasaus Start med å smelte smøret i en gryte.Tilsett hvetemelet og rør det jevnt. Nå skal dette brunes, rør hele tiden med en tresleiv, slik at det ikke legger seg nedi. Middels varme. Du kan godt brune større mengde enn du trenger. Brunet meljevning holder seg etpar uker i kjøleskapet. "Fløtesaus" Grunnoppskriften, men erstatt 1 dl. kraft med ris - eller soyamelk Viltsaus: Tilsett knuste einerbær, rørte tyttebær, brun ost og kraft/sjy fra vilt. Andre mulige tilsetninger: Rødvin(til de voksne )) Løk og paprika Sopp Purreløk Oj, dette tok sin tid og ble langt men jeg håper at det er noe du kan ha glede av:o)
enern Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 25. januar 2007 Tusen takk for svarene! Kjempefint at du tok deg tid mphs til å skrive Jeg får skrive ut dette og ta vare på det. Det åpnet en ny Ultra-butikk i nærheten av oss i dag. De har ferskvaredisk. Håper de kan selge meg noe til å koke kraft på.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå