Veravera Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Og i den anledning trenger jeg tips, råd og oppmuntrende ord fra dere som har tatt nattavvenning på deres små gullklumper. Jeg må innrømme at jeg synes det er helt forferdelig - men vi trenger så sårt litt mere søvn + at det er vel ikke bra med all denne ammingen nå når tennene begynner å komme. Vi tenkte at pappaen skal ta ham og jeg legger meg i andre enden av huset. Og så la han skrike - bare tilby ham vann og smokk. Eller? HVORDAN GJORDE DERE DET? Jeg blir veeeeeldig glad for alle tilbakemeldinger!!! På forhånd tusen takk!!
mammsen06 Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Mi jente er 9,5 mnd. Og jeg trenger og sårt mere søvn. Tar imot alle tips med stor takk!!!
allergibarn Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 han får fortsatt pupp en gang om natta, men jeg har vært bortreist flere ganger og det har gått helt fint når pappaen tar han. Er han vant til at han går inn om han våkner om kvelden og sånn eller? Sønnenn vår bruker ikke smokk, og vil ikke ha vann om natta. Ofte løfter pappaen han bare opp, koser med han så sovner han igjen på skuldra hans - så legger han han ned igjen. Men hvis jeg går inn, krever han pupp... Forrige gang jeg var borte en natt, nektet han sove i sin egen seng igjen... slet da med en tann... så han sovnet på pappas arm i pappas seng etter ca 30 minutter. Så ble han bært tilbake i sin egen seng og sov resten av natten. jeg merker at han sover mye lengre, om jeg gir han relativt mye vann før han legger seg, så jeg tror det er tørsten han våkner av. Du skal se det går så fint når pappaen tar han. Her i huset er ialleflal pappaen veldig rolig, og er ikke stresset over at han må gå inn om natta etc.
3 *guttemamma Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Skulle gjerne gitt noen råd om jeg hadde.. Skulle egentlig gjort det samme med vår lille påde på 9,5 mnd. Vært helt utrolig å sove en hel natt snart. Men jeg må innrømme at jeg orker ikke.. Og tror ikke mannen er tålmodig nok heller. Hadde vel endt med at han fikk melk på flaske istedenfor Ellers er jo alle gode råd at man bare skal trøste, gi vann og smokk. Og helst holde mor ute av syne så du har nok tenkt riktig. Lykke til Vi må få høre hvordan det går etterhvert da.
allergibarn Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 i natt sov han faktisk fra 19 til 4.30, pupp og sov til 8. Det er uvanlig, men det var utrolig godt. Endelig kom den siste tannen han slet med, og han fikk masse vann før han la seg igår. Mye våtere bleie i dag enn vanlig. Så prøv det... jeg håper det fortsetter slik
callmebecka Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Hei. Kunne hatt samme nick som deg da jenta vår var 5-6 måneder... Vi planla det slik at vi flyttet henne på eget rom og nattavvendte i samme slengen, da var hun ca 6 mnd. Ammet henne omtrent hver time om natten, og var ganske kjørt, vi planla at jeg skulle bli på soverommet så hun ikke luktet meg og puppen, og at kjæresten min skulle gå inn hvert 5 minutt, gi smokken og si at vi er her og det er natt etc... Jenta sovnet som vanlig ved 19 tiden, våknet ikke da jeg ga henne pupp kl.23, vi la oss og jeg bråvåknet i 4 tida av at ingenting hadde skjedd! Styrtet inn på rommet hennes hvor hun sov så godt som bare det, helt frem til kl.07 neste morgen! Slik har det vært hver natt siden, helt utrolig!!! Og vannvittig deilig!!! Vet jo ikke om dette funker på andre barn, men hos oss var det magisk! Lykke til!
Kjerringhelvetet <3 Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Hei, har dere sett at det er en egen debatt for nattavvenning her inne? Jeg fant den i sted. Mulig dere finner noen gode tips der inne. Ellers vil jeg bare ønske dere lykke til. Vi har ikke kommet så langt enda, snuppa er bare 5 mnd, men vi har lykkes i å kutte mye ned på nattammingen. Fra ca 10 til 3 amminger per natt. Går ut fra at dere må gjøre det på samme måte, bare prøve å la være å amme om natta og trøste på alle mulige andre måter når tassen våkner. Tenker dere å trappe ned gradvis eller bare kutte tvert, forresten?
mammsen06 Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Vi har flytta henne inn på eget rom. Og synes det var roligere de første nettenen. Var bare inne to ganger og ga pupp (Tidligere opp til en gang i timen). Så fann ho ut at ho kunne sette seg opp i senga, og etterkvart røyse seg opp, og da er ho heilt håplaus. I kveld sovna ho sittende i senga. Kroppen min hyler etter søvn, og lunta er veldig kort, noe som dessverre kan gå utover storesøster. Dårlig samvittighet om kveldene når berre endelig har sovna. Sambo er på jobb ut i nordsjøen. Har ikke lyst at hun skal ligge i safe heller. Vil at hun skal lære seg til at hun skal ligge i senga når hun blir lagt.
Veravera Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 24. januar 2007 Takk for tipset. Skal sjekke den ut! Vi tenkte å kutte tvert. Har prøvd den "mykere varianten" før og det funker ikke. Desverre :-)
monztah Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Ser at så mange lar pappaen ta avvenninga. Det har ikke vi gjort - mest fordi hun faktisk ikke roer seg med ham, det blir bare panikkskriking. Og så har jeg lest et sted at det er bedre mammaen tar avvenninga, fordi da mister ikke babyen "både mammaen og puppen" samtidig, bare puppen ;-) (Husker ikke hvor jeg leste det da...) Dessuten så gjorde jeg vel "kardinalfeil" nr 2 tillegg: jeg tok henne opp og trøstet når det ble for gale, og la henne ned igjen. Mye fordi hun gjerne snur seg og blir stående på alle fire med den ene armen inni pysjen. Noen ganger roet hun seg fint på skulderen min og sovnet i det jeg la henne ned igjen (etter noen gjentakelser...), andre ganger skrek hun bare verre fordi hun innså at det ikke ble noe pupp. Men ville bare si en annen ting også, og det er at babyer er smarte! De skjønner forholdsvis raskt at det ikke blir noe, og finner ut at de like gjerne kan legge seg til å sove istedet! Mitt premietips, he he, må i hvert fall bli å opptre så rolig og selvsikker som bare mulig, vise med toneleie og kroppsspråk at dette er helt i sin skjønneste orden og akkurat slik det skal være nå. (Selv om du er kvalm og på gråten og føler deg helt frynsete i nervene.) Vi gikk ikke inn og ut av rommet mens snuppa skrek og sto på, men lå i senga vår ved siden av og strøk henne nå og da over hodet (eller snudde henne da) og snakket beroligende, og la dynen fint på henne igjen. Husk å ha klokke tilgjengelig slik at du ser at det blir bedre og bedre for hver "økt". Det føles nemlig lenger enn det virkelig er, så det er bra for motivasjonen. LYKKE TIL - du får snart sove!!
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 Vi la gullet som vanlig, på sitt eget rom, når hun våknet og ville ha pupp gikk pappa'n inn å ga henne smokk og gikk så å la seg igjen. Når hun begynte å grine var det han som gikk inn å roet henne. Første natta var et helvete.... Andre natta gikk litt bedre, 3 enda litt bedre og 4 natta sov hun igjennom.. MItt tips er å IKKE gi vann. Da har du bare et nytt problem med at du må opp å gi vann. Smokk holder, den kan de ordne seg med selv og de lærer fort å sove natta igjennom. Om de får vann gjør de ikke det. Da våkner de fordi de er vant til å våkne for å få vann da.. Vi lot henne bare skrike (10mnd) men pappa'n la seg sammen med henne på rommet og pratet og prøvde å roe henne. Bare ikke gi etter. Det er tøfft, men verdt det og funker kun om man har is i magen og gjør seg litt hard.
Gjest Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 Les også inne på Søvndebatten, her leste jeg ihvertfall en god tråd om dette. Lykke til, og skriv gjerne på søvndebatten hvordan det går!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå