Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg var veldig imot keisersnitt før fødsel med førstemann(ironisk nok), og har tenkt på fordeler/bakdeler og frykten fra en evt. dødfødsel som raskt kunne skjedd sist, og hadde liksom bestemt meg for keisersnitt siden det nå også er to. Sist gang hadde jeg ni cm åpning, ingen antydning til flatning av livmormunnen og på grunn av fosterafyksi tok de hastenitt. Da jeg var inne på kontroll i går med måling av livmorhalsen, spurte jeg legen hvordan de stilte seg til keisersnitt og fikk svar om at det likte de IKKE. Var absolutt det beste hele tiden ,selv om jeg hadde dårlig erfaring fra sist osv. Og hvis han(legen) f.eks hadde hatt vondt i magen, kunne ikke han bare fjernet blindtarmen fordi at han ikke ville ha smerter i magen. For en merkelig sammenligning.... Jeg sa det virket som en bedre løsning også med et planlagt snitt enn et evt. hastesnitt til og da bare så han rart på meg. Så jeg fikk følelsen av å være en vrang kvinne som tok opp temaet så jeg tenkte bare å la det ligge. Har derimot drømt veldig mye i natt om at den ene tvillingen dør og våknet av mareritt, så det gikk nok litt lenger inn en jeg trodde. Så har derfor begynt å bekymre meg for at dette skal bli det som skal ta opp tankene mine fram til fødselen(som ikke er før om 16 uker). Min fastlege er fast bestemt på at jeg burde ta keisersnitt, med tanke på at jeg har hatt mye stoffskiftetrøbbel og ikke er i den samme fysiske formen som sist men det virker som om det ikke hadde noe å si for han legen på sykehuset. Noen som har vært i samme situasjon? Og eller vet om de faktisk har lov å nekte meg keisersnitt? Ble langt dette, men utrolig godt å få det ut:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
HDEO Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg hadde også hastekeisersnitt sist gang. Fikk time hos fødselslegen på sykehuset for å samtale om neste fødsel. Jeg hadde forberedt meg på avslag på nytt keisersnitt, men det var ingen problem. Vi ble enige om normal fødsel hvis babyen velger å komme før termin. Har den ikke kommet til termindato, blir det keisersnitt på termin. Jenta mi på 2 år kom etter 15 dager på overtid. Stå på ditt! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7932109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillegull,2 på jorden,1 engel Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg fikk også hastesnitt 14 dager på overtid første gang, og har vært til jordmor på sykehuset og snakket om den fødselen. Fikk med meg journalene fra den, og dæven der sto det mye rart jeg ikke fikk med meg den gang gitt! Det vi kom fram til var en vekstkontroll dagen etter termin, og da skal det vurderes igangsetting (først og fremst) med en gang. Jeg vil helst unngå keisersnitt pga har en på 1,5 år hjemme også.. Men jeg får keisersnitt hvis jeg vil. Den vurderingen tar vi da. Håper denne lille jenta tenker seg ut før termin jeg da.. Du må bare stå på, krev din rett! Ingen andre som gjør det for deg har jeg erfart.... Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7932665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
motherO Skrevet 25. januar 2007 #4 Del Skrevet 25. januar 2007 Legene har det siste ordet i Norge, dessverre. Det er ikke dermed sagt at de nekter deg, men det kommer nok litt an på sykehusets policy ang selvbestemt ks og litt på legens egen innstilling. Så man er prisgitt en grei lege har jeg inntrykk av. Selv fikk jeg selvbestemt ks på Ullevål uten store problemer. Det er nok fordi Ullevål har en policy om at de ikke skal være så vanskelige når kvinnen selv ber om det, og at legen jeg møtte var veldig forståelsesfull og grei. Tror Riksen er ganske liberal med dette også. De andre sykehusene vet jeg ikke. Når man har en traumatisk fødsel bak seg eller andre medisinske indikasjoner, går det nok lettere å få det innvilget. Har du mulighet til å velge Ullevål el Riksen bør du gjøre det, da du der helt sikkert får ks. Riktig lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7935859 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Del Skrevet 25. januar 2007 Tusen takk for alle svar, jenter:-). Glemte å skrive at jeg venter tvillinger og at det er derfor jeg ønsker keisersnitt denne gangen etter forrige opplevelse. Hadde liksom bestemt meg for å prøve vanlig hvis det var et barn, men syns det stiller seg litt annerledes med 2 barn. Det blir lillehammer jeg skal føde på, så riksen og ullevål er ikke noe alternativ, selv om det hørtes fristende ut:-). Tar gjerne i mot flere svar. Hovedinnlegger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7940925 Del på andre sider Flere delingsvalg…
(Muskat) Skrevet 25. januar 2007 #6 Del Skrevet 25. januar 2007 Nå har ikke jeg så veldig erfaring med leger, men jeg synes det du forteller om legen du har møtt at han er i overkant arrogant! Så lenge du har vært gjennom et hastesnitt og nå venter tvillinger, er det ikke menge fødselsleger som ville nektet deg keisersnitt tror jeg. Det finnes kanskje andre fødselsleger på sykehuset "ditt", slik at du kan få fleres meninger? jeg gikk selv gjennom hastesnitt sist,etter mange traumatiske timer satt guttungen bom fast, selv om jeg lå med pressrier og full åpning. Skal til samtale til uka og håper inderlig jeg får innvilget keisersnitt. Så slipper jeg iallefall en bekymring... Hvis du ikke får en annen lege, kanskje du skal få din fastlege til å skrive et brev du kan ta med til sykehuset? man skal ikke kødde med stoffskiftet heller... Stå på ditt du. Hvis du selv mener KS er best for deg, må du prøve å forklare så godt du kan. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931878-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7948435 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå