Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Del Skrevet 24. januar 2007 Jeg var veldig imot keisersnitt før fødsel med førstemann(ironisk nok), og har tenkt på fordeler/bakdeler og frykten fra en evt. dødfødsel som raskt kunne skjedd sist, og hadde liksom bestemt meg for keisersnitt siden det nå også er to. Sist gang hadde jeg ni cm åpning, ingen antydning til flatning av livmormunnen og på grunn av fosterafyksi tok de hastenitt. Da jeg var inne på kontroll i går med måling av livmorhalsen, spurte jeg legen hvordan de stilte seg til keisersnitt og fikk svar om at det likte de IKKE. Var absolutt det beste hele tiden ,selv om jeg hadde dårlig erfaring fra sist osv. Og hvis han(legen) f.eks hadde hatt vondt i magen, kunne ikke han bare fjernet blindtarmen fordi at han ikke ville ha smerter i magen. For en merkelig sammenligning.... Jeg sa det virket som en bedre løsning også med et planlagt snitt enn et evt. hastesnitt til og da bare så han rart på meg. Så jeg fikk følelsen av å være en vrang kvinne som tok opp temaet så jeg tenkte bare å la det ligge. Har derimot drømt veldig mye i natt om at den ene tvillingen dør og våknet av mareritt, så det gikk nok litt lenger inn en jeg trodde. Så har derfor begynt å bekymre meg for at dette skal bli det som skal ta opp tankene mine fram til fødselen(som ikke er før om 16 uker). Min fastlege er fast bestemt på at jeg burde ta keisersnitt, med tanke på at jeg har hatt mye stoffskiftetrøbbel og ikke er i den samme fysiske formen som sist men det virker som om det ikke hadde noe å si for han legen på sykehuset. Noen som har vært i samme situasjon? Og eller vet om de faktisk har lov å nekte meg keisersnitt? Ble langt dette, men utrolig godt å få det ut:-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931846-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/
Vinner av 4xlotto Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei, Jeg hadde det på samme måte, bare at jeg ikke hadde på langt nær de grunnene for ks som du. Jeg var bare rett og slett redd for at noe skulle gå galt under en vaginal fødsel. (Har hatt to greie vaginale fødsler før). Legene mente at vi skulle føde normalt, men med god støtte fra jordmor lokalt så ga vi oss ikke. Det kom etterhvert fram at de måtte ha ekstremt gode medisinske grunner for å kunne nekte oss ks, og pga at vi var påståelige nok så fikk vi gjennomslag. Kjenner også igjen den følelsen av dumhet når temaet ble bragt på bane. Virket som at alle med vett og forstand i hodet var inneforstått med at vaginal fødsel er eneste alternativ inntil evt gynekologen sier noe annet..... Men vi fikk heldigvis planlagt ks til slutt, og det var en fantastisk opplevelse! Mitt råd til deg er å stå på ditt, og ta gjerne med deg en du føler du kan ha støtte i på neste samtale med legen. Jeg hadde med meg mannen min, og det var godt! Lykke til - husk at det til syvende og sist er ditt valg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931846-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7933628
Vinner av 4xlotto Skrevet 24. januar 2007 #3 Del Skrevet 24. januar 2007 PS: Du kan forresten fortelle han at en nyere undersøkelse viser at av alle fødende kvinner som tar ks, så er legene i overtall. 22% flere av lege-kvinner føder ved ks, og 18 % flere av jordmødre gjør det samme. Så kan han jo tygge på den, istedet for den betente blindtarmen sin:o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931846-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7933655
Prøvigjen Skrevet 25. januar 2007 #4 Del Skrevet 25. januar 2007 TENKER LIKT SOM DEG JEG. ENDA EN EVIGHET TIL FØDSEL, MEN ØNSKER DEFINITIVT KS. Må jo være mye bedre med et planlagt ks, enn et hastekeisersnitt!! Har også lest at leger og jordmødre topper statistikken av ks, så det så=) Uansett - lykke til. Stå på ditt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931846-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7938721
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Del Skrevet 25. januar 2007 Tusen takk for svar, jenter:-). Godt å vite at jeg ikke er helt unormal, er jo hormonell om dagen så kan jo ta ting verre enn de er:-). Vet dere om det finnes noe lovverk som sier at de ikke kan nekte meg keisersnitt? Håper han legen jeg skal oppfølges av på sykehuset er av en annen oppfatning, så det ikke blir så mye pes med dette. Hadde syntes det var fint å vite det litt på forhånd. Jeg hadde forøvrig et veldig fint hastesnitt, men tror nok et planlagt foregår i litt roligere former og at man kanksje skjønner hva som skjer før det hele er over. Hvor fødte du hen fru bolstad? Hovedinnlegger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931846-kan-de-nekte-meg-%C3%A5-f%C3%A5-keisersnitthadde-hastesnitt-v-f%C3%B8rste-f%C3%B8dsel/#findComment-7941030
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå