wimbom Skrevet 24. januar 2007 #1 Del Skrevet 24. januar 2007 Kjære optimist........eller noen av dere andre!;o) Jeg maser stadig om dette med uregelmessige celler, jeg! Full av rare spørsmål!;o) Altså.......celleforandring er ikke noe man kan "merke", er det vel? Man har ikke noe smerter eller ubehag av noe slag? Mener bestemt jeg aldri har hørt om det, men jeg må spørre likevel?! Har nemlig hatt litt "vondt" i noen dager nå (mer enn vanlige EL-smerter!)....og i tillegg er jeg litt "støl" på en måte! Vet at cyster kan være vonde, men iflg. gynekologen så har jeg ikke det! Skrev et spørsmål til deg, optimist, i det forrige innlegget mitt....men det har forflyttet seg langt nedover, så jeg prøver her også, jeg : Etter inngrepet, var det rett tilbake på jobb, eller fikk du beskjed om å ta det med ro? Takker for svar!;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 24. januar 2007 #2 Del Skrevet 24. januar 2007 Hei! Ser du ikke har fått svar enda... Sniker meg inn her litt, selv om jeg er litt yngre. Jeg har hatt 4 forstadier til kreft og er fortsatt til kontroller for celleforandringer. Håper jeg kan hjelpe deg litt. Jeg merket at noe ikke var som det skulle da jeg oppdaget celleforandringene mine. Jeg slet med smerter, (ikke så sterke, men de var merkbare,) og blødninger fra livmorhalsen, spesielt etter samleie.. Jeg blødde en del utenom syklus, noe legen min sa var bare spotting, altså bortfallsblødninger. Jeg tok en celleprøve og da fant de sin 3 på meg. Jeg har sikkert gått med de celleforandringene lenge før de ble oppdaget, Noen har vel smerter ved celleforandringer, mens andre ikke merker noe.Tror det kommer an på hvor høy grad og hvor forandringene er. Er vanskelig å svare korrekt på akkurat det spørsmålet. Når det gjelder konisering,så har jeg klippet litt til deg vdr dette. Der står det en del om hva det er , hvordan det foregår og hvordan og hva som skjer etter inngrepet. Håper dette ga deg noen svar ihvertfall. Lykke til med alt! http://www.oncolex.no/Cervix%20uteri/PasientInfo/Laserkonisering.aspx Hva er laserkonisering? Laserbehandling kan foregå poliklinisk, eller man kan være innlagt på sengepost. Laserkonisering er en operasjon hvor en liten bit av livmorhalsen blir fjernet ved hjelp av laserstråle. Vevsbiten sendes til mikroskopisk undersøkelse, og du vil få skriftlig svar om diagnosen og videre oppfølging etter cirka 2 uker. Operasjonen gjøres når det er snakk om celleforandringer eller ved mistanke om evt. videre utvikling av kreftsykdom. Operasjonen foregår vanligvis i full narkose, men kan også gjøres i lokalbedøvelse, og den tar cirka ½ time. Laservaporisering brukes for å fjerne helt overflatiske celleforandringer ved hjelp av laserstråle. Disse kan være i kjønnsleppene, i skjeden eller på livmorhalsen. Inngrepet tar ca ½ time og foregår i full narkose. Laserkonisering utføres mens du ligger i gynekologisk leie. Hvordan forbereder du deg? Du må ikke spise fast føde eller røyke de siste 6 timene før operasjonen. Men du kan drikke vann og klare væsker som te, svart kaffe, brus og saft fram til 2 timer før du skal til operasjon. Dersom du er innlagt og under 70 år får du også 25 mg Sobril (en beroligende tablett) som en forberedelse til narkosen. Er du over 70 år får du Sobril etter behov. Forøvrig må du konferere med legen om du skal ta dine faste medisiner som du pleier. Sukkersykepasienter følger eget opplegg. Operasjonsdagen måles temperatur, puls og blodtrykk og du får Sobril som kvelden før. Hvis du er inneliggende på sengepost, vil en portør kjøre deg i seng til Radiumseksjonen. Dersom du er poliklinisk møter du fastende på Radiumseksjonen. Her blir du tatt imot av sykepleier eller hjelpepleier som forklarer deg hva som skal skje. Du vil bli liggende i din seng på venterommet der til du skal behandles. Hva skjer under inngrepet? En anestesisykepleier tar seg av forberedelsene til narkose og legger inn en venekanyle (plastrør) i en blodåre. Før du sovner blir du bedt om å legge bena godt til rette i benholdere, dette er viktig for å unngå trykk og for at du skal ligge bra. Legen bruker så laserstrålen og fjerner det aktuelle området. Når operasjonen er ferdig, vil det bli satt en Paracet stikkpille (smertestillende) i endetarmen og det vil bli lagt på lokalbedøvende gel på det behandlede området. Dette blir gjort for å unngå smerter de første timene etter inngrepet. Forholdsregler etter laserkonisering Det er normalt med noe frisk blødning like etter inngrepet. De nærmeste dagene kan du også ha utflod og det kan tømme seg gammelt blod via skjeden. Større blødninger, mer enn normal menstruasjon, skal ikke forekomme. Dersom det inntreffer skal du kontakte lege. Mens operasjonssåret på livmorhalsen gror (det tar cirka 3 uker), bør du ikke bade i badekar, ha samleie eller bruke tampong. Dersom du hadde innlagt spiral før inngrepet, kan denne ha blitt fjernet under inngrepet. Dette skal du da få informasjon om av legen. Du bør ta det forholdsvis med ro og eventuelt være sykmeldt en periode. Lengden på sykmeldingen avhenger av hva slags jobb du har. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/#findComment-7932567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
optimist.. Skrevet 25. januar 2007 #3 Del Skrevet 25. januar 2007 Hei på deg, wimbom:)) Sorry men jeg så ikke innlegget ditt før nå, beklager.. Nei, celleforandinger kan man ikke merke at man har i det hele tatt, ingen smerter,ingenting! Ingen smerter av celleforandringene, men jeg har også hatt en cyste på eggstokken og der kan man snakke om smerte ja, for det er skikkelig vondt!! Jeg visste med en gang at her var det bare å dra på legevakta, så vondt er det...meg med min legeskrekk.. Så det er sikkert ikke noe cyste du har nei, for da hadde du ikke vært i tvil:)) Kanskje du har EL nå?? Etter inngrepet mitt fikk jeg beskjed om å ta det ned ro en stund..ikke løfte og sånne ting..men formen rett etterpå tilsa heller ikke så mye aktivitet.. Har du fått beskjed om når du skal inn å gjøre det?? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/#findComment-7939976 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wimbom Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei igjen optimist....tålmodige sjel......og takk for svar!;o) Uffda....har du hatt cyste også? Med tur på legevakta i tillegg? (Har hørt at de gjør forferdelig vondt, ja!) Gjorde de noe med den der? Eller fikk du bare smertestillende og beskjed om å "se det an"? Ang. mine "smerter", så hadde jeg vel EL rundt omkring helgen, ja.....så jeg satt det egentlig i sammenheng med den! Men de var en god del sterkere enn vanlig, så derfor begynte jeg å lure litt!.Legen ba meg jo legge prøvingen på is, inntil svarene kommer fra laboratoriet.....men det skar seg litt! Det ble litt uplanlagt "prøving" likevel, gitt!;o) (kanskje det ble litt i heftigste laget, og at det var derfor det ble litt ekstra smerter?) Merkelig det der : at det plutselig skulle være så vanskelig å la være NÅ? Trøster meg litt med ordene til legen din jeg.....hadde jo vært utgjort om det hadde klaffet nå?;o) (hva gjør de da, forresten?) Nei...har ikke fått beskjed om når dette skal skje! Prøve-svarene skulle ta ca 2 uker.....så jeg håper at jeg får brev fra legen i slutten av neste uke! Hva som skjer videre, vet jeg ingenting om......han er ikke direkte raus med informasjon, denne gynekologen!;o) Det eneste han sa var at dette var fort gjort, et "poliklinisk kvarter", og ingen innleggelse! Så om han da henviser meg videre(blir det enda en undersøkelse før inngrepet?), eller om han bestiller time til meg, er ganske i det blå!? Så du var i dårlig form etterpå, selv om det bare var lokal-bedøvelse? Iflg. innlegget til Talitha så ser det ut som om det er like vanlig med narkose....og da syns jeg brått at det blir litt mer "alvorlig"! Hehe.......ganske tydelig at det mest alvorlige jeg har hatt av plager, er influensa!!;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/#findComment-7949287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
wimbom Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 26. januar 2007 Hei Talitha! Takk for hjelp og god informasjon.....her var det mye svar jeg IKKE ville ha.....hehe!!;o) Jeg trodde at hvis man hadde fått utført konisering, så var det minimale sjanser for å få celleforandring igjen.....men du har altså hatt det 4 ganger? Cin 3 hver gang? I tillegg trodde jeg at det foregikk med lokalbedøvelse, og ikke narkose? Ble plutselig litt mer "skummelt" nå!;o) Har ikke hatt blødninger, eller merket noen andre forandringer(bortsett fra litt sterkere EL-"smerter" i noen dager nå, men det kan jo kanskje være psyken som spiller meg et puss?), så for meg var det kun den årlige sjekken hos gynekologen som påviste det! Hadde lette celleforandringer for noen år siden, men på kontrollen var disse forsvunnet igjen! Denne gangen var de fortsatt lette på kontrollen, så da ble det enda en kontroll......og da mente han at de sannsynligvis var gått over til moderate! Det er vel da Cin 2, hvis jeg har forstått det riktig? Har fortsatt ikke fått svar fra laboratoriet..........så graden av det, er vel egentlig litt usikker! Må innrømme at jeg er litt spent, ja.....liker dårlig å leve i "uvissheten"!;o) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/#findComment-7949332 Del på andre sider Flere delingsvalg…
optimist.. Skrevet 27. januar 2007 #6 Del Skrevet 27. januar 2007 Hei igjen wimbom:)) Ja, jeg fikk cyste, men det var nå i sommer og det var et berfuktet egg som hadde satt seg fast i eggstokken og som ikke hadde kommet seg videre til livmora..så det kapslet seg inn på en måte,så det ble en cyste i steden sa sykehuset..Utrolige smerter!! Jeg fikk innvendig UL på sykehuset og konstatert dette og de sa at de som regel ble borte av seg selv,men at det selvfølgelig var kjempevondt..fikk med meg smertestillende og dro hjem og på neste kontroll hos gyn så var den borte!! Det kan bli litt ekstra vondt når "prøvingen" blir i det heftigste laget ja:))også kan det jo være litt vondt under selve EL også da.. Jeg fikk ingen undersøkelse før inngrepet, det var såå fort gjort så.. Han bare satt lokalbedøvelsen og tok bort det han skulle, ingen smerter og så var det ferdig!! Kjapt og greit:)) Han som jeg hadde som lege sa i alle fall at narkose for et så "lite" inngrep var helt uaktuelt..og det trengtes jo ikke heller)) Jeg hadde heller aldri vært noe syk før celleforandringene..men så kom det både det ene og det andre... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/7931524-pssstoptimist-nicket-o/#findComment-7964707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå