Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Kjenner en som er så opptatt av å oppdra sin lille jente til en vær tid. Hun er bare 14 mnd og jeg ser et tomt blikk i ansikte på den lille . Det er stressende og være rundt og ikke minst for denne lille Stakkar...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Det er jo rundt den alderen man må begynne med oppdragelsen, så hva mener du med "en hver tid"? Kan du fortelle litt mer? Skal vel mye til for en på ett år å få et tomt blikk skulle man tro. Ikke misforstå, jeg tror deg altså, men kan du spesifisere hva og hvordan ting blir gjort?
Expat Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 I denne alderen funket bare "bedre alternativer" sammen med masse ros på vår lille...
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Ehh.... Jeg oppdrar jenta mi?!? F.eks hun får ikke lov å hente tennvesken i vedkassen, da får hun et nei (og evt. blir bært bort hvis hun ikke hører på nei), får ikke lov til å leke med mobil, fjernkontroller, tastatur etc. Så her sier vi nei til en del ting, så sier vi flink jente og roser henne når hun gjør som vi sier og/eller mestrer nye ting. Av og til SKAL hun på død og liv ha denne tennvesken, og ta må vi ta en liten "kamp". Jeg er ikke for at jeg skal flytte alt opp i takhøyde, og ribbe huset for alt som er farlig. Jeg vil heller lære henne at alt er ikke til å leke med. Likevel er jenta mi faktisk veldig trygg og god, og har nå faktisk lært veldig godt hva hun får lov og ikke, og vi har en litt roligere hverdag enn for bare et par uker siden.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Lar du tennveske være tilgjengelig for en 1 åring?????
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Den står i lag med veden. Slapp av, ingen fare.
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Tror kanskje det er lurt å legge tennvesken et annet sted uansett - min sønn har klart å få opp skrukorker og kapsler osv...
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Grensesetting og klare rammer er utrolig viktig for små barn. Det legger grunnlag for trygge barn! Barnet ditt vil elske deg uansett :-) Man skal selvsakt være saklig, kontrollert og ikke skrike, men snakke bestemt med de. Jeg selv er overrasket hvor mye sønnen min forstår, og jeg ser stor forskjell på han når han blir snakket vennlig men bestemt til, enn når man "eksploderer" innimellom og kjefter mer :-)
Gjest Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 Tennveske?????? Greit å ikke fjerne alt men man ber vel ikke om at barna skal få i seg dette......????? Kanskje en grunn til at det annbefalles å sette høyt slike FARLIGE ting eller lås på døra. Kanskje du burde lese på nett hva som evt kan skje hvis din datter skulle fått i seg dette? VIL anbefalle deg på det sterkeste å gå inn på denne linken å lese til deg litt om sikring av farlige kjemikaler http://www.shdir.no/portal/page?_pageid=134,67665&_dad=portal&_schema=PORTAL&navigation2_keywords=tennv%E6ske&navigation2_mode=searchresult
Anonym bruker Skrevet 25. januar 2007 #10 Skrevet 25. januar 2007 Mamma 10 uker på forskudd.. Er ikke for å dømme deg eller noe, du gjør det som er rett for deg og dine barn, men kan du være så snill å revurdere beliggenheten på den tennvesken din? Enig med deg at ikke alt skal fjernes fordi barna skal kunne ferdes fritt, men da mener jeg med potteplanter, vedovn, TV etc, ikke tennveske eller annet giftig stoff.
Mamma 10 uker på forskudd Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 Kjære dere alle! Jeg føler ikke at jeg må forsvare meg overfor dere - og jeg gjør hva jeg føler er riktig for oss. Frøkna her har ALDRI tatt i tennveska hvis dere tror det, men får et klart nei når hun nærmer seg vedkurven, og det har hun lært å høre på. DET var poenget mitt - det går an å lære barna til å høre på et nei, selv i 1 års alderen uten at det høres masende ut. Er det ikke like farlig at vedovnen står rett ved siden av vedkurven kanskje? Skal jeg flytte ovnen også? Dere må få lov til å tenke hva dere vil om meg og mine, så kan jeg tenke hva jeg vil om dere Så om det kommer flere innlegg som sier hva jeg skal gjøre, vil jeg rett og slett ikke svare - for å være med på "teite" krangler her er jeg ikke interessert i.
jadåså Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 Er så enig med deg . Har selv en på ett år og jeg har ikke sikret kjøkkenskapene en gang jeg . Så her er der fri tilgang til alt mulige rare ting :-) Må også ta i betraktning at de fleste 1 åringer oppholder seg jo ikke i rom alene. Der er jo alltid en voksen til stede.
Gjest Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 Det som er virkelig farlig i dette er jo at dere oppbevarer tennveske i nærheten av ovnen, og det har ingenting å gjøre med at barnet kan få tak i den, men at varmen fra ovnen faktisk kan føre til at flasken med tennveske eksploderer.
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #14 Skrevet 26. januar 2007 varmen fra ovnen vil få ungen til å trekke seg unna. Men smaken av tennvæske oppdager ikke barnet før flasken er tømt. Vær så snill å flytt den!!
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #15 Skrevet 26. januar 2007 Skulle ikke denne tråden handle om barneoppdragelse? Det handler vel om litt mer enn tennvæske vil jeg tro.... Ja, jeg føler at jeg oppdrar 1åringen min. Hun får nei på ganske mye for tiden, det er så utroooooolig spennende å borti tv, video, fjernkontroller, varmepumpe.... Hun får nei på å slå, lugge og rive brillene av storesøster. Hun får prøve å kle på seg selv, hun får være med mamma på kjøkkenet, med klesvasken, husvasken etc, hun leker og lærer hele tiden! Hva mener du er feil med måten denne lille du kjenner blir oppdratt på?
Anonym bruker Skrevet 26. januar 2007 #16 Skrevet 26. januar 2007 La du tennvæsken stå der den står:) Drit i alle besserwissers her! Du vet hva du gjør, og det håller!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #17 Skrevet 27. januar 2007 hehe jeg må bare le !! jeg er ny på siden og det var utrolig mange morsomme innlegg hær !! det er vel noen som er overhysterisk og andre som er underhysterisk, noen eksploderer og andre imploderer.. Stå på du skal se at ditt barn blir et godt menneske til slutt. Pappsn til Sander 1år
Kosemaisen :-) Skrevet 27. januar 2007 #18 Skrevet 27. januar 2007 Vi har oppdratt 1 åringen vår lenge.Helt siden han lærte å komme seg rundt,har han fått bestemmte men vennlige nei`er. Barn forstår mye mer enn man tror! Vi har flyttet bort nesten alt,slik at det ikke skal bli nei nei nei hele dagen.Men noen ting som f.eks stereoanlegg skal stå i fred.Og det vet lillegutt meget godt. Mat skal ikke kastes på gulvet og hår skal ikke rives i...Vi har innført fler og fler regler etterhvert,og det er ikke tvil om at han forstår hva vi sier. F.eks sa jeg her en dag "du må vise de nye skoene dine til pappa". Og da gikk lillegutt (13 mnd) ut på gangen,hentet nye skoene sine og gav de til pappaen. I dag sa jeg "se barne som leker i snøen.Du må gå å se i vinduet Sander".Og han slapp alle lekene sine og gikk tvers over stuegulvet for å kikke i vinduet!". Så jeg synes uten tvil at 1 åringer kan oppdras. Gode vaner er aldri for tidlig å lære.Og mange ganger sier vi nei for deres egen trygghet.F.eks om de er på vei mot ovnen e.l. Om lillegutt hadde skrudd stereoanlegget på full guffe,skrudd på og stått rett ved siden av høytaleren kunne han ødelagt hørselen.... Derfor har han fått nei fra første stund... Det er bedre og ha noen regler og holde seg til dem,enn å si nei av og til eller ikke innføre regler i det hele tatt.... Kan kanskje virke stressende og høre noen si nei til barna sine tusen ganger på en dag,men for barna er det bedre å få nei for samme tingen tusen ganger,enn at det av og til er nei,av og til ja,og av og til blir oversett....Da blir en 1-åring forvirret da!
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2007 #19 Skrevet 27. januar 2007 da kunne jeg godt vært denne bekjente av deg. Jeg oppdrar hele tiden. Føler nesten jeg må det. Jeg kan jo ikke la noe være IKKE greit et øyeblikk og helt ok i neste for at vi feks har besøk. Hos oss er det dette med fjernkontroller. Jeg synes det er helt ok å ha de liggende på bordet og heller lære tulla at de får hun ikke lov å røre. De er for tiden utrolig interessante, men allikevel. Det er en fase vi må igjennom. Ting må kunne ligge rundt (ikke farlige ting) uten at det betyr at tulla har lov å plukke i de. Det er da min oppgave å lære henne det. Å det må jeg gjøre om jeg har folk her eller ikke.
Mulan - Og to søte trollunger! Skrevet 27. januar 2007 #20 Skrevet 27. januar 2007 Jeg vil si at jeg oppdrar jenta mi på 14 ja, hun får på ingen måte gjøre akkurat hva hun vil!! Har ryddet unna masse så det slipper å bli nei hele dagen her også, men hun er likevel bortpå det hun ikke skal så fort hun får anledning.... hjelper ikke med nei heller, men hun VET at hun ikke får lov... Så hun vet godt hva hun skal og ikke skal gjøre. De små er smartere enn det vi tror, og skjønner MASSE - så hvis man ikke skal oppdra 1 åringene, så tror jeg man vil få det vanskeligere m oppdragelsen når de er 2 år.. Jo tidligere jo bedre mener jeg! Men jeg er ikke en streng mamma for det, bare bestemt, og det må man jo være!! )
Frøken Tredjegangs Skrevet 27. januar 2007 #21 Skrevet 27. januar 2007 Folk gjør jo forskjellig, men vi også praktiserer "tidlig oppdragelse" om jeg kan kalle det det. Vi sier "nei" og "off" etc til han, og han forstår! Han er snart 1 år gammel. Vi sier "neeeei" når han går i lamellene, og han slutter. Vi sier "neeei" når han vil bort til søppelbøtta, og han slutter. Vi har også mange lett tilgjengelige "ting" rundt omkring, men vi har bestemt oss for å få sikring på skapet der vi oppbevarer kjemikalier. Utenom det, så har vi sikringer i stikk-kontaktene. Peisen står uten sikring, og er gloende varm! Og der trenger ikke liggegutt "nei" lenger, han nærmer seg ikke. Han kjenner den er varm lenge før han kommer til den. Vi skryter av han når han er "flink", og sier vennlig "nei" når han gjør noe han ikke skal. Enkelt og greit. Cluet er å ikke fire, tror jeg. Man må være bestemt på hva som er "nei" og ikke. Og han hører forskjell på de ulike stemmetypene vi bruker. Som når han drar oss i håret (som i hans tilfelle er kos) sier vi lattermildt "nei nei nei". Da flirer han, og sier "da da da". Slik gjør vi det:)
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2007 #22 Skrevet 28. januar 2007 VÆR SÅ SNILL Å LA TENNVÆSKEN VÆRE LAAANGT UNNA BARNA!!!!!! vi kjenner nemlig en mamma og pappa som har en datter. da hun var to år fikk hun i seg tennvæske (jada, de trodde de hadde den på et trygt sted, og hun rørte den aldri!!!). denne stakkars lille jenta svevde mellom liv og død på sykehuset, med legehelikopter klart på taket.....var usikkert om lunger og nyrene ville klare seg.. HELDIGVIS gikk det bra!!! men foreldrene fikk seg et skikkelig støkk ja!!!!!
HalvMaraton Skrevet 28. januar 2007 #23 Skrevet 28. januar 2007 det kommer jo helt an på hva du mener med oppdragelse. jeg føler jeg har oppdratt mitt barn helt siden han ble født - fordi jeg mener oppdragelse er summen av alle tingene jeg lærer ham. f eks at mammaen hans alltid er glad i ham, eller at jeg blir sint når han heller melk ut over bordet, eller at man skal si hei til folk når man møter dem og hadet når man går. det betyr jo ikke at jeg detaljstyrer ham hele tiden eller at han får masse negativ oppmerksomhet, bare at jeg er opptatt av hvilke ting jeg lærer ham.
Rikku Skrevet 30. januar 2007 #24 Skrevet 30. januar 2007 Tennvæske er en ting og bør settes bort og ikke minst bort fra ovnen, ellers får du som du spurte om ja; flytt ovnen! ..men fjernkontroller? Hva er farlig med at de får sjekke ut disse? De er jo ikke akkurat spennende i mer enn maks 1 dag, eller muligheten for at de lærer noe nytt er tilstede. Lillekaos her har fått en gammel egen telefon og fjernkontroll, selv om han har skjønt at de ikke virker, så de andre er mye tøffere. Han er 15 måneder og klarer å sette på musikk selv, og skjønner at noe skjer på tv om han trykker på knappene. Han vet godt hvilke fjernkontroller som hører til hva....Synes dette faktisk bare er litt morsomt jeg da. Han har selvfølgelig klart å skru opp volumet så han skvatt en gang uten at det ble så veldig høyt akkurat. Etter det holder han seg til andre knapper. Mulig jeg ikke oppdrar så mye på det å ikke ta på ting i huset. Han får stort sett drive med det han vil. Vi har en plass han ikke får gå og det er vaskemiddleskapet, men han synes ikke det er noe spennende der uansett. Han bor her og må oppholde seg her enten han vil eller ikke så utforskertrangen hans skal han få utnytte og utbytte av. Det er jo slik at om han får sjekke ut ting så lar han de være ifred senere. Det er jo ferdig utsjekket. Ellers er jeg mer opptatt av å oppdra oppførsel; ikke slå og sparke selv om mamma vil ha pennen sin tilbake. Byttelåne ting og *forhandle*. Han får en kloss og jeg får pennen. Om dere skjønner ))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå