Gå til innhold

Lurer på noen ting angående narkose


Benni-min

Anbefalte innlegg

Hva gjør de når de legger babyer i narkose? Må de faste først? Må de bare puste i en maske, så sovner de? Har de vondt? Hvor lenge sover de før de våkner? Er de helt seg selv når de våkner? Får de venflon i armen? (huff)

Lurer bare siden de skal legge Benjamin i narkose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Synne fikk narkose da hun var 4 mnd, så det bør vel være ganske lik prosedyre nå når de er 6 mnd tenker jeg. Babyer må også faste før narkose, tror det er 8 timer med fast føde og 4 timer for morsmelk. På sykehuset i tromsø ble alltid babyer tatt først på morran, i åttetida, så det betydde at synne ikke kunne få pupp etter 04. Det var egentlig greit, for jeg tilpassa det bare, og amma henne i søvne jevnt og trutt den natta, med siste amming kvart på fire, og da var sykepleierne innom for sikkerhetsskyld i tilfelle jeg skulle forsove meg. Så da snuppa våknet i 7 tida var det liksom så mye som skjedde at hun ikke merka noen sult før narkosen ca 8.30.

 

Synne fikk ikke veneflon i armen, de hadde en policy på ikke å stikke barn før de var sovnet for å gjøre det minst mulig traumatisk. hun hadde fått bedøvelseskrem på hendene for sikkerhets skyld, men de ventet til hun var sovna, og da stakk de heller veneflonen i hodet, der årene var så fine i stedet for å plages og bomstikke masse på hendene. Ellers setter de gjerne i fot fremfor i handa, da de små har så "dype" årer.

 

Jeg satt med henne i fanget da hun fikk narkosen, og legen vrar kjempe flink, og forklarte masse underveis, så jeg ble aldri urolig. De får sånn maske ja, først med lystgass, og deretter mer og mer bedøvelse. De var ikke brutale og klemte maska inntil, bare holdt den forsiktig foran, synne satt faktisk og tygde på maska helt til ho sovna!

 

Varierer vel litt hvor lenge de sover, alt etter om det er en mild eller sterk narkose. Synne sin var mild, så ho sov vel ca 3 kvarter. Er vanlig at de er sitne og sover på oppvåkningen etterpå, men synne fikk litt for stor dose på slutten, så hun hadde våkna med et brak og var krakilsk.Så hun var ikke seg selv for å si det sånn... :( Men ikke noe å bekymre seg for, men må bare bære og bysse etter beste evne og på en times tid er eventulet hysteri glemt. Som oftest slipper de den krakilske fasen:)

 

og forresten, unger blir IKKE kvalme og uvelle etter narkosen sånn som vi voksne ofte kan bli:)

 

Dette ble langt, jeg håper det var til nytte for deg! Jeg vet man gruer seg mye på forhånd, men det er egentlig ikke så skummelt når det kommer til stykket!

 

Bare si fra om det er noe mer du lurer på, så svarer jeg etter beste evne!

 

LYKKE TIL!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuuusen takk lille-snupp. Kjempeberoligende. Tenkte jeg måtte sitte med han på fanget mens de stakk han. Og jeg som har nåleskrekk selv. Men dette høres beroligende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...