Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstegutten min som snart er 6 år har fått vannkopper. Han er ikke særlig syk, har ingen feber, men ganskje mange prikker. Jeg regner med at lillebror på 3 år også får vannkoppene i løpet av rimelig kort tid, men det synes jeg egentlig er helt greit, så er vi ferdig med det

Problemet er bare at minstemann er bare 24 dager gammel, og jeg har ikke hatt vannkoppene selv. Det betyr vel at jeg ikke har dannet antistoffer mot vannkopper, hvilket igjen betyr at lilletassen ikke er immun selv om han fullammes? Er det noen som vet om det er skummelt for så små barn å få vannkopper, eller om det er noe jeg bør/ kan foreta meg for å forhindre at det skjer? Litt bekymret her, og takknemlig hvis noen har gode råd å komme med!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt ufarlig for de små å få vannkopper, det er tvert imot litt smart at de får det som spedbarn - for da blir de sjeldent særlig hardt angrepet!!! Datteren min på 2,5 år hadde det i forrige uke, og fikk bare 6 "kviser" i baken - og ikke feber. Babyen på 11 uker fikk 2 vannkopper, og var i storform. Jeg har hatt vannkopper, så det kan jo være derfor hun fikk det så svakt, men det er i hvert fall ikke noe farlig at de smittes!

(PS: spurte legen, har det derfra :-))

Skrevet

Mi er 5 mnd og er full av vannkopper! Kan sikkert telle 30-40 stk bare på hodet og ansikt. Men hun er i fin form, ikke syk, bare grinete fordi det klør. (jeg fullammet til fire mnd, ammer fortsatt)

Tror bare man skal være obs på allmenntilstanden i etterkant, spesielt på disse små.

Skrevet

Helt små spedbarn skal man være veldig oppmerksomme på når de får vannkopper. Vannkoppene i seg selv er ikke noe problem, men det kan forekomme farlige komplikasjoner. Det er ikke vanlig men jeg fikk beskjed om å ringe sykhuset om min fikk det. Det sa de til meg på barsellsavdelingen i hvertfal.

Skrevet

jeg vil ha til gutten min!!! bli ferdig med det... sende meg noen i posten???;) hehe...

Skrevet

Det kan være farlig for barn under 3mnd å få vannkopper.

Dersom minstemann får det, og i tillegg får feber, ville jeg ringt legevakt/sykehus.

Vannkopper er en kraftig infeksjon som går i blodet.

De små får det vanligvis svært mildt, men det kan altså være farlig for de aller minste.

Voksne blir (som du sikkert vet) vanligvis rammet ekstra kraftig. Mannen din bør være forberedt på at han kanskje må sykemelde seg for å ta seg av bebisen dersom du får vannkopper.

Inkubasjonstiden er 10-20dager. Vannkopper smitter fra 2dager før prikkene kommer og til siste prikk har begynt å tørke inn.

Krysser fingre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...