Gå til innhold

Gravid utenfor livmor. Noen andre?

Frøya79 - dobbel glede :-)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 28 år gammel, og har akkurat fått diagnosen ex.u. (svangerskap utenfor livmor) - nærmere bestemt høyre eggleder...

Er redd og lei meg, og føler meg helt alene i verden med denne diagnosen. Er det noen her inne som har lyst å utveksle noen erfaringer? Har dere blitt gravide igjen etter en ex.u? Hvor lenge etterpå? Var det nødvendig mer operasjon? (Blir panisk bare ved tanken...) Jeg har et barn fra før (normalt svangerskap).

Fortsetter under...

Hei:)

Vet akkurat hvoradn du har det, har opplevd det samme selv. Jeg opperete og de fjernet også min venstre eggleder.

Gruet meg veldig til opperasjon, men det gikk veldig fint og jeg kom meg fort etterpå. (det ble gjort med laproskopi)

Etter ett års tid prøvde jeg å bli gravid igjen, og det ble jeg også etter 3pp. Men det endte dessverre i MA i uke 15. (Men det hadde selvfølgelig ikke noe med ex.u å gjøre)!

Etter at jeg da hadde utskrapning i sommer, er jeg nå gravid igjen, og får god oppfølging av legen, og fler ultralyder på sykehuset. Og føreløpig ser alt bra ut, er 6+2.

Jeg ønsker deg lykke til, og alt kommer til å veldig veldig bra med deg! Og hvis de fjerner en eggleder er det for at det samme skal skje igjen, og det er ikke noe vanskeligere å bli gravid med bare en. Egget går bare over på "den andre siden" til den friske egglederen. Og hvis det er noen trøst, så hadde jeg eggløsning på den siden hvor jeg ikke har eggleder, nå ved siste graviditet:) Og det vil jeg si er et godt tegn på at man fint kan klare seg med bare en eggleder:-)

Masse lykke til, og spør hvis du lurer på noe, så svarer jeg så godt jeg kan:)

STOOOR klem

Hei,

Jeg hadde en exu nå i sommer, i venstre eggleder. Den sprakk, så operasjon (laparoskopi) var det eneste alternativet. Fordelen med operasjon er jo at da er du ferdig med det. Cellegift tar så vidt jeg har forstått lengre tid, og man har en lengre periode etterpå før man kan prøve igjen.

De fjernet egglederen, jeg fikk beskjed om å vente en mens før vi prøvde igjen. Ble gravid første prøveperiode etter det og er nå i uke 22.

Lykke til, håper alt går godt for deg.

• 4 uker senere...

Og jeg har hatt EXU, bare uke 4, men likevel...

Kroppen har nettopp naa brukt 6 uker paa aa ordne opp selv, noe som selvsagt er en lettelse. Bloedde i 5,5 uke, og merker naa siste 4 dagene at kroppen begynner aa henge paa greip igjen, dersom du forstaar hva jeg mener.

Det er ikke noe saerlig dette her, og jeg foeler med deg. Jeg haaper du har noen aa snakke med og at du faar ordentlig oppfoelging av lege ++

For meg kom de meste ut der det skal, mens noe ogsaa kom ut i bukhulen, litt bloedninger altsaa. Legen mente dette var et hell i uhelltegn, at jeg fikk roede/fiolette felter rundt navlen, som gikk bort etter 10 dager. For meg betoed dette visstnok at kroppen ordnet opp selv, og at det som ikke tok veien ut som en bloedning skjedeveien bloedde inn i bukhulen, for saa aa bli renset opp av kroppen like etterpaa.

Det er viktig med tett og god oppfoelging, UL kan vaere fint i en saann anledning, og tok ogsaa turen innom to leger for aa faa flere vurderinger av min situasjon, spesielt siden jeg ikke skulle opereres eller gjennom cellegift. Begge leger sa det samme, og det gjorde gyn ogsaa. I mitt tilfelle virker det altsaa (bank i bordet selvsagt) som om kroppen faktisk har ordnet opp selv. Det er altsaa mulig, og jeg oensker det lykke til.

Jeg tror ogsaa at naar dette skjer, saa er det maks uflaks, og ikke at det har noe med deg aa gjoere.

Lykke til videre.

Takk for gode ord!

Det endte med delvis sprukken eggleder og operasjon for 4 uker siden. De fjernet den ene egglederen, og jeg håper ikke det har alt for mye å si for fruktbarheten... Skulle helst ha vært gravid igjen allerede... Jeg er altså IKKE en tålmodig sjel :-) Oppløftende er det likevel at jeg fikk mensen igjen i går - på dagen 4 uker etter operasjonen. Håper inderlig at eggløsningen setter inn med en gang også. Har blitt vedlig fort gravid to ganer før, og er optimist. Det er bare så vindt å bli skuffa...

Håper at det går bra med deg. Flott å tenke på at kroppen faktisk KAN klare å ordne opp selv ved en ex.u. Jeg tror også at vi bare har hatt maks uflaks. Det er iallefall ikke noe vi kunne ha gjort fra eller til.

Vet du/dere forresten hvorfor vi som har hatt ex.u ikke lengre har vår egen "side" her inne på debattsidene? Det burde vi vel hatt?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...