Gå til innhold

Utveksle erfaringer? gravid utenfor livmor...

Frøya79 - dobbel glede :-)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 28 år gammel, og har akkurat fått diagnosen ex.u. (svangerskap utenfor livmor) - nærmere bestemt høyre eggleder...

Er redd og lei meg, og føler meg helt alene i verden med denne diagnosen. Er det noen her inne som har lyst å utveksle noen erfaringer? Har dere blitt gravide igjen etter en ex.u? Hvor lenge etterpå? Var det nødvendig mer operasjon? (Blir panisk bare ved tanken...) Jeg har et barn fra før (normalt svangerskap).

Fortsetter under...

Hei!! Jeg er 34 år, og har 2 barn på 3 og 9 år etter to normale svangerskap. Jeg var 3.novmber 2006 gravid i uke 6 med nr.3, da jeg fikk blødninger og sterke smerter i magen. Regnet da med at jeg hadde en SA (hadde dette også 3 mnd. tidligere), og dro til gynekolog hvor jeg fikk dette konstatert og var tilbake på kontroll 2 ganger til for å sjekke at alt var kommet ut. Etter ca. 4 uker fikk jeg kraftige magesmerter på høyre side og dro til legevakten for å sjekke at det ikke var blindtarmen. Legen der mente at smertene kom fra høyre eggleder, og ba meg oppsøke gynekolog. Dette gjorde jeg dagen etter, og han fant først ingen ting, men oppdaget etterhvert at jeg hadde væske i buken. Da jeg også hadde positiv grav.test, ble det tatt bl.pr. for å sjekke HCG. Denne fikk jeg dagen etter beskjed om at var på 3800, og gyn. antok derfor at jeg var gravid ex.u. og hadde vært det hele tiden. Gyn mente at vi skulle se ann HCG resultatene, da slike ex.u. kan gå til grunne av seg selv, så jeg målte derfor HCG 3 ganger til. Den siste var på 1900, og gyn mente derfor at dette ville ordne seg selv. Jeg godtok dette, men det plaget meg at jeg fremdeles hadde anfall med magesmerter.

Iallefall, natt til den 13.desember fikk jeg plutselig store smerter i hele magen. Det var så ille at jeg hverken kunne sitte eller ligge eller stå. Det eneste som hjalp var å stå på alle fire. Jeg fikk i tillegg vag.blødninger. Sambo ringte da etter ambulanse, og jeg ble kjørt til sykehuset. Der ble det tatt ultralyd som viste mye blod i buken, en ødelagt eggleder ++. Jeg ble operert lapraskopisk, hvor høyre eggleder ble fjernet og buken skylt for blod. Til tross for at jeg er sykepleier og kjente til diagnosen fra før, følte jeg meg veldig ensom i begynnelsen og brukte mye tid på nettet for å finne andre i samme situasjon.

Jeg har ikke hatt noen problemer etter dette, bortsett fra at magen var veldig øm i et par uker etterpå. Jeg har ikke prøvd å bli gravid enda, ettersom jeg har vært igjennom to aborter på kort tid, og den siste etterhvert opplevdes som ganske traumatisk. Tenker å prøve igjen i april..... Det sies at den andre egglederen delvis overtar for den som er borte slik at det fremdeles er 60-75% funksjon. Dersom man ikke har fjernet eggleder etter ex.u. har man forhøyet risk for at det samme skal skje igjen ved neste svangerskap.

Håper jeg ikke har skremt deg med min historie, men det er viktig å være klar over at en ex.u. kan føre til en livstruende situasjon dersom egglederen sprekker og blir stående å blø ut i buken. Håper derfor du blir nøye fulgt opp av legen din, og at du krever å få komme til undersøkelse på sykehus dersom du føler at noe er galt.

Dette ble et veldig langt svar, men det føltes som terapi å få skrive det ned, så da er det vel greit??

TUSEN TAKK for at du tok deg tid til å svare! Følte at det var litt upassende av meg å legge ut denne lenken her inne, men tok en sjanse på at noen flergangsfødene kunne ha opplevd noe lignende en gang...

Ja, en føler seg veldig alene. Kjenner meg igjen i mye av det du skriver! De oppdaga "noe" i egglederen min etter noe jeg trodde var en SA. Jeg skulle ha vært 7 uker på vei i dag. Legen var overrasket over at jeg ikke hadde noen særlige smerter, og sendte meg derfor hjem med eskjeden om å følge godt med på evt. magesmerter. Jeg har litt stikninger i høyre side, og det minner litt om de smertene en får ved urinveisinfeksjon. Men er altså ikke særlig plaget. Den første blodprøven jeg tok var b-hcg på 3800 (akkurat som deg). Skal inn på sykehuset (nå faktisk - måtte bare svare deg først - ) å ta nye prøver. Håper på en senkning!

Trodde liksom at en var trygg hvis verdiene går nedover, men ditt eksmpel viser det stikk motsatte! Tror jeg skal kreve en eksta UL for sikkerhetsskyld i dag. Vi skal egentlig reise utenbys i morgen, og meg og sønnen min skal fly alene. Tør ikke være alene med en to-åring hvis jeg skulle få akutte magesmerter... Skikkelig drama.

Altså: tusen takk for svaret, og alt godt videre til deg!

Hei du!

Mår først si at jeg føler virkelig med deg ift aborten og nedturen som følger... Men alt går bra til sist!

Kan fortelle litt om min erfaring med ex.u. For 2 år siden startet vi med å prøve å bli gravide, men det tok litt tid (ikke lang tid i det hele tatt, men lengre enn med førstemann) pga underlivsinfeksjon og div medisinering å få det til. I april var vi enda ikke gravide i følge tester, men jeg fikk plutselige intense smerter på høyre side igjen. Enda en infeksjon tenkte jeg! Skikkelig nedtur. Da jeg kom på sykehuset den natta viste det seg derimot at det var noe annet-svangerskap utenfor livmora på høyre side. Det var så vondt å oppleve dette, da jeg hadde hatt en MA i uke12 sommeren før, og venta ei stund før vi prøvde igjen da jeg rett og slett ikke klarte tanken på å oppleve det en gang til. Så ble det altså en abort igjen i april-uten at jeg visste jeg var gravid før den inntraff, men tanken på at det kunne blitt babyen vår var vond. Skal ikke legge ut mer om det nå, men vil bare få med at jeg veit godt hva du går gjennom. De utførte laproskopi og fjernet høyre eggleder. De gikk også inn i venster for å se hvordan det sto til der, og de så noe arrvev som følge av infeksjonen jeg hadde hatt tidligere, men ikke verre enn at egget skulle komme seg gjennom der-som de sa. De anbefalte meg å vente en mens før vi igjen prøvde, og de to månedene der var lange som et vondt år. Rundt eggløsning når vi igjen kunne prøve tok jeg akupunktur for å gjøre forholdene i livmora og venstre eggleder best mulig, og denne gangen satt egget. Jeg fikk ul rundt uke 5-6 og så at egget var festet på rett plass- og det var det viktigste for meg da. I uke 8 fikk vi ul for å se at hjertet slo. Altså for å unngå frykten for å få samme beskjeden i uke 12 om at det faktisk ikke har vokst noe baby der inne. Og nå har vi en nydelig ettåring her hjemme, som koser seg godt sammen med storebroren på 4. Det tok oss altså 2-3mnd å bli gravide igjen etter en ex.u., og det er jo ikke lenge i det hele tatt. Men tiden er evig når en står midt oppi det.

Få en god oppfølging nå når du har fått bekrefet ex.u., og la legene sørge for at du får kommet deg videre snarest mulig. Du skal bli gravid igjen og få oppleve den enorme gleden over å bli mor for andre gang!

Tusen takk for oppmuntrende ord! Det endte med sykehusinnleggelse og fjerning av høyre eggeleder for meg. Har vært en skikkelig pyton opplevelse, men har fått høre at jeg har veldig gode sjanser for å kunne bli gravid igjen, så jeg håper at det ordner seg om noen måneder.

Det verste akkurat nå er egentlig "luftsmertene" som virrer rundt i hele overkroppen etter lapraskopien.

Lykke til videre, og takk for gode ord!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...