Gå til innhold

abortgrensen!?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

hva er egentlig abortloven i norge, har alltid trodd at det er senest i 12 uke..? `Men er det ikke litt rart at man ikke har UL før i uke 17-20?? Hmm... Har lyst på en frisk baby liksom!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du kan få innvillget abort senere enn uke 12 om barnet ikke er friskt.. men selvfölgelig värt bedre om det var mulig å vite sånn för den tid. Lykke til=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk innvilget svangerskapsavbrudd i uke 27, dette er veldig sjelden og ikke gitt at man får, grensen for medsinke grunner går ved 23 . uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva man kan se og ikke se i uke 12, men man kan ikke bare bestille en frisk baby vettu. Noen er syke og har en skade, men er den for ille vil jo kroppen støte den fra seg selv gjennom en SA.

Jeg sier ikke at jeg ikke forstår at man kan ta abort dersom man finner en alvorlig funksjonshemming, men i utgamgspunktet synes jeg det høres litt lettvint ut å absolutt skulle ha UL i uke 12 for å kunne skynde seg å ta abort dersom noe ser galt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det er ikke bare å bestille en baby. De har rettsvern etter uke 12.

 

Jeg mener at det bare burde være de babyer som ikke er forenlig med liv som kunne aborteres etter uke 12.

 

F.eks lever de aller fleste barn med downs verdige og flotte liv. Et samfunn uten dem ville vært fattigere mener nå jeg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt UL hos privat klinikk neste mandag for å få sjekket nakkefold og neseben - koster penger (1.500), men gjør at jeg slipper å engste meg for dette.

 

Uansett hva andre mener er du som skal leve med et barn som aldri blir voksen (jfr f.eks Downs syndrom) - støtten man får fra staten er IKKE til å skryte av. Når det gjelder abort kan man relativt enkelt søke om dette tom uke 16 - jeg vil være 12 uker på veg når jeg tar UL.

 

Jeg skjønner godt de som ikke ønsker å fjerne barn som viser seg å ha en kromosomfeil el.l., men jeg ønsker altså ikke det selv og er ikke et dårlig menneske av den grunn: Jeg ønsker kun å være i stand til å ta meg av andre barn på en ordentlig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg må bare kommentere dette med at de fleste downs-barn har flotte verdige liv......... for det har de ikke.

Bare en liten andel er de gledesspredende dissimilis vi kjenner til gjennom media og nærmiljøet.

Fakta er at de fleste downsbarn har i tillegg en rekke andre fysiske handikap og lidelser som gjør at de stort sett lever på institusjon eller på sykehus. Og ikke har et verdig liv.

Desverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fakta er at de fleste downsbarn har i tillegg en rekke andre fysiske handikap og lidelser som gjør at de stort sett lever på institusjon eller på sykehus. Og ikke har et verdig liv. Desverre"

 

Hvor har du disse faktatallene dine fra?? Et u-land???

Jeg tror jeg kjenner/vet om ca 50 barn med Downs gjennom jobb og familie! Ingen av de barna lever på institusjon eller er ut og inn av sykehus hele tiden!! Og alle de jeg vet om har et absolutt verdig liv!!! og ingen av de er med i Dissimilis:-)

 

Vet at noen får en hjertefeil i tillegg og det kan også være andre tilleggsplager, men vær så snill, ta ikke fra dem verdigheten av den grunn!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var faktisk en lege som fortalte meg dette i forbindelse med et seminar om fosterdiognastikk.

Jeg tror også en grunn til at de mindre heldige downsbarna ikke er de vi ser mest til er at de fleste dør veldig unge pga sine store fysiske handikap og lidelser.

 

Jeg hadde ikke hatt noe i mot å få et downsbarn, så lenge det "kun" hadde downs og ikke andre lidelser i tillegg.

 

Jeg kjenner mange positive, tilnærmet fysisk friske personer med downs, men jeg vet også om mange andre skjebner gjennom jobben min, og det er ikke alle som har et verdig liv. Desverre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg fryser på ryggen av det du sier, jeg! Jeg synes det burde være forbudt å velge bort barn med "skavanker", bortsett fra i helt spesielle tilfeller. Alle vet at det er en viss fare for dette når de blir gravide. Alle vil selvsagt ha friske, såkalte "normale" barn, men vi må da tenke på hva slags samfunn vi ønsker å ha. Og når det gjelder støtten man får av staten her i Norge er den ganske eksepsjonell, bare så du vet det! Etter syv år i Frankrike har jeg noe å sammenlikne med. Der er det forresten lov med abort fram til siste UL i 7,5 mnd hvis det er noe galt med barnet. Er det sånn vi vil det her? Tenk å fjerne et foster etter 7,5 mnd! De kan jo fint overleve om de blir født da! Det synes jeg er helt grotesk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er HELT enig Oktober!!

Får frysninger på hele meg av disse innleggene jeg... Og at de virkelig har LOV til å ta abort til de er 7.5 mnd på vei er jo helt forjæ.... å tenke på!!!!!

Nei, synes ikke man skal abortere bort et barn som ikke er "bra nok/fint nok, eller ikke "normalt" bare fordi det ikke "passer" for foreldrene...

Tror man blir DOBBELT så glad i barn som ikke er helt som "alle andre"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det noen som må skjerpe seg. Det er ikke vits i komme med kommentarer som at "man velger bort barn fordi de ikke er fine eller bra nok, fordi det ikke passer foreldre å ha barn som er annerledes"...

Dere vet ikke hvilke ressurser de som velger bort disse barna har, det kan være at de ikke har fysisk eller psykisk kapasitet til å ta hånd om et funksjonshemmet barn? Og dette med at Downs-barn har det så forbannet bra; jeg har sett situasjoner der folk måtte installere ståldører inne i huset, for de hadde en voksen sønn med Downs som fikk raserianfall og slo seg gjennom alt av dører, og banket opp foreldrene sine...

Så kutt ut kritikken, og ta heller hensyn til at det er ikke alle som har den superkapasiteten dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OI... Det var jo ikke meningen, at det skulle tolkes sånn... Om du ser hva jeg skrev, så kanskje du ikke reagerer sånn...? Jeg nevnte overhodet ikke noenting om de som ikke har mulighet til det, men om HOLDNINGEN til noen om at man "bare" kan ta abort...

 

Jeg har venner som har fått utviklingshemmede barn, så vet hvor vanskelig det kan være, men er holdningen jeg snakker om her, så ta det rolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...