Gå til innhold

utveksle erfaringer? gravid utenfor livmor...


Frøya79 - dobbel glede :-)

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er 28 år gammel, og har akkurat fått diagnosen ex.u. (svangerskap utenfor livmor) - nærmere bestemt høyre eggleder...

Er redd og lei meg, og føler meg helt alene i verden med denne diagnosen. Er det noen her inne som har lyst å utveksle noen erfaringer? Har dere blitt gravide igjen etter en ex.u? Hvor lenge etterpå? Var det nødvendig mer operasjon? (Blir panisk bare ved tanken...) Jeg har et barn fra før (normalt svangerskap).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil takke så mye for meg her inne på første tri. og ønsker dere alle sammen lykke til videre!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff da..stakkars deg....lykke til neste gang da...håper du snart kommer igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Så trist at det måtte ende sånn.

 

Jeg opplevde en Ex.u selv i fjor sommer.

Når det ble oppdaget så var det allerede kommet til det punktet at eggledern min måtte fjernest, så jeg fikk gravid forbud i et halvt år pga av sår skulle få helest skikkeli inni der. Har forstått det sånn at dersom en oppdager det tidligt så er det ikke sikkert en må fjerne eggleder.

Jeg tok det ganske tungt når dette skjedde med meg, men hadde heldivis gode venner jeg kunne snakke med. Det hjelper godt på.

 

Jeg er foresten nå gravid igjenn, ble gravid på første prøveperiode. Får god oppfølging med tidlig UL for å se om spiren har lagt seg på rette plassen. Og det hadde h*n =)

 

Ønsker deg masse lykke til videre, og gi ikke opp håpet på flere selv om det ikke gikk rette veien denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til deg...

Så trist for deg. Jeg føler med deg. (hvilken uke er du i nå?)

Jeg har opplevd det samme som deg bare at det var den v egglederen. Jeg gikk lenge med "rare" smerter og ble tilslutt lagt inn på sykehus. For å gjøre en lang historie kort kan jeg fortelle at de ventet for lenge og tilslutt sprakk egglederen og jeg måtte opereres med en gang. Helt klart en tabbe fra sykehuset. De sa at min høyre side ville ta over og jeg ville ha like store sjanser for å bli gravid igjen. Og det stemte for når vi bestemte oss for å prøve igjen ble jeg fort gravid. Har to barn og nå er nr tre på vei. Så du skal ikke ta noen sorger på forskudd selv om det er vondt nå.

Store lykkeønskninger fra meg til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Jeg har hatt exu. Ble operert 30. august.Ikke no moro, men jeg var heldig. Egglederen min var hadde begynt å spekke, men jeg ble operert før den sprakk helt.. Fikk mensen igjen etter 4 uker, så ble jeg gravid. Men dette gikk også galt. MA som ble oppdaget 30. januar..

 

Er det no du lurer på så bare spørr!! Vi er her for hverandre!!

 

Det er tøft det du går igjennom nå! Jeg vet... Men jeg fikk god opfølging neste svangerskap. Å det får helt sikkert du også!! Jeg krvde ul med en gang jeg ble gravid igjen, fordi ett svangerskap på utsiden av livmor som oftest går galt i uke 6 eller 7. Hadde først ul når jeg var 5+5...

 

Lykke til! Og som sagt, bare spørr vis det er no!!!

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer til deg "mizzymee"! Oppløftende å høre at en greit kan bli gravid igjen etter en ex.u. Jeg føler virkelig med deg Nanna, som har mistet igjen!!!! Det må være helt jæv....! Men du har jo bevist at du kan bli gravid, og da vil det jo gå bra til slutt!

 

Jeg er/skulle vært 7 uker på vei i dag. Jeg ble sendt hjem pga. at jeg hadde bare svært moderate smerter. Det er ikke verre enn litt mensmurringer, så jeg har gode håp om at egglederen ikke skal sprekke. Men det var et helt tydelig "foster" i den ene egglederen, så jeg kjenner jo etter konstant. Ønsker IKKE at det skal revne, og blir gal av å ikke vite noe mer. Jeg tok blodprøver samme dag som de fant det ut, og hadde HCG på ca 4000. Det var verken høyt eller lavt. Skal inn på sykehuset nå og ta nye prøver, og håper at verdiene ikke stiger! Siden jeg ikke har så vondt i magen, tror jeg egentlig at babyen døde for en stund siden, for jeg begynte å blø allerede før helga. (Nesten en uke siden). Er altså livredd for en evt. operasjon. Har dere hørt om noen som hadde ex.u, og hvor kroppen ordna opp selv? Eller er fosteret "stuck" i eglederen? Masse spørsmål som dukker opp... TUSEN HJERTELIG TAKK for at dere gadd å svare meg! Det er godt å vite at jeg ikke er alene. Har nemlig ikke involvert så mange i vanneflokken/familien ennå. De visste ikke at jeg var gravid engang, og har ikke lyst å bli det store samtaleemnet...

 

Ha en fin dag!

 

Klem fra meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret mitt havnet lengre oppe på siden. Jeg føler med deg Nanna, og ønsker deg ALT godt etter det du har vært igjennom!

Tusen takk for at du gadd å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper at du får et flott 3.svangerskap, og jeg ønsker deg alt det beste! Skikkelig oppløftende å høre at dere har blitt så fort gravide igjen.

 

Ha en fin dag!

 

Nå må jeg kjøre til sykhuset og ta HCG-prøver... Forresten: Hvor lenge måtte dere inn og ta prøver for det? Flere uker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen...

 

Jeg vet ikke ang hcg. Det ble aldri måla spes på meg. Var på volvat når vi oppdaga det, å da var det bare å kjøre rett bort på sykehuset. Ble opperert bare timer etterpå. Men har hatt mye kontakt med to andre som har fått cellegift i forbindelse med exu'n. Altså har de slipt å bli operert. Vet at de da har venta ei stønn før hcg nivået har vært nede på null igjen. De måtte også vent i 3 mnd før de prøvde igjen, vis jeg husker riktig.. Men jeg syns at det var like greit å bli operert jeg. Da var jeg lissom ferdig med alt..

 

Håper det har gått bra med deg i dag, og at du har fått noen tydligere svar...

 

Klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nanna!

 

Det endte med operasjon på meg også... Og får å være ærlig så syntes jeg at det var like greit. Hadde ikke vært noe kjekt å gå inn og ut av sykehuset for å ta prøver i flere uker... Operasjonen gikk bra, eggelederen var sprukket litt opp, men ikke helt, med noe blod i buken. Det er trist at svangerskapet skulle ende på denne måten, men det var jammen bra de opererte da de gjorde! Har hatt en del smerter i magen etterpå, men merker at jeg kommer meg mer og mer, nesten for hver time som går. Er sykemeldt en liten uke.

 

Et spørsmål: Nå følte du deg i form til å begynne "å prøve" igjen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

 

Så bra at det ting går bra med deg! Det er veldig sårt å avslutte svangerskapet på den måten. Men vi har begge vært heldig med tanke på at vi har oppdaga det før egglederen sprakk!! Vær glad for det... Det er no du kan dø av, man kan faktiskt blø ihjel...

 

Jeg fikk igjen mensen 4uker og to dager etter operasjonen. Ville ikke begynne på pilla igjen pga hormonene. Så jeg hadde bare den ene mensen før jeg var gravid igjen... Det er faktiskt større påkjenning for kroppen å gå igjenom en abort, enn ett helt svangerskap, pga at det er veldig store forandringer for kroppen på kort tid... Dette fikk jeg vite etter at jeg mista 2. gangen. Skulle egentlig ønska at jeg hadde visst det etter exu'n for da skulle jeg venta litt til.. Tror nok du bare må kjenne på kroppen når du/dere er klare igjen.

 

Ang smertene dine. Jeg hadde også smerter i magen en ukes tid. Særlig når jeg hadde vært i ro lenge var det smertefult å bevege seg igjen.. Men det går seg til!!

 

No mere du lurer på, så bare å spørre!!!

 

Go bedring!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...