Gå til innhold

Mat, hvordan får du tid til å spise?

Anbefalte innlegg

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Her i huset får ikke jeg spist frokost før i 12-13 tiden. Vi sover til ca 10, så skal Håkon ha mat, presse, skiftes, gulpe osv før han legges ut for å sove.

Jeg rekker stort sett å spise 3 måltider om dagen og kjenner at det ikke egentlig er nok. Har akkurat spist middag nå og er fortsatt sulten (har lyst på noe snop).

Merker også på vekta at jeg ikke tilfører nok næring har på de snart 12 ukene siden fødselen gått ned 23 kilo. Gikk ned 13 kilo første uka, etter det har det da blitt nesten 1 kilo i uka. Har forlengst passert startvekta for graviditeten, men det er bare positivt for jeg hadde endel ekstra kilo før jeg ble gravid.

Noen som har noen gode råd om hvordan man kan få i seg flere måltider om dagen midt oppi amming, skifting osv.?

Fortsetter under...

Her spiser jeg innimellom skiftene, blir litt uregellmessig, men det går fint etterhvert :-) Ser lille Håkon er førdt like mye for tidlig en lille Live. Hun ble født 32+3. Men om han er 12 uker, ble han ikke født i desember?

Du kan ikke lure i deg noe mens du ammer da?

Jeg smører av og til mat når jeg hører hun begynner å våkne, setter det klar på bordet, tar stellet og setter oss. Så koser vi oss begge to :-) Og så spiser jeg litt lunsj når hun sover i ett tida, og middag i fem-seks tiden, og kvelds i 22 tiden rett før kveldsmåltidet hennes :-)

Konstant sulten jeg også, nå er vekta mi stabil, og jeg får i meg nok mat, men kjenner meg hele tiden sulten. Kan spise på nytt en halv time etter middag jeg..

Angående det å få tid, så blir det frokost i tolv-ett tiden her også. Han er ganske mye våken og vil spise hele tiden, så etter morgenstellet som er pupp, vask, pupp, bæsj, mer pupp - så tar jeg og smører meg noen skiver og spiser - ofte med han hengende i puppen, plukker ut noen brødsmuler av håret hans nå og da..

Skjønner egentlig ikke hvordan folk med små barn rekker så mye jeg, som feks shopping, kafeturer, besøke venner og familie etc. Jeg er vant til å ha full kontroll her, men nå sliter jeg med å rekke å ha litt orden i huset, middag på bordet til gemalen kommer hjem, og butikken er et prosjekt i seg selv. Noen ganger kommer vi ikke utenfor døren en gang.. da føler jeg meg litt som en "taper-mamma" - "alle" rekker jo trilleturer feks.

Gjest Lesehesten stolt mamma til 2

Hei Meg og lille Live!

Det stemmer at Håkon ikke er født i desember. Han ble født 3.november, men vi hadde termin 27.desember. Føler det er riktigere å være i desemberklubben fordi jeg var der på BIM og fordi Håkon følger samme utviklingssteg som de som er født i slutten av desember. Tror jeg hadde blitt deprimert hvis jeg hadde vært i novemberklubben og Håkon konstant skulle ligge over en mnd etter i utvikling i forhold til de som utviklet seg senest der.

Kanskje ikke så dumt det du sier med å smøre mat når man hører at de våkner. Har prøvd å ha Yoghurt i huset slik at jeg kan få tatt et kjapt mellommåltid mellom frokost og middag. Mannen i huset er ofte sent hjemme fra jobb og det kan fort gå lenge mellom de måltidene.

Annonse

hm.....blir vel mer slikt om det er førstemann, da kan man jo bare sove til uttpå formiddagen. Vi gjør det i helgene, da kan vi være late i senga til 10 tiden.

Men i uka står jeg opp med resten av familien mellom 7 og 8, så da spiser jeg frokost etter poden har fått sitt.

Så sover han en times tid ca mellom 9 og 10, og en lang lur ca mellom 11-11.30 til 14-15 tiden

Så sover han en time på ettermiddagen og legger seg igjen mellom 19-20, så spise kan jeg gjøre i overkant mye om jeg vil. Men jeg prøver å være forsiktig, kiloene sitter så jævlig mye hardere nå enn med 1.mann.....KJIPT

Jeg står opp ca kvart over syv og spiser frokost sammen med de to eldste eller jeg spiser rett etter de er avgårde på skolen.. Knøttet sover ofte litt ut på formiddagen etter å ha fått frokostpupp i sengen ca syv.. Er han våken mens vi har frokost, ligger han og koser seg på gulvet eller noe..

Hender jeg spiser mens jeg ammer også, men stort sett spiser jeg når han sover.. Guttene er ferdig på skolen kl 12 og vi spiser lunsj sammen når jeg har hentet dem.

Klarer du ikke spise mens du ammer? Kanskje verre å spise samtidig med ham hvis du gir flaske..

Tror nok det går seg til for deg etterhvert..

Når vi e kommen oss opp av sænga, laga æ frokost tel mæ og storesøstra.. e Julie våken får ho pupp mens æ spis... hend sæ at ho e litt sur når æ laga tel matn... men det får ho tål... storesøstera må jo ha mat... når vi et middag e ho stort sett med i kurven sin... restn a dagen så telpassa æ det tel ho søv, men bi æ vannvitti sultn så ¨må ho vent litt... træng næring tel melkeproduksjonen... men det e stort sett ikke nå problem :D

jeg lager ferdig ting som kan stå i kjøleskpet. fruktsalat, vanlig salat og favoritten min, lomper med diverse fyll. kremost, laks, skinke, ost, grønnsaker, kylling ol. rull sammen og pakk i plast. fiks ferdig og lett å spise mens man ammer. holder seg ihvertfall 3 dager i kjøleskapet. hvis jeg lager noe "frysbart" til middag lager jeg masse og fryser ned posjoner i fryseposer. bare å hive i micron. sambo jobber ofte sent og da er det greit å ha noe klart til meg.

Er nok smart å lage seg litt "matpakke" som er klart i kjøleskapet! Jeg prøver å spise noen skiver mens jeg ammer på dagen og kvelden. Frokost blir det som regel ikke før litt utpå dagen, når han sover og er mett og ren og stelt.

Man blir nok ikke "supermamma" de første ukene, men man vil vel lære seg diverse triks etterhvert sånn at det meste går lettere! Og så er det jo masse smarte tips å få her inne, enten man spør eller bare leser andres innlegg !! : )

Fiiine desemberklubben : D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...