Gå til innhold

Hva sjekket legen på 6mnd-kontrollen?


Hoppetussa

Anbefalte innlegg

Jeg er ikke fornøyd med barnelegen. Han brukte mesteparten av tida vi var inne der til å prate om polske jøder under 2.verdenskrig(spurte hva jeg jobba med, sa jeg underviste i historie - derav samtaleemnet) og ting han absolutt ikke burde si til meg ang min svoger og hans barn(som han er fastlegen til). Og ja - jeg prøvde å avbryte han...

 

Prøvde å si at jeg er bekymret for navlebrokken hennes, han knapt så på det og sa at jeg bare skulle slappe av, han kjente på fontanellen hennes, og jeg husker faktisk ikke om han lyttet til hjerterytmen hennes!

 

På forrige kontroll var det en annen lege, så jeg lurer på om 6-ukerskontrollen er ment å være mer omfattende enn 6mnd-kontrollen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff- hørtes ikke helt bra ut:S

Barnelegen på kontrollen vår sjekket : Øynene med lys. Event. Skjeling. Lyttet på hjertet, lungene. Så inni ørene. Sjekket reaksjonen med sånt lydapparat. Fontanellen. mage og hofter. Tissetassen:) Ja tror det var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, det var en dårlig representant for legestanden! 6 ukers kontrollen og 6 månederskontrollen skal i prinsippet være like omfattende, om ikke noe mer ved 6 mnd da en også kan undersøke hørsel og noe motorikk.

Vi har vært til 6 mnd kontroll idag, og her var legen veldig nøye! Det ble undersøkt i forhold til skjeling, rød refleks i øyne. Han testet i forhold til hørsel og syn, og ja kikket i ørene. Undersøkte hals, lyttet på hjerte og lunger. Her er det også et navelbrokk, så det ble undersøkt grundig. Videre sjekket han hofter og hud. Han bemerket til og med at hun hadde hes stemme - noe jeg selv knapt har tenkt på - og vi får vurdere det igjen ved 1 års alder om det skal undersøkes videre.

Apropos navelbrokk. Lillemor her har et stort navelbrokk - det er vel et av de største jeg har sett... Det måler ca 4x5 cm og står ca 3 cm ut fra bukvegg. Dette ble henvist for vurdering.

Vanligvis vil ikke navelbrokk bli vurdert før 3 års alder, da de fleste går tilbake av seg selv innen denne alderen. Om du fortsatt lurer på navelbrokket til Ingrid kan du jo ta kontakt med fastlege for å få en vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sakset fra babyverden.no

----------------

6-månederskontakten

 

 

Ved denne kontrollen vil dere treffe både lege og helsesøster.

De vil da fokusere på følgende:

 

* Om barnets utvikling er som ventet i forhold til alderen, med tanke på bevegelser, "språk", kontaktevne osv.

 

De vil også gjennomføre en vanlig legeundersøkelse, og andre ting etter foreldrene sitt ønske.

 

* gi råd og veiledning om kost, stell, døgnrytme, forebyggelse av ulykker m.m.

* være tilgjengelige for at foreldrene kan diskutere det som de er opptatt av.

* gi vaksine

 

Lege og helsesøster ønsker at du på forhånd legger merke til ting med barnet ditt som vil være verdifullt når de skal gjøre sin vurdering.

Vær spesielt oppmerksom på om barnet:

 

* viser interesse for det som foregår i omgivelsene

* skiller mellom foreldrene og andre personer

* strekker armene ut for å bli tatt opp, eller for å få tak i noe

* bruker begge hender, om det for eksempel bytter leker fra den ene hånden til den andre eller fører ting til munnen

* gjør tyggebevegelser, f.eks. når det har en leke i munnen

* har god hodekontroll

* viser tydelig interesse for å forflytte seg, f.eks. når det ligger på gulvet og vil bort til en leke

* tydelig reagerer på lyd, selv om den er svak, og snur seg til riktig side, f.eks. når du snakker lavt til det litt på skrå bakfra

* liker å prate med seg selv når det er alene, liker å høre sin egen stemme

* roper for å påkalle oppmerksomhet

 

Merk deg det som barnet klarer

 

Hentet fra: "Foreldre-barn-samspill: En veiledning til foreldre."

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for opplysningene! Nå har jeg vel vært hos fastlegen min 7 ganger siden snuppa ble født(timer for meg og henne), så jeg har liksom ikke samvittighet til å ta henne med til henne for å se på henne.

 

Jeg var litt bekymret for navlebrokken, for den har gått ned, og jeg lærte at det var greit hvis den var bevegelig, og kunne trykkes ned, men det er ikke så lett når den er så liten. Tror nok at bør ta meg en tur til legen da?

 

Jeg stoler ikke på den barnelegen. Det er den samme legen som påstod at jeg kom til å bli 140(bomma på 20 cm!), at min bror måtte opereres pga noe i beina(beina var helt fine de), og ga min svært uttørrede farfar vanndrivende tabletter.

 

Har jeg lov til å ønske en annen barnelege? Helsesøster er veldig grei, så jeg har ikke lyst til å bytte helsestasjon heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var misfornøyd med min helsesøster, så jeg ringte helsestasjonen og spurte... De sa det var helt greit å bytte helsesøster. (Men så viste det seg at hun jeg hadde var vikar for hun jeg egentlig har, så jeg slapp å bytte). Skulle tro det var greit å bytte barnelege også!! Ring dem og hør... :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...