Gå til innhold

Foringsautomaten :o)


Luni og go'gutten =)

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig opplegget med trådene "uke 3", "uke 4" etc?

Skal vi skrive inn hver gang vi trimmer, eller skal vi summere opp hver ukeslutt?

 

Og tilbake til tråden presentasjon.. ;o) :

 

88 kg er kankje ikke enormt, men jeg tror egentlig at jeg har en spinkel benbygning under her et sted.. ;oD Fettprosenten er nok høy, særlig rundt mave og hofter. Ikke for å klage altså, men jeg ser det jo selv :o)

 

Jeg var nedi rundt 80 kg for halvannet år siden, det føltes egentlig veldig greit. Jeg vil ikke være tynn, men stram og trent. Jeg vet at muskler veier en del, så så lenge jeg kjører styrke så må man vel beregne litt vekt i form av muskelmasse.. Har forresten kjøpt en aerolates video over nett, den syns jeg var super! Coveret lover lange, slanke muskler i rekordfart, men det får jeg ikke finni ut pga kneet.. Kan tro det er irriterende :oP

 

Og det hadde vært sååå deilig å få knust noen celulitter ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Nå er vi i uke 4 i 2007, ifølge kalenderen. Derav "UKE 4". :-)

Vi skriver inn både enkeltøkter og en opsummering av hele uka til slutt. Det er ofte litt kjekt å skrive rett etter at en har trimmet, og det er kanskje lett å glemme hva en har gjort ellers. Men dette gjør en som en vil om.

Opprinnelig tenke vi å skrive oppsummeringene i den opprinnelige tråden "Treningsdagbok", men det blir jo veldig rotete og uoversiktlig. Når vi holder oss til uke-trådene, er det jo bare å gå inn der og se hva vi har gjort før.

 

Slik som du beskriver deg selv, tror jeg du trenger både styrketrening og kondisjonstrening. Variert trening tror jeg er det rette for deg nå. Jeg tror det viktigste er at du blir svett og får litt puls, enten det er gjennom å gå tur eller styrketrening.

Jeg vet ikke hva aerolates er! :-) Men det jeg vet, er at man ikke kan få lengre muskler... Musklene har en fast lengde som er tilpasset kroppen. Det er skjelettet som avgjør hvor lange vi er, og dermed hvor lange musklene er. "Slankere" muskler kan ikke bety noe annet enn mindre muskler, så vidt jeg vet. Hvis en trener musklene, blir de kraftigere, og dermed større. Det en kan gjøre noe med for å se slankere ut, er fettet rundt.

Hva slags opplegg er aerolates, da? Ble litt nysgjerrig på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smart :o) Da vet jeg hva jeg skal gjøre ;o)

 

Det er utrolig hva styrketrening gjør med meg, musklene bygger seg fort på meg (hvis jeg kan si det sånn.. :oP) Det verste er at det skal ikke så fordømt mange ukene til før jeg ser stooore forandringer, men kneet mitt stopper meg helt.. Irriterende!!!

 

Men når man trener, kan man ikke bygge musklene slik man vil ha dem? Enten kompakte og kraftfulle (eksplosiv styrke), eller såkalt lange, slanke og smidige (utholdende styrke)? Virker logisk på meg, når du ser på en vektløfter/spydkaster kontra en turner/langrennsløper.. Skulle tro de trente ganske mye alle sammen, men får jo forskjellige muskler/kropper. Men jeg har ikke peiling altså :o)

 

Litt vanskelig å forklare arolates, men det skal være en kombinasjon av aerobic og pilates. Bruker kroppen i kjapt tempo, og trener like mye balanse og koordinasjon som muskler og utholdenhet. Ikke noe hopp og sprett (passer for meg som er BITTELITT tung i rompa.. :oP), man skal en del ned på gulvet og gjøre øvelser. Blir skikkelig varm, og kjenner meg kattemyk etterpå! Kjempedeilig! Jeg kjøpte DVD'n på http://www.treningspartner.no/ - du kan jo sjekke :o)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke først og fremst musklene som gjør at f.eks. langrennsløpere har god utholdenhet, men hjerte/lunge-kapasiteten. De trenger en viss minimumsstyrke og utholdende styrke, men ikke sånn eksplosiv styrke som en vektløfter eller en spydkaster har. De sistnevnte har store muskler fordi de trenger stor maks-styrke, og fordi det ikke er noe drawback å ha en stor kropp. For langrennsløpere ville for store muskler bare innebære at de fikk mere å bære på.

 

Vi damer er sånn skapt av det ikke blir store muskler nesten uansett hvordan vi trener. Det er stort sett bare kvinnelige kroppsbyggere som klarer å få klumpmuskler. Vi får altså "lange, slanke muskler" også hvis vi trener mye maks-styrke.

 

Altså: For å få muskler, må vi gjøre styrkeøvelser. Skal musklene se "lange og slanke" ut, må fettet forbrennes, og da trengs både styrketrening og kondisjonstrening.

 

Det arolates-opplegget hørtes jo flott ut! Det er viktig med bevegelighetstrening i tillegg til kondis og styrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for gode forklaringer :o)

Som sagt har jeg ikke peiling, når man er "ufaglært" så plukker man opp mye rart.. ;oP

 

Ha en meningsfull dag da :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg skulle skrive at jeg ikke er noen ekspert, men det glemte jeg! :-) Er ikke det, altså! Men jeg har 5 vekttall kroppsøving fra lærerskolen og ganske mye erfaring og interesse når det gjelder både aktiv idrett og trening. Fint at vi kan hjelpe hverandre.

 

Ha en kjempefin dag!

(Glemte forresten å gi deg ros for de to bakke-trilleturene dine... Kjempebra!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det man har interesse for setter man seg inn i, så du har garantert mye mer peiling enn det jeg har :o) Jeg syns det er veldig godt å få tips, råd og veilledning, så for meg er det bare supert!

 

Ett spørsmål: Hvor ofte burde man ha hviledager, eller er hviledager bare tull så lenge man ikke driver hardtrening? Jeg tenkte å trille den turen hver dag så lenge det ikke er for kaldt for veslemann, og selv om den tar en god time og jeg langer unna så er det jo så deilig :o) Blir lei meg når jeg ikke kan ut jeg.

 

Blir spennende å se hvor flink du har vært nå, under uke 4 kan du se hva jeg har gjort :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hviledager:

Det trenger en ikke tenke på hvis det handler om moderat turgåing. Hvis det f.eks. handler om hard styrketrening eller intervalltrening, har det mer for seg. Det er ikke lurt å ha styrketrening eller intervalltrening hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...