findus Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Og så var jeg selvfølgelig på internett og leste. Dumme findus. Internett er farlig - nå har jeg selvfølgelig fått farlig svangerskapskløe! Og hver gang jeg ser et nytt symptom beskrevet, synes jeg liksom jeg har det... Sannsynligvis bare tull, men jeg lurer: Hvor fort bør man ta en sånn leververdi-blodprøve hvis man begynner å klø mye på kveldene? Er det nok at jeg bare nevner det i forbifarta på neste jordmortime (29. januar), eller burde jeg ringe og få sjekka det med en gang? Har ikke lyst til å være hysterisk - men hvis det er sånt man må sjekke fort kommer jeg jo ikke til å tilgi meg sjøl for at jeg gikk og drøyde det heller...
Anonym bruker Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Jeg tror alle gravide klør i huden, men ordentlig svangerskapskløe kan faktisk være farlig. Men da prater vi gjerne om kløe som holder deg våken om natten, som holder på å gjøre deg gal, som ingenting hjelper mot, særlig inni hendene og under fotsålene.. Jeg er der, jeg veit, har ikke sovet en natt på flere uker, men jeg blir godt fulgt opp. Nevn det for jordmor du, de kan ofte skille mellom tørr, strekt hud som klør og alvorlig svangerskapskløe..
findus Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 24. januar 2007 Jeg ringte og spurte om jeg burde tatt en blodprøve eller ikke, jeg... Følte meg litt teit, men tenkte det var like greit å spørre for sikkerhets skyld. Og de syntes faktisk jeg skulle komme en tur, allerede i kveld. Kjempehyggelig og snill jordmordame tok blodprøve og hørte på forsterlyden og sjekka med sånne registreringsapparater på strikker rundt magen min. Babyen lot til å ha det helt fint, i alle fall :-) Så nå skal jeg slappe av og sove litt - og i morgen får jeg svar på de første prøvene. Utrolig deilig å ha det overstått, og slippe å tenke noe mer på det...
småen og smulan Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Du får gi beskjed når du har fått svar på prøvene. Begynner nesten å klø bare av å tenke på det:-) Det er nesten som at man må gjespe når man enten leser om gjesp eller ser andre gjespe:-)
findus Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 25. januar 2007 Heh, det stemmer. Klø, gjespe og "jeg må tisse" når det er langt til neste do... Vet ikke om du så det på Februar-sidene, men det var faktisk forhøya verdier på noen av prøvene, så de vil ha meg inn til ny kontroll i morgen, på poliklinikken. Og hvis jeg har max uflaks med resultatene der, kan det hende de vil sette igang fødsel! Men altså... Jeg klarer ikke helt å tro på at det kan være så dramatisk. Jeg går rundt og er frisk som en fisk, og babyen later til å ha det supert, som sagt. Så fram til jeg eventuelt får høre noe annet, går jeg ut fra at ting er i orden og jeg skal få føde ganske normalt og bade i badekar med badeanda mi :-)
Gjest Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Får krysse fingrene og håpe det ikke er så høye verdier at de må sette deg i gang da...men hvis det blir igangsetting så er det sikkert greit det også altså. Moren min ble satt i gang med meg og tror ikke jeg har hørt om noen greiere fødsel enn den (hun bare ser rart på folk når de snakker om lange tunge fødsler og skjønner liksom ikke helt hva de mener....)
findus Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #7 Skrevet 26. januar 2007 Aiaiai. Det var ikke så høye verdier, men de vil settte igang likevel, for sikkerets skyld. Neste fredag allerede. Didrik (den lille, gule badeanda mi med grønn caps) og jeg oppfordrer alle til krysse fingrene for at babyen kommer av seg selv før de rekker å sette i gang, så vi slipper drypp og nåler og tull og kan plaske rundt i badekaret sammen.
mamma+litenspire Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Findus:kor e d du har kløe henne?
findus Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2007 På kvelden: Stort sett overalt egentlig - men mest på magen, og under foten.
Katjakai Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 hei.. jeg hadde svangerskaps kløe med første mann og jeg skal love deg at det klør. Dette er snart 9 år siden så da tok ikke de blodprøver av meg.Jeg klødde meg til blods: mage, lår, armer. Sov ikke skikkelig på en uke, bare klødde og klødde. Det stoppet med at de satte fødselen i gang 3 dager på overtid.Gud det var godt å slutte å klø. Da var det bare sårene som måtte gro..Men legen min sa at det het PUPPP husker ikke hva det står for. klør litt nå med andre mann men det er bare nesten sånn "kose"kløe i forhold. Håper du går klar.. unner ingen å klø..
findus Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2007 Det verste er at det egentlig ikke klør SÅ ille, men siden de lever-enzymene (?) var litt forhøya og jeg hadde litt for mye galle i blodet, setter de igang fødsel for sikkerhets skyld. For dette er visst tegn på ett eller annet som KAN innebære at det er farlig for babyen å bli boende i magen min for lenge - og den sjansen er det jo selvfølgelig ingen som vil ta. Men ergerlig er det, både for badeanda mi og meg (som hadde forberedt oss på en idyllisk badekar-fødsel...)
Katjakai Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 Når blir du satt i gang ? Og Når er terminen din?
findus Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2007 Fra neste fredag prøver de med sånn gele. Så gir de det et par sjanser før de evt går over på drypp hvis det ikke funker - så det blir i løpet av neste helg en gang. Terminen min er 17. februar. Hvis ikke... Håper håper at han bestemmer seg for å komme ut før det, helt av deg selv! Det hadde vært så utrolig fint...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå