Gå til innhold

Er dette dårlig gjort ovenfor svigers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er dårlig gjort å nekte dem å komme på besøk, iallefall hjemme. Du får heller sette grenser for hvor lenge de får bli osv.

Dessuten: det virker som de fleste regner med at man er en utslitt hormonell klut som ikke takler påkjenninger i lang tid etter fødselen, ta nå ikke alle sorger på forskudd, da. Mange føler seg i god form etter fødselen, og takler foreldrerolle og familieliv bra.. Og da er det vel bare koselig med litt besøk?? (Mulig jeg er litt slem nå..ikke meningen å såre noen.)

Dessuten må man skille mellom noen timers visitt og flere dagers overnattingsbesøk, det siste skjønner jeg at de fleste nybakte mødre synes er litt slitsomt.. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg begrenser besøk på sykehuset. Da er det greit å slappe av. Viktigst at far og søsken får komme, så får heller andre komme når vi har kommet oss vel til rette hjemme. Min mening da.

Skrevet

Å begrense besøk synes jeg er helt greit, det er mor som har født og må se an etter formen.

At hun vil ha besøk av sin mor forstår jeg godt, får inderlig håpe hun står nærmere sin egen enn hans...

Men å bestemme seg på forhånd at svigers ikke skal få besøke på sykehuset ei heller når de kommer hjem synes jeg er dårlig gjort, også mot han.

Se an etter form om du orker å møte de! Alle andre enn din mor synes jeg ikke er annet enn riktig at møter opp på besøksrom, orker ikke du, så kan barnefar møte opp med baby der ute. Det er en grunn til at noen sykehus nekter besøk på rommene utenom en time per dag....

Nettopp pga at noen ikke klarer å si at de ikke orker, og noen besøkende tar rett og slett ikke hensyn.

Skrevet

Vanskelig dette. Jeg er førstegangsfødende og er veldig spent på tiden etter fødselen. Nå er det faktisk slik at det er vi kvinnfolka som går gjennom fødselen og den påkjenninga så da synes jeg det er viktig at vi får mulighet å kjenne litt på formen etter fødselen før alle besøkende kommer busende for å se barnet. Selv tror jeg at jeg kommer til å være trett og sliten men kjempestolt og glad for å vise frem den lille. Da gruer jeg heller for at svigermor som bor 1 times kjøring unna vil komme på overnattingsbesøk når vi kommer hjem fra sykehuset. Da er det viktig for meg at vi får bli kjent med den lille og lære VÅR måte å passe inn i rollen. Mine foreldre bor nærmere så de vil bare komme på korte ettermiddagsbesøk, og jeg synes det er lettere å si ifra hvis det blir for mye. De pleier alltid å ringe først å høre om det passer å komme på besøk. Svigermor gir bare beskjed om at hun kommer og ferdig med det.

Mener det er en stor forskjell på å avvise besøk og gjøre forskjellsbehandling på besteforeldrene. Snakk med den vordende faren og avtal med han hvordan dere gjør det. Kanskje vil du føle deg tryggere på at du vil få ro og hvile hvis han også kan bryte inn å si "takk for besøket, men nå er det på tide at moren til mitt barn får hvile seg litt. Hun har tross alt gått gjennom en fødsel og skal få litt å henge fingrene i når vi kommer hjem fra føden". Ha omsorg for hverandre!

Skrevet

Ja, som du fremstiller det så mener jeg som flere over her at du bør være moden nok til å takle en halv time med dem om din side skal være velkommen uansett.

Vil bare minne om hvor kjedelig det kan være å ikke få besøk i det hele tatt! Da jeg fødte forrige gang var både svigers og min familie langt unna geografisk. Jeg savnet veldig å få besøk og kunne vise fram nurket, spesielt ettersom de andre på barsel tok imot sine.. Ett vennepar kom innom siste dagen, og det var en god trøst.

Det fins en mellomting mellom heldøgnsbesøk og ikke noe..

Skrevet

Jeg synes nok dette ville være dårlig gjort ja, dersom de er "snille, men masete". Da kan de umulig være noen hekser, slik noen gir inntrykk av at de må være i innleggene nedover.

Og jeg skjønner heller ikke utsagnene om at det er mor som har gått gjennom fødselen, så da skal hun ene og alene kunne bestemme hvem som skal få komme på besøk? Joda, mora kan være sliten og utkjørt, men vanligvis har man temmelig mye energi de første dagene etter fødsel, så noen besøk tror jeg absolutt alle tåler, dersom de ikkehar hatt noen spesielle komplikasjoner under fødselen.

Og på sykehuset er det jo begrenset hvor lenge man får "lov" å besøke de nye foreldrene også. Så at svigersene kommer til å være der hele dagen, er jo faktisk ikke et alternativ. Annet enn hvis hun venter med besøket til hun kommer hjem.

Men enten må begge besteforeldreparene få komme, eller ingen, mener jeg. Og det er jo bare å nekte dem å komme inn på rommet, de fleste sykehus er det jo ikke lov å ha besøk på rommet, det er jo derfor de har besøksrom...

Nei, rettferdighet skal det være en sånn situasjon, og stakkar mannen som ikke skal få vist fram sitt nydelige nurk til sine foreldre, men du skal vise dem til dine???

Og å skulle vente til dere er så oppegående at dere tar med dere en nyfødt på 1,5 timers kjøring for å besøke? Ja, hvis det blir planen er du kjempeslem. Det synes jeg. Det man skal gjøre er å være voksen nok til å ta imot et lite besøk av de på sykehuset dersom de ønsker å komme på besøk. En halvtime er nok, og det bør du absolutt klare å holde ut...

Skrevet

På den ene siden er det jo dårlig gjort, men på den andre siden er det jo helt klart fødekvinnen som bør ha hensynet her!?

Det er jo kvinnen som har hatt belastningene, både kroppslig, følelsesmessig og masse smerter og styr! Jeg forstår deg godt jeg! Men så har jeg også svigerser jeg ikke ønsker i nærheten av megsev i en så intim og naken situasjon -

Du skriver at de er greie, men masete. mine maser og er ikke særlig greie heller, på den måten at de ikke har noe godt og si, og gjerne kan begynne en diskursjon om viktigheten av å gå i kriken for barn, dessuten viktigheten av å lære seg fransek-bord-og-måltidskikker-fra-høyere fransk middelklasse osv osv...

Jeg mener du kommer dem godt i møte og du skyver besøket foran deg i en ukes tid, også ville jeg kanskje ikke flagge så høyt at din mor og søster får komme på besøk, og om de allikevel f¨år vite det, så får du si at det liksom ikke gjør noe om du lufter de såre brystvortene dine i deres nærvær og at du ikke er blyg for dem :-)

JEg syns på en måte at du har rett til å framsette dette ønsket, luft det med din partner. Om han meget gjerne vil at de skal få komme på sykehuset, må det jo være avklart at du skal få sove da, og at uansett hva som inntreffer, så må han respektere ditt ønske om å slippe å være sosial. Han må ikke tenke at det ordner seg og lure de på deg når de først er der!!?

Lykke til!

Skrevet

Har tnkt på dette masse i dag, og vil bare si noen ord igjen altså... Som Pelle sier over her, man må være rettferdig. Det virker ikke som du har noen spesiell grunn (iallefall ikke sånn som du skriver det), bare at du synes de kan bli slitsomme... På barsel er det inegn som kan regne med å få være på besøk i lang tid av gangen, og dere trenger IKKE ta i mot dem inne på rommet deres.. Ta i mot dem på et besøksrom/fellesrom da vel, å kan du trekke deg tilbake når du synes de blir masete... Men de vil jo bare treffe sitt nye barnebarn de også, og de er like mye familie for barnet, som det dine foreldre er! Jeg tror også at pappaen kan ha behov for å vise frem sitt nyfødte barn til familien sin, på lik linje som du vil vise frem til din.

Og uansett - du vil før la din søser kome, enn hans foreldre? Nei, det blir feil altså..

Skrevet

... og etter å ha lest litt mer av litt fler innlegg!

Det er litt sånn høna og egget kvaliteter over diskusjonen. HVA skal til for at folk/svigerser har redet seg så ille til at de får tåle at de ligger vondt??? Det er jo opplagt en motivasjon bak et ønske om å slippe, og man får vel tro at det er veiet og vurdert som akkurat SÅ belastende at dette ønsket om å slippe har dukket opp på tross av en opplagt "urettferdig" fordeling av tid og nærhet!

Jeg for min del syns ikke det er "rettferdig" å skulle dele likt av seg selv når det for den som skal dele seg innebærer store belastninger og tøyer tålegrensen. Det er da heller ikke rettferdig!?

Hva skal en svigerdatter forvente å tåle i hvilken situasjon? skal hun tåle simpelt mas? Kanksje litt, men akkurat etter fødsel syns jeg det er rart at mange likestiller behovet for hensyn....? Er det slik at mannen har samme RETT som kvinnen, er det snakk om RETT i det hele tatt. Det er visst begges barn, men det er nok allikevel kvinnens fødsel!

det der svigers-temaet tenner meg skikkelig kjenner jeg!

Skrevet

høres lurere ut det, ja :) det er jo lov å være sliten etter fødselen, og det får de respektere...så får pappan forklare dem det hvis de ikke forstår.

Skrevet

Det som er så fint med at når nurket endelig er kommet til verden er man så stolt og vil vise h*n til alle som orker å se:)

Sånn hadde jeg det i allefall med begge mine:) De er jo mammas største stolthet og glede, og INGEN er så vakker som dem... Så du vil nok helst bli glad over at de vil komme å se vidunderet:)

Lykke til

Skrevet

Jeg har et virkelig anstrengt forhold til min svigermor, kunne skrevet masse om hva som har skjedd opp igjennom årene...

Det bunner nok i at jeg har "tatt hennes lille gutt fra henne" som forøverig var 37 da vi ble sammen he he.

Likevel kunne det aldri falle meg inn å nekte henne å komme på besøk på sykehuset. Det ville såret mannen min veldig!! Såklart han vil vise fram vår nye baby til sin mamma!!!

De aller fleste av oss er IKKE syke, men har født. Klart man føler seg litt upigg noen dager/uker alt ettersom hvor mye blod man mister osv, men å ta imot besøk et par timer er de aller fleste i stand til.

Pluss at de fleste er så stolte over nurket sitt at de gjerne vil vise han/henne til hele verden..

Skrevet

Jeg synes det må være opp til den som har født å kjenne på hvordan en har det etter en fødsel, har du ikke overskudd til å møte så mange synes jeg det er helt ok å si nei til besøk. Om alle i fam. skulle komme på besøk på sykehus el hjemme rett etter fødselen blir man jo helt tappet for krefter av å "oppvarte" de som kommer. Det er somoftest noe helt annet å få sin egen mor på besøk, enn svigers, uansett hvor hyggelig eller uhyggelig de måtte være :) La svigers komme på sykehuset men be pappaen til barnet møte dem på visittrommet, så kan du sove el lese el noe :) Lykke til.

Ps: Man kan jo forklare pappaen til barnet at det ikke har noe med hvem det er som kommer, men at du rett og slett er litt sliten.....

Skrevet

JA, det synes jeg er urettferdig!!

Jeg har også en ganske masete svigermor, men det kunne ikke falle meg inn å be dem om ikke å komme på besøk på sykehuset! Og du kan velge å ta et kort besøk for så å trekke deg tilbake (noe du sikkert ikke kan gjøre hvis de besøker deg hjemme)..

Husk at de blir stolte besteforeldre, det er en stor greie for dem også dette. Er du sliten og hormonell, så kan jo mannen din vise frem babyen til dem, de får vel uansett ikke lov til å komme inn på barselavd. (sånn er det her jeg bor i allefall)..

Skrevet

Ser at flere av dere kaller HI egoistisk. Mulig det stemmer, men er det en gang i livet man må ha lov til å være egoistist så må det da virkelig være etter at man nettopp har satt er barn til verden. Så lenge svigers får komme og hilse på den nyfødte sammen med barnefaren, så trenger vel ikke mor å delta på visitten dersom hun ikke orker det? Hun vi jo treffe dem senere uansett. Ser ikke problemet jeg...

Skrevet

Greia var vel at hun ikke ville de skulle komme i det hele tatt... Hverken på sykehuset eller hjemme... Mens hennes familie kunne få komme på besøk om de ville.

Skrevet

Kan ikke du bare gå å legge deg da når de er på besøk??

Si til mannen din at du ikke føler deg helt vel og går og legger deg og at dersom det er noe så kan han bare vekke deg. Da får du slappet litt av, svigers får se barnebarnet sitt og du slipper maset!

Du trenger jo ikke si til mannen din at du planlegger dette!

Skrevet

Helt enig med deg *lykkeliten*, det var som jeg skulle skrevet innlegget ditt selv! :) Hva med å avvente og se først og fremst!? Ingen vits i å ta "sorgene" på forskudd! Håper det ordner seg på et vis for deg HI!

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det høres mere ut som om du ikke liker svigers.....At det er mere som en straff til dem for et eller annet...

Høres ikke ut for meg som om det er din helsetilstand som står i veien for et besøk.... Men jeg får liksom ikke det til å stemme heller siden du ikke skriver noe om ditt forhold til dem...

Å på en annen side så skjønner jeg ikke helt hvorfor du skal vente til det passer dere å reise på besøk til dem.....

Å at hvis det er snakk om helsetilstanden din etter fødselen så skjønner jeg ikke helt hvorfor din søster og mor får komme, men ikke svigers...

Dårlig gjort av deg å la svigers vente så lenge som du beskriver her....

At de må vente til det passer deg å reise til dem.....Hva hvis en god venninne av deg spør da? Eller andre slektninger? Får de komme? Eller må de vente til du kommer til dem?

Skrevet

Mest sannsynlig vil jo svigers treffe sitt nyfødte barnebarn så snart som mulig, det vil vel alle "normale" besteforeldre, og det blir jo absolutt ikke rett å invitere den ene halvdelen av besteforeldrene, men ikke den andre..? Men syns at de må ha respekt for at man kanskje ikke er klar til å ta imot besøk på sykehuset, det går an å vente til man er kommet hjem. Man trenger jo ikke ha alle man kjenner på besøk bare timer etter fødselen. Det skjønner jo alle, men å nekte noen å treffe barnabarnet sitt, bare fordi moren syns de er "masete", det blir for dumt! Ja, syns det er egoistisk!!! Som sagt, man skal tenke på seg selv rett etter fødselen, men når man er kommet hjem, klarer de fleste ta imot besøk, selv om de "maser" litt....

Skrevet

Du vet jo ikke hvor sliten du er etter fødselen, ennå!! Du må jo vente å se , å ikke ta sorgene på forskudd. Dessuten har de jo vistittider på sykehusene som overholdes. Syns det er dårlig gjort overfor dem, de gleder seg vel til babyen kommer, å vil se den. Visst de ikke er direkte slemme eller ondskapsfulle, burde de få se barnebarnet sitt, å ikke bare din familie!

Selv hadde jeg en 19 timers lang fødsel, men ble da kjempeglad når alle besteforeldrene kom for å besøke oss dagen etter. De var da så stolte at.

Skrevet

Tror du virkelig at det kommer til å bli så fælt å ha dem der? Jeg regner med det er den lille som kommer i fokus. La dem få kose litt med barnebarnet sitt og si hvor flott h*n er og la pappan få kjenne hvor flott det er å få vise frem hva han har laget! :) Dette gleder min mann seg veldig til ihvertfall, men desverre bor familien hans langt unna (england og spania) men de vil sansynligvis prøve å komme iløpet av den første måneden etter termindatoen. :) Det er jo et nytt familiemedlem...prøv å se saken fra en litt annen vinkel og se litt mer positivt på det. Jeg tror nok de vil være snill med den personen som nettopp har gitt liv til en nydelig liten baby som de skal få bli kjent med og bli glade i.

Skrevet

Så du er nok "oppegånde" til å ha din søster og mor der, men IKKE svigers?? Å du vet du er så sliten etter fødsel, at du ikke orker dem der? Lite voksent, spør du meg, virker veldig barnslig denne holdninga di.

Skrevet

hmmmm????? Hvor blir det av hovedinnlegger?

Skrevet

Jeg har det akkurat som deg! Mine svigerforeldre er også greie men fryktelig masete! De kommer stadig med spøker som jeg ikke setter så veldig stor pris på.. Om at jeg "spiser nå nok mat det ser de", "om det blir tvillinger må jo vi hjelpe til å stelle å da","Jeg har aldri blitt helt fortrolig med de trehjuling vognene jeg" og "skal jeg bli med deg på føden"? herregud, det er nå ikke deres barn som kommer til, men barnebarnet dems!Og hvem skal bruke vogna??!! Og det sier seg selv at faren skal være med på føden! Jeg har sagt fra at jeg vil vente med besøk til jeg kommer meg på beina igjen etter et par dager eller noe.. Skal å se på leilighet på sønad, har endelig fått typen til å innse at det ikke funker med en baby når vi bor oppå svigers med alt maset og innblandinga.. Sikkert et kjedelig innlegg, måtte bare få det ut! =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...