Gå til innhold

Er dette dårlig gjort ovenfor svigers?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ikke lyst til å få besøk av dem hverken på sykehuset eller hjemme etter fødselen!

De er greie, men fryktelig masete...

Synes dem kan vente til vi er såpass oppegående at vi kan reise til dem. (bor ca 1 1/2 time unna)

Likevel vil jeg mer enn gjerne at mamma og søstera mi skal komme.

Føler meg kjempe slem, men hva skal man gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husk at det er foreldrene til mannen din da. Har du tenkt på at kanskje han føler det samme om dine foreldre?

Skrevet

Skjønner hva du mener :o) Synes det må være i sin skjønneste orden at du sier fra hva som passer for dere. Men kanskje ikke vente for lenge med å dra og besøke dem da ;o)

Er du førstegangs?

Mine svigers bor langt unna, og kommer nok ihvertfall ikke på sykehuset. Og vi har sagt fra om at vi vil ha den første tiden hjemme, alene, som den nybakte barnefamilien vi er. For får vi først besøk, både av min og hans familie, så blir de en del dager (pga. lang avstand).

Og jeg nekter å planlegge besøk, altså bestemte datoer, allerede nå. Har en bror som er fryktelig egoistisk på det der. Han har mulighet til å komme da og da og være så og så lenge, og forventer at dette også passer oss (huff, blir helt svett av ham). Vel, tida fremover nå er veldig uforutsigbar. Når skjer fødsel? Hvordan blir tida etter fødsel? Ingen som vet!!

Her forbeholder vi oss retten til å se an tingenes tilstand (ihvertfall min tilstand ;o)), og å si fra om dette. Vennlig, men bestemt ;o)

Skrevet

Jeg syns det er litt dårlig gjort.. Dette er jo foreldrene til pappan til barnet ditt.. Som du sier så vil jo du gjerne ha besøk av din familie.. Å det vil jo sikkert kjæresten din også.. Er jo like mye hans barn.. De er jo like mye besteforeldre som dine foreldre...

Min mening hvertfall=)

Skrevet

pappaen til babyen må jo også få bestemme litt da. jeg har prøvd å hinte til at jeg ikke vil ha noe besøk på sykehuset denne gangen, og svigemor ble kjempe sur!! (tror nok de komme uansett hva jeg sier)

du kan jo si at du vil se ann hvordan formen din er etter fødselen da...man er jo ganske sliten. og om de kommer på besøk til dere når dere kommer hjem kan man jo forbrede dem på at du og babyen fortsatt trenger ro og at dere ikke ønsker besøk så lenge av gangen... de er jo akkurat blitt besteforeldre og er sikkert kjempe stolte, men de skal fortsatt respektere dere og høre på hva dere mener.

Skrevet

Hvis du ikke vil at foreldrene hans skal komme, bør du heller ikke ta i mot besøk av din egen familie. Husk at dere er to om å bli foreldre, og han er sikkert minst like ivrig som deg etter å få vist fram nurket til dem som står ham nærmest.

Skrevet

Da får han og babyen treffe dem på sykehuset uten meg!

Er jeg som kommer til å føle meg tygd og spyttet på, sliten og hormonell etter en fødsel.

Er det like dårlig gjort da også?

HI

Skrevet

Eller, et mer direkte svar på spørsmålet ditt: Det er ikke nødvendigvis dårlig gjort overfor svigers. Men overfor pappaen til nurket, synes jeg det er på grensen til utilgivelig.

Skrevet

Ja, er enig i det siste innlegget; og det kan jo være den beste måten for dere å løse det på. Slik får du det som du har ønske om og behov for, uten at noen blir tilsidesatt eller fornærma :)

Skrevet

Har også masete svigerforeldre.... Og vil helst være i fred den første tiden. Ingen i min familie kommer før det har gått en mnd. el noe (bor veeeldig langt unna). Men jeg vet at svigers har veldig lyst til å se babyen når h*n kommer. Har veid litt for og i mot om det beste er om de kommer på sykehuset eller hjem til oss etterpå. Har funnet ut at det beste er at de kommer på sykehuset, så kan pappaen til babyen styre hjemme sammen med dem og ta dem med til sykehuset på visitter. De reiser hjem til seg selv før babyen kommer hjem fra sykehuset. Da skal vi ha ro i heimen!

De skal heller få komme senere, når vi er blitt mer varm i trøya.

På sykehuset kan de jo ikke henge rundt hele dagen, og det tror jeg ikke de ønsker heller. De vil vel aller helst se hvordan barnebarnet ser ut og knipse et par bilder tenker jeg :-) Du må bare si fra til dem når du er sliten og da bør de respektere det.

Lykke til!

Skrevet

Da vil det jo bli veldig åpenbart at _du_ ikke vil møte dem da? Du skriver at de er greie, men masete. Men det virker som du egentlig ikke liker dem... Hvordan er de?

Skrevet

Jeg tenkte mer på når du kom hjem jeg da... Tror du ikke de vil føle seg urettferdig behandla om de får vite at dine foreldre har vært der, men at dem blir nekta?

Skrevet

assa, de må jo respektere dine følelser etter fødselen,(det er jo du som har vært igjennom den værste påkjenningen, men ta det litt som det kommer. og snakk med din kjære om hva han mener også, dere finner sikkert en løsning dere begge kan leve med.

jeg holdt på å bli gal av mine svigerforeldre forrige gang, de kom inn på rommet mitt, og satt i senga mi.. og var der i flere timer, slev om jeg prøvde å si at jeg var sliten og hadde problemer med ammngen..

Skrevet

Helt ærlig - ja. Mest ovenfor barnefaren, som også må få bestemme like mye om han vil ha sine der (og det kan hende han ombestemmer seg da, selv om han ikke bryr seg om det nå..), men også ovenfor svigerfamilien. Hvordan vil de like det dersom de ringer og hører din familie i bakgrunnen, etter dere har tydeliggjort at de ikke får komme ennå...? Sorry, men det synes jeg er dårlig gjort - ja! Alle eller ingen...

Skrevet

Egentlig burde du vel være glad for at besteforeldrene bryr seg og vil komme på besøk, men det er lov å være sliten og ikke ønske besøk. Det er det du som styrer, men det er jo ikke værre enn at pappaen tar med seg den lille inn på visittrommet og viser frem nurket til sine foreldre, og at du blir igjen på rommet ditt. Han kan jo bare si at du rett og slett er for sliten til å ta i mot besøk og trenger å slappe av litt. Det må jo svigers respektere. Du har jo faktisk gått gjennom en fysisk påkjenning ;-)

Er i tvil om hva jeg ønsker selv og har sagt til folk rundt meg at dersom jeg vil at de skal komme; så inviterer jeg dem. Hører de ikke noe de første dagene så er det fordi jeg vil ha tiden alene/sammen med gubben til å komme meg på og bli kjent med babyen og min nye situasjon. Mulig det er bitchy men er det noe jeg hører at folk angrer på så er det at de har tatt i mot for mye besøk i begynnelsen. har ikke møtt annet enn forståelse da jeg har sagt i fra om dette.

Skrevet

Litt dårlig gjort, ja. Er det ikke bedre å ordne sånn at det blir et kort besøk? Eller bare vente med besøk fra alle til du føler deg klar? Syns i hvertfall at det er en avgjørelse du og pappan til barnet bør ta sammen...for det er jo hans fødsel også :)

Skrevet

synes det hadde vært kjempe dårligt gjort og ikke minst egoistisk. Dette er jo tross alt barnebarnet deres. jeg har mer forståelse hvis du hadde satt en begrensing på hvor lenge de kunne blitt...feks,2 timer eller noe for å du trenger fred. Synes ikke du kan nekte dem å komme, det er rett og slett frekkt!!!!

Skrevet

Jeg tenker det samme som deg, men har funnet ut at 10 min sammen med dem, det klarer jeg. Det er ingen som forventer all verdens av deg og hvis du er svært hormonell og synes det er vanskelig å si fra at det er nok, det er derfor mannen din er der. Han er din buffer.. Han kan si til sin familie at ok, dere kan få komme, se på barnet... sitte et kvarter, men så kan dere gå. Her trenger vi ro og hvile. Han kan heller ta de med seg inn på et annet rom hvis de absolutt har reist så langt og hvis han synes det er vanskelig å forklare for dem. . ...

Men jeg synes alle bør forstå at ikke nybakte mødre er særlig hypp på visitt. Du skal gjøre det i ditt tempo, ikke la deg overkjøre for det er en ond sirkel det er vanskelig å bryte ut av...

En av mine venninner mente jeg måtte klare å sende en kjede sms til alle jeg kjenner etter at vannet går.. sånn at hun kunne komme seg til sykehuset... Makan, ikke spurte hun om jeg ville ha henne der engang. Jeg vil bare ha sambo og min egen mor der.. resten får vente en dag eller to, eller tre. Men det skal være mitt tempo...

Skrevet

Sitter bare å måper, jeg! De bor 1,5 time unna, jeg hadde blitt smigra over å få besøk av dem etter fødselen!! Det er jo et stykke å dra, og det betyr at de bryr seg! Jeg skal i allefall ikke nekte noen å komme!! De som kommer, kommer fordi de er glad i dere alle 3!! Hadde ikke du blitt såra om du hadde blitt nekta å komme i deres selskap..? Nei, du skal tross alt bli mor, og være voksen nok til å ta i mot dine svigerforeldre!!!

Skrevet

Jeg syns også man skal tenke på at man er sliten osv. Men det jeg syns er så dårlig gjort er jo at du vil utestenge noen.. Du vil ha din familie der, men ikke hans.. Det var bare det jeg reagerte på..

Skrevet

Det er lov å være sliten etter fødsel, og det er lov for mamma og pappa å ville ha tid for seg selv for å bli kjent med barnet. Det skjønner nok forhåpentligvis de nybakte besteforeldrene også.

Det som nok kan være litt sårt er å forskjellsbehandle det ene settet med besteforeldre i forhold til det andre. Kan bli mange rare og unødvendige tanker av sånt.

Jeg tipper vi kommer til å ha "besøksforbud" en stund etter fødselen, men da synes jeg det er best å behandle alle besteforeldrene likt.

Skrevet

Da har jeg bestemt at svigers må bare komme så lenge dem gidder å være der, men jeg tror ikke jog kommer til å orke og møte dem. Selfølgelig skal dem få treffe barnebarnet sitt!

Dem, sambo og babyen kan jo oppholde seg på fellesrom. Dem må jo ikke sitte på sengekanten min?!

Jeg vil gjerne ha mamma og søstera mi hos meg fordi det er anderledes med egen familie i en slik situasjon. Har et meget nært forhold til dem og tror jeg kan trenge dem der mer enn jeg trenger svigerforeldrene hvis dere forstår...

Skrevet

Oi, det var egoistisk !

Husk at de er like mye besteforeldre de som dine foreldre. Syns du er lumpen hvis du gjennomfører ditt ønske.

Skrevet

Ja det er dårlig gjort. La dem besøke, barnet er like mye "deres" som din mors. Ikke bra for forholdet mellom deg og din mann heller. Ta imot dem nå, for dette er en spesiell anledning, så kan du heller begrense besøkene senere.Ikke gjør forskjell på familiene, det kommer ikke noe godt utav det. Er de derimot ufine mot deg, er det en annen sak, men da går det an å si ifra.

Skrevet

Svigerforeldrene mine bor langt unna, og kommer ikke til åkomme på besøk før etter en stund, og det synes jeg er kjempe trist!!! Jeg ønsker at barnet mitt skal ha god kontakt med besteforeldre på begge sider helt fra første stund, og skulle ønske de hadde sjansen til å komme tidligere enn de gjør!

Mulig jeg forandrer mening etter fødselen og er glad til at ikke det kommer så mange på besøk, men nå tenker jeg hvertfall at jeg skulle ønske de hadde sjansen til å komme!

Det er ikke bare mine foreldre som blir besteforeldre!

Men, det er lov å være sliten, og ikke orke laaange besøk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...