Gå til innhold

"Gamle twilightere" Ny tråd 24.01.2007

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og god ettermiddag jenter...

Hvordan står det til med dere??

Starter en ny tråd jeg da den andr var såååååå lang.....

Er så deilig å bare kose seg med lille Isabell. Hun er så utrolig snill. Sover, spiser og driter....... Livet er topp. Hihihi. I dag var vi på ullevål. Veide + tok følingprøve.... Gjett om hun skrek.............. Aldri hørt henne skrive sånn. Uff og uff.

Melken er i full gang. Sitter rett og slett med to sprengte kanoner!!!!!

Ønsker dere allle en super flott ettermidag ;o))

klem klem

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei:) Så kjekt at melken din er igang. Hun her skrek nesten ikke i det hele tatt da de tok føllingstesten, men da jeg skulle kle på henne igjen testa hun lungekspasiteten til fulle:)

Ellers er jeg skikkelig misunnelig på dere som har god melk og i store nok mengder:/

Skrevet

Huff nå får jeg skikkelig vondt av deg, Hanne... Skulle så gjerne vært der for deg! Og så får jeg litt dårlig samvittighet siden jeg er en av de med mye, feit melk... jeg får jo DEN broiler-ungen her...

Gleder meg til å få prata litt ikveld :)

Skrevet

Problemet er vel egentlig ikke melkemengden, men at den er litt tynn:/ Men, men, hun skal nok bli stor og sterk hun her også:)

Nå står lasagnen klar her i heimen. Den venter bare på at sambo skal komme hjem med ost til den. Yummy:))

Skrevet

Smaskeli: Ja, takk, sånn fødsel bestiller jeg også. Gjerne lørdag, fint og ryddig (og på menstermin).

Hanne: Det viktigste er jo at ungen får maten i seg! Jeg hadde masse fin melk sist som han knapt ville ha, det tok tre mnd før han begynte å ta for seg i mitt svært rikelige matfat! Gjett om _det_ var frustrerende, tuslet rundt som _den_ kua med meieri str F og hadde en unge som ble tynnere og tynnere... Ikke ville han ha mme heller, så der satt jeg og stappet mat i ham, da... Og det blir bra folk av flaske også, jeg lover! Mer styr, men de får nå i alle fall mat:)

Som jeg har rapportert pr sms rundt om i landet blir det ekstra UL på meg i morgen, JM var bare 99,5% sikker på leie og ville gjerne at de skulle sjekke størrelse osv. Så da blir det båttur og urbant liv på meg i morgen, var helt innstilt på å bli i min lille utkant til alt var vel overstått men dengang ei. Ja, ja - trenger jo et par ting, så jeg håper formen blir fin i morgen. Må si jeg kjenner at jeg har vært ute i verden i dag og _ikke_ fått luren min. Bah:) Er forøvrig moden og fin, men har bare såvidt begynt å få åpning. Så gjenstår det å se når Knotten vil ha bursdag da, som Stinemor sa!

Skrevet

Sponge: Spennende å høre hva som skjer på UL.

Når det gjelder melka mi så er det nok der, men utdrivningsrefleksen er j... treg og melka er fettfattig. Tuppa sovner før hun har tømt en pupp, dermed kommer hun nesten aldri inn til den feite melka. Før vi veide henne trodde jeg bare hun ble mett og at jeg hadde melk i bøtter og spann, men nå som jeg pumper og hun sluker mme i tilleg så vet jeg jo at det ikke stemmer. Melka mi er tynn og kommer så tregt at snuppa sovner av anstrengelsen:/ (Jeg liker ikke å syte, men begynner å bli drittlei. Skal heldigvis kjøpe meg elektrisk pumpe så snart pengebeholdningen øker litt.)

Får forresten håpe du får samme melkemengde denne gang, men en baby som vil forsyne seg:)

Skrevet

Hanne: Ikke for å høres ut som noen bedreviter, men som du kanskje skjønte sleit vi litt sist, så jeg er i alle fall teoriekspert på amming! Har du prøvd syntocinonspray? Fikk det av helsesøster sist, sprayes opp i nesen noen minutter før du skal amme - den stimulerer rett og slett utdrivingsrefleksen.

At melken er tynn kommer av at det er "foremilk" (vet ikke hva den heter på norsk?), den er tynnere, fettfattig (som du sier) og har mer sukker sånn at jentungen skal få inspirasjon til å suge videre. Det er først når hun har holdt på en stund at "fløten" endelig dukker opp, den fettrike kosemelken på slutten som skal få henne til å bli fet og mett og trøtt. Tror det tok tre mnd før LT fikk fram noe ettermelk, gitt... Hvis det er problemet vokser gjerne ungen i lengden heller enn i bredden og på vekta, kan det stemme?

Pumping er noe herk, herk, herk - skjønner godt at du er lei men er imponert over at du holder ut. LT er født i slutten av oktober, og jeg kan faktisk huske dagene i slutten av januar da han plutselig skjønte dette med å suge litt lenger og den deilige melkebelønningen han fikk for det. Da hadde jeg hatt ham ved puppen (spise bittelitt - sovne - vekkes, legges til - spise bittelitt - sovne osv) mer eller mindre kontinuerlig i tre mnd! Så var det noe som klaffet i hodeet (magen?) hans. Plutselig tok hvert måltid mye kortere tid, og han sovnet melkestinn og deilig og hadde et fenomenalt hopp på vektkurven på mindre enn to uker!

Jeg håper dere får det til, at du ikke sliter deg helt ut med det sånn som jeg gjorde. Hadde det ikke vært for JM og helsesøster her som støttet meg veldig på at jeg hadde melk og at det nok ville gå seg til hadde jeg nok gitt opp, ja...

Skrevet

Sponge: Jeg kan være en j... bedreviter selv, så tåler det absolutt av andre:) Er godt med gode råd og andres erfaringer syns nå jeg. Det jeg håper på er at hun blir flinkere til å suge etterhvert som hun blir litt sterkere og at hun dermed kommer inn til ettermelka:) Foreløpig pumper jeg og gir henne mme. Stress, men hun vokser iallefall. Det var de på helsestasjonen som anbefalte å supplere med mme. Hun gikk opp litt trått, men hun har definitivt vokst i lengden.

Jeg har resept på slik nesespray og jeg tror det hjelper. Hun ligger iallefall lengre og suger mer effektivt når jeg har husket å bruke den.

Skrevet

Hanne: jeg brukte dobbel dose, med andre to spray før jeg amma vesla.Jeg og var treg og hadde tynn melk i starten, men kjørte på med spray og da rant melka omtrent over i munnen hennes. Da svelga hun unna og ble ivrigere og ivrigere til å suge etterhvert :-) Jeg skjønner SÅ godt at du er sliten og lei hele ammestyret.. jeg satt med melkespreng til under haka i seks døgn i starten, og ale prøvde å trøste meg med at jeg hadde masse god melk til vesla som lå på nyfødt og trengte det. Men det føltes som liten trøst der jeg satt og hadde vondt. Og nå er jeg sår og har lyst å grine hver gang jeg legger henne til, og melka kommer og går. En dag har jeg spreng og melk i massevis, og neste dag kan vesla hyle på kvelden fordi det er lite. Blir gal til tider og håper inderlig at denne idyllen om knirkefri og kosete amming snart skal komme til oss også.. foreløpig virker den like forvirra som storken til Gullemor var en stund :-) Men masse lykke-til-klemmer!

Ellers skal vi nå snart begynne på kveldstyret vårt her.. :-)

Skrevet

Eller som jeg og min kjære sønn ble enige om etterhvert - det er skikkelig dårlig planlagt at de lar både mor og barn være nybegynnere på amming samtidig... Vi hadde oss mange lange samtaler om dette etter at vi endelig var blitt samkjørte. Som jeg sa over - han var fullammet til 6 mnd og hadde gjerne fått pupp fortsatt hvis han hadde fått bestemme. Mammaen sa stopp til slutt! Så det gikk seg til, etter mye frustrasjon og redsel fra min side.

Håper det går bra for dere også etterhvert - det er fantastisk når det først kommer ordentlig i gang og går som det skal!

Meg og lille Live: LTs hyling om kvelden fant vi omsider ut at skyldtes at han var trøtt, ikke sulten. Da han omsider kom i rytme og sovnet kl 19 var han mer enn fornøyd med mengden i puppen når jeg vekket ham til fôring rundt 23. Gjett om jeg hadde mange vonde kvelder før _det_ gikk opp for meg, hvor jeg prøvde å tyne mer melk ut av de stakkars puppene mine og han gråt og var helt utrøstelig...

Skrevet

Sponge:

Kluet her at hun ikke griner.. .:-( Hun våkner og er seriøst sulten, men noen netter er det så forbasket ofte! Men nå har vi prøvd å ha henne litt oppe slik som funka så godt her om dagen. I går var det nok litt magetrøbben siden hun sovna så godt etter skitbleiene. Og natta før.. mja.. hm.. si det.. hehe. Men tenkte å vekke henne slik du sa i elleve tiden, men regner med hun våkner. Hun sovna etter mat og en liten våkenperiode i åtte-ni tiden. Krysser fingre og alt for at svampeoppskriften funker i natt og. Spennende med kontroll imorra.. venter i spenning på oppdatering om minisvampen! :)

Det er helt rart, det er akkurat som å ha en helt ny baby i dag. Ikke trekker hun bena opp under seg, eller høres ut som en grisefarm. Hun har gryntet og stressa så veldig så lenge vi kan huske, men nå har jeg etter legens beskjed på min seks ukerskontroll, kutta ut løk, tomat, kål, krydder, sjokolade, kaffe osv.. Skal prøve uten disse tingene en uke, og så sakte prøve en og en ting igjen. Tenkte det bare var tøys, fordi hun har jo ikke grått eller virka som hun har vondt. Men nå skjønner jeg jo at i stedenfor gråt og hyling, har det gått i trykkelyder og grynting istedenfor. Kanskje nattevåkingen har noe med det å gjøre også da.. alt er verdt å prøve.. :-)

Eller skal vi på 6 ukers kontroll i morra på helsestasjonen, er knall spent på hvor mye hun har gått opp i vekt nå :-)

Hvordan går det med dere andre hønemødre?

Skrevet

Ojameg - tråden nederst på side to?!?! Neiognei... skriver et hasteinnlegg på vei ut døra til barnehagen, må prøve å redde vår ære... hehe :)

Skrevet

Takk og pris for ka-pings redningsaksjon! Jo, da - jeg har vært på kontroll og minisvampen har det bra. Definitivt gutt, sier de, og han trives godt der inne. Ingen tegn til at det skjer noe i overskuelig framtid! Derimot er det jo tidenes skitvær, så så mye som jeg kommer til å spy på båten hjem i kveld skal du se det skjer ting etterhvert. På båten _til_ byen i dag var jeg helt sikker på at jeg hadde veer, så krampe hadde jeg i magen etter å ha spydd galle i to timer:( Men som sagt, knotten har det bra selv om mammaen hans er helt utslitt og bare drømmer om den rolige dagen jeg skal ha på sofaen i morgen. Bare sløve og sulle rundt og ikke gjøre det skapte grann! Fy søren, det har jeg fortjent etter denne byturen her. Så Stinemor - orker desverre ikke... Er kun klar for å sitte roligst mulig fram til båten går hjem, vi får heller ta den store kaféturen når også min lille er utenfor magen:)

Stor klem til alle - kommer sterkere tilbake etterhvert!

Skrevet

God dag alle sammen..

Godt ka-ping følger med, nederst på side to er jo helt uakseptabelt :-)

Her i heimen skjønner jeg ingenting av vesla om dagen. I går vekka jeg henne kl 23 etter SB tips, og hun spiste seg god og mett, og jeg la henne kl 24, da lå hun våken og akka seg litt, men ble etterhvert rolig, kl halv ett var det på an igjen, og la henne igjen kl to. Halv tre var det opp igjen, mat på ny og nå fant hun seg ikke i å bli lagt tilbake, skrek og ville bare opp igjen og ha mat. Etterhvert kom jo mesteparten opp igjen så jeg skjønte at nå var det fullt, og kl nærmet seg over tre, selv om hun gapte etter mer. Endte opp med at jeg tok rabbagassen med meg opp i senga, og la henne til, men neida da skulle hun ikke ha pupp, og den gapende sultne munnen som lagde lyd for to min ble helt stille. Kikka ned på babyen min som lå der på siden inntil meg, joda hun sov!! Hehe... og der sov hun til åtte.. altså nesten fire og en halv time.. Samme skjedde i går, tull og tøys frem til hun får sove inntil meg, og etter det zzzzz... jeg tror rett og slett bare jeg har en veldig selskapsyk baby :-) Jaja, er kos og da.. så lenge hun sover såpass skal hun få lov å bli litt bortskjemt en stund til :-)

I dag var vi på 6 ukers kontroll.. det er helt merkelig. Vi er liksom enda ikke nådd terminen :-D Hun var 34.5 rundt hodet, og hele 2970 gram i dag!!!!! Nesten 3 kg!!! Hun var 1943 ved fødsel ofg 1723 ved det laveste, så det er jo helt gull! Legen var kjempefornøyd, vekta var jo strålende, hun fester blikket godt og smiler litt innimellom, det skulle hun i følge termin ikke forventes gjøre før i mars/april! Slik er jo skikkelig morsomt.. løfter hodet godt selv når hun er på magen, og legen sa at man i utvikling så var hun ikke mer enn et par uker etter jevngamle babyer.. var liksom str som var største forskjellen her. :-)

Det var dagens oppdatering fra oss :-)

Skrevet

Heisann jenter :)

Sponge: god bedring, god tur, og god avslapning! Tenker jeg ser deg litt på nett imorra da?

Meg og lille Live: gratulerer med flott jente :) Det er så gøy å lese oppdateringene dine, tenk at hun er så utrolig sterk og fin! Kjempegøy å følge med på dere :)

Hanne: Håper dere fikk roet lillejenta igår? Fikk nesten litt dårlig samvittighet - her finner vi ENDELIG tid å prate sammen, og så sitter pappa'ene med to skrikerunger i hver sin bakgrunn... typisk!

Selv har jeg faktisk fri imorra!!! Ingen barn hjemme (hehe bortsett fra puppe-igla mi), ingen besøk ventes, bare rolig og deilig. Jeg skal få gjort unna husarbeid, dvs ørten klesvasker som skal vaskes, tørkes, legges sammen og legges i riktig hylle i riktig rom, og ikke minst: vaske kjøkkenet!!! Så skal jeg rydde resten av hovedetasjen så det er klart for gubben til å støvsuge og vaske golv. Gleder meg :)

Skrevet

Heisann jenter :o)

Koselig å lese diverse oppdateringer, høres ut som dere koser dere med de små knøttene! Bra at alt var bra på UL også Sponge :o) Skjønner godt du måtte avlyse i dag...tenkte på deg og båtturen da jeg stod opp og så været - vi tar det igjen når begge de to små er utenfor magen. Så får jo de sjansen til å bli kjent også :o)

Ka-ping: som jeg sa på msn er jeg helt imponert over alle planene dine i morgen! Jeg smårydder i huset, og vasker klær (gulp gulp gulp....!!! Det gir mye vask!)...men å vaske kjøkkenet har vært langt unna mine tanker :o) Og jeg har jo bare en jente hjemme, du har jo to! All ære til deg!

Høres veldig slitsomt ut med melkeplagene noen av dere har...fikk litt dårlig samvittighet siden jeg i en annen twilighttråd beklagde meg over at det var så mye gris med melk her i huset...sorry! Nå er jeg bare veldig takknemlig over at ammingen går greit her, også håper jeg dere får det lettere etterhvert!

Meg og lille Live: høres smart ut å prøve å kutte ut diverse fra kosten, håper det blir bedre da. Ville bare tipse deg om at min erfaring er at premature presser mye - uten at det nødvendigvis er magen. Å være på en prematuravdeling natterstid kan være ganske utrolig - der presses det til den store gullmedaljen :o) Det går visst bare over etterhvert, men håper jo det ordner seg med kostforandringer!

Her i huset er det bare velstand for tiden, litt styr med magen på kveldene, men etter en storutblåsning roer det meste seg :o) Martine ammer to ganger om natten nå, og sovner greit etterpå. Jeg sov 3 timer i strekk i natt for første gang, og det var himmelsk :o) Ellers er det stort sett bare kos! Trodde jeg hadde fått en jente som ikke skreik, men nå begynner hun å høres litt mer, hun vet å si ifra :o)

Ha en riktig fin ettermiddag!

Skrevet

Ka-ping: ikke bare roa hun seg, men hun sovna idet jeg tok henne. Av og til er hun ei skikkelig mammajente:)

Skrevet

jeg stikker innom og redder tråden... hehehe... sitter og ser litt tv mens lillejenta sover ved siden av meg i sofaen. Jeg kommer vel til å somle såpass at jeg ikke rekker å ordne meg kveldsmat før hun våkner igjen... nei, opp og avsted! Deilige brødskiver med brunost og et stort glass iskald skummamelk venter på meg! joho!

Skrevet

God morgen jenter..

Tråden på side to igjen.. nei og nei :-)

Her sitter jeg i lit zombie tilstand og burde egentlig sove, for nå har frøkna en pust i bakken etter ei litt stri natt. Men det er liksom så deilig med den stille tiden, og nå kan jeg få surfet litt, sett på arbeidsoppgaver som jeg egentlig ikke skal gjøre siden jeg har perm.. hehe.. det er så rolig og fint.. :) Så jeg utsetter heller sovingen til senere, kan se på tv og sove med frøkna på brystet da heller :-)

Hvordan står det til jenter?

Skrevet

Uffda, stri natt igjen på dere altså Meg og lille Live? Håper det blir bedre snart :o) Kjenner meg igjen i det å ikke legge seg å sove når en burde, er jo så deilig å få gjort litt småtteri i hus, vært på nett osv. Vi sovner nok når vi bare er trøtt nok...

Her er det en periode på dagen og en periode på kvelden som er litt stri, så skal ikke klage. Virker litt som det er magen, men det gir seg ikke helt for henne selv om det har kommet ut og opp både ene og andre veien, så er ikke helt sikker på hva som plager henne. Det ender rett og slett ofte med at jeg gir pupp igjen, enda jeg ikke vet om hun er sulten...den tar hun gladelig, og sovner mett og utmattet...hadde det vært magen hadde hun kanskje ikke roet seg med brystet sånn? Eller? Har prøvd smokk også, i tilfelle det er sugebehov bare, men smokk er ikke spesielt populært hos den frøkenen!

Hadde tenkt oss en tur til byen i dag, men her er det helt fryktelig vind og snøvær i dag - det får bli shopping en annen dag :o) Pappaen har også fri i dag, og han stod opp med Martine etter at jeg ammet kl 08, også fikk jeg sove til jeg våknet litt før 11 - fantastisk godt!! Håper dere andre trøtte småbarnsmødre også får sovet litt i helgen :o)

Skrevet

God morgen, SpongeBob! I dag er det fredag 26. januar.

Du går nå i 41. svangerskapsuke og har -1 dager (0 uker) til termin torsdag 25. januar 2007.

Bare så dere vet det! Min med-gravide her heime fikk gutten sin i går, så nå er fødestua mi når lille Knott en gang finner det for godt å komme ut. Har kastet mann og barn og kusine ut av huset så jeg kunne få meg en lur, men så kom strømmen tilbake! Og telefonen! Altså interett... Vi har vært strømløse siden i går morges kl 07, så gjett om det kjennes godt:) Ikke at jeg tror 100% på at det er tilbake eller at det holder, men en liten tur på Bim gjør underverker for selvfølelsen...

Dere får ha god helg, alle sammen - jeg kikker nok innom innimellom hvis strømmen fortsetter å være her, men stoler jo ikke på noen ting akkurat nå. Utrolig hvor avhengig man er av elektrisitet...

Skrevet

stinemor: ja, her har vi hatt sirkus igjen. Vi sov godt fra 22 til 02, og så var det morsomt å våkne hver time igjen. :-) Men det kommer seg nok, er trøsten min :)

Vi har også en frøken som ikke er særlig glad i pupp. Av og til på kvelden så aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, hun vil ikke sove, ikke ha smokk, gulper alt hun spiser opp igjen for så å gape etter mer, gjør fra seg i bleia osv.. ender opp med å gi pupp her også, bare for å få henne til å sovne. Vi har ikke hatt så mange slike kvelder i det siste heldigvis, men nå er jeg begynt å gi henne mat til hun er mett og gulper. Og når hun blir urolig igjen legger jeg med henne, gir puppen i senga og da slokner hun. Går bare et kvarter eller noe, så da står jeg heller opp igjen og lar henne sove. Mye rare rutiner man skal finne utav... hehe. Etter nøye studie av frøkna har vi kommet frem til at her er det ikke magen, men kosesyke det handler om.. :-D

Sponge: Lykke til med både få svampen til å okkupere fødestua og med å beholde elektrisiteten. :-)

Nå er det snart helg, og gubben min kommer hjem fra jobb om et par timer. Det ser vi frem til gitt.. :-D

Skrevet

Vel overstått termin da Sponge :o) og lykke til når knøttet velger å melde sin ankomst! Bra fødestuen er klar og bare din nå!

Etter iherdig og rolig øving med smokken i hele dag under tulltakene, har Martine faktisk akkurat tatt smokken og sovnet rolig på pappas fang!!! For godt til å være sant, men tror du har rett Meg og lille Live, jentene våre har nok bare et kosebehov, og da har puppen vært nærmeste løsningen. Når all melk etter sist gang bare ble gulpet opp, forsøkte vi igjen og igjen og igjen med smokk, og nå har hun jammen skjønt poenget :o) Lykke til med smokketilvenning for dere også!

Da håper jeg alle får en rolig og fin kveld, og ikke minst natt! Må vel komme med litt Bodø-reklame på slutten, for i morgen er det jo Grand Prix herfra :o)

Skrevet

Yummy. Rista brød med masse smør og hvitost er skikkelig snadder:)) Til dessert laga jeg meg ritz-kjeks med verdens beste brie:))

Skrevet

Åh, er det ikke deilig å kunne spise ALT av ost igjen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...